WTCC

WTCC: Muller leidt 1-2 voor Citroën in eerste race Hungaroring



489 MULLER

In een processionele race op de Hungaroring heeft Yvan Muller weer een WTCC-overwinning bijgeschreven. De veelvoudig toerwagenwereldkampioen vertrok van pole en won het duel om de eerste bocht van teamgenoot José María López, waarna het racen weer was afgelopen. De Honda's waren deze keer 'best of the rest' én hielden de Citroën van Sébastien Loeb achter zich, nadat de Fransman slecht wegkwam bij de start. Tom Coronel was de beste Chevy: zijn volledig opnieuw opgebouwde Cruze eindigde als achtste.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: WTCC

Op de startopstelling was de krachtsverdeling op de Hungaroring duidelijk te zien: eerst de drie Citroëns, daarna de Honda's (die duidelijk vooruitgang hebben geboekt) en dan pas de Chevrolets van ROAL. Alleen de overige Chevy's en de Lada's stonden een beetje door elkaar heen – en daar, op het randje van de toptien, was in de wedstrijd dan ook het meeste te beleven. De Lada's van Huff en Thompson streden met de Chevy's van Morbidelli, Valente en Borkovic, terwijl ook het duel in TC2 tussen Engstler en Di Sabatino de aandacht trok. Di Sabatino won voor de eerste keer.

Vooraan was een goede start van poleman Yvan Muller genoeg om zijn positie te verdedigen tegenover zijn Argentijnse teamgenoot José María López. De twee Citroëns reden daarna eenzaam naar een 1-2 voor de leeuw, ondanks de 60 kg aan strafgewicht. Maar ook in het kielzog was weinig spanning: de vier Honda's van Monteiro, Tarquini, Bennani én Michelisz wisten zich in de eerste bochten voorbij de slecht gestarte derde Citroën van Loeb te werken, waarna dit vijftal zijn posities handhaafde tot aan de finishvlag. Loeb deed nauwelijks serieuze pogingen bij Michelisz, wat liet zien dat de extra aero op de nieuwe WTCC-auto's dezelfde inhaalproblemen geeft als we op de Hungaroring in menig F1-race hebben gezien.

332 CORONEL

Terwijl Tom Coronel met gemak naar de achtste positie reed en de eer van beste Chevrolet naar zich toe mocht trekken, was teamgenoot Tom Chilton een van de weinigen met pech: zijn motorkapbevestiging begaf het aan één kant, waardoor hij halverwege de race de 'meatball' kreeg. Ook Münnich en Kozlovskiy meldden zich in de pits, voor de Rus was het definitief.

WTCC, Hungaroring, race 1, 4 mei 2014

1. Yvan Muller – Citroën Elysée – Citroën – 14 ronden
2. José María López – Citroën Elysée – Citroën – 1"282
3. Tiago Monteiro – Honda Civic – Honda Jas – 8"961
4. Gabriele Tarquini – Honda Civic – Honda Jas – 13"980
5. Mehdi Bennani – Honda Civic – Proteam – 14"747
6. Norbert Michelisz – Honda Civic – Zengo – 16"672
7. Sébastien Loeb – Citroën Elysée – Citroën – 17"475
8. Tom Coronel – Chevrolet Cruze – Roal – 22"863
9. Gianni Morbidelli – Chevrolet Cruze – Munnich – 27"891
10. Hugo Valente – Chevrolet Cruze – Campos – 36"287
11. Rob Huff – Lada Granta – Lada – 42"968
12. Dusan Borkovic – Chevrolet Cruze – Campos – 43"715
13. James Thompson – Lada Granta – Lada – 48"481
14. Tom Chilton – Chevrolet Cruze – Roal – 55"861
15. Pasquale Di Sabatino – BMW 320 TC – Engstler – 1'23"040
16. Franz Engstler – BMW 320 TC – Engstler – 1'23"757
17. John Filippi – Seat Leon – Campos – 1'48"371
18. Yukinori Taniguchi – Honda Civic – 1'48"877
19. René Munnich – Chevrolet Cruze – Munnich – 1 ronde

Snelste ronde: Yvan Muller, 1'50"119

Uitgevallen
10e ronde - Kozlovskiy

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet