Sportscars

Sportscars: Pole position voor Porsche op Spa-Francorchamps

silverstone porsche14 delissen

Porsche start morgen op Spa-Francorchamps de WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps vanaf pole position. De Porsche 919 Hybrid van Marc Lieb, Neel Jani en Romain Dumas was in de kwalificatie vanavond op een opdrogende baan het snelste van de zeven LM P1-H deelnemers. Met een gemiddelde tijd van 2:01.021 over vier ronden bleven Lieb en Jani hun concurrenten ruim voor. Op een opdrogende baan bleef het tot op het einde van de kwalificatie spannend, maar uiteindelijk was het Lieb die Porsche de pole voor de tweede race in het FIA World Endurance Championship bezorgde.


Tekst: Marcel ten Caat (vanaf Spa-Francorchamps, Twitter @marceltencaat)
Foto's: Gerlach Delissen Photography

Nadat in Silverstone Toyota de pole voor de neus van Audi wegkaapte was het vanavond op Spa-Francorchamps de beurt aan Porsche. Met een gemiddelde rondetijd die ruim zes tienden van een seconde sneller was dan de snelste van de twee Toyota's. Lieb en Jani wisten allebei onder de 2:02 te blijven en een snelste ronde van 2:00.334 leverde de Porsche met startnummer 14 de eerste pole op.

Sébastien Buemi en Anthony Davidson eindigden de kwalificatie op de tweede plaats, op ruime afstand gevolgd door de Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro van André Lotterer en Marcel Fässler. De Audi met startnummer 2 kwam uiteindelijk 1.301 seconden tekort op de Porsche. Het verschil tussen de snelste en 'langzaamste' LM P1-H auto was bijna vijf seconden over vier ronden. De nieuwe Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota kwam nog niet verder dan de twaalfde plaats algemeen.

In LM P2 wist KCMG de pole te veroveren. De Oreca 03 Nissan van Matt Howson, Richard Bradley en Alexandre Imperatori was, net als in LM P1-H, zes tienden sneller dan de tweede auto, de SMP Racing Oreca 03 Nissan met startnummer 27. De G-Drive Racing Morgan Nissan eindigde op een seconde van de KCMG Oreca als derde. Jota Sport start morgen als vierde in LM P2, elfde algemeen. De tweede SMP Racing Oreca kwam na een crash in de vrije training niet in actie tijdens de kwalificatie.

spa ferrari51 delissen

Net als op Silverstone wist AF Corse in LM GTE Pro en LM GTE Am de pole position te veroveren. Toni Vilander en Gianmaria Bruni waren op een opdrogende baan het snelste over vier ronden. Bruni zorgde kort voor het einde van de kwalificatie met zijn laatste snelle ronde voor een gemiddelde rondetijd van 2:32.338 en was daarmee twee tiende sneller dan de Aston Martin Vantage V8 van Darren Turner en Stefan Mücke en de Porsche 911 RSR van Fred Makowiecki en Marco Holzer. Makowiecki en Turner probeerden in hun laatste ronden de AF Corse Ferrari nog van de eerste plaats te verdringen, maar moesten uiteindelijk genoegen nemen met een tweede en derde plaats.

Mirko Venturi zorgde er met een late snelle ronde voor dat de AF Corse Ferrari 458 Italia met nummer 61 de pole in LM GTE Am greep. ProSpeed Competition stond langere tijd bovenaan, maar nadat de vlag al uithing wist Venturi er nog een snelle ronde uit te persen en daarmee de Belgische Porsche naar de tweede plaats te verwijzen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet