VLN

VLN: Nick Catsburg luistert Koningsdag op met klinkende overwinning op Nordschleife

140426 VLN3 Catsburg podium
Voor de tweede keer in drie races als winnaar op het VLN-podium: Nick Catsburg (r.) met teamgenoot Dirk Adorf

Geheel in stijl voor Koningsdag zorgde Nick Catsburg voor Nederlands succes op de Nürburgring. Samen met zijn Duitse teamgenoot Dirk Adorf won de coureur uit Voorthuizen de 56e editie van de ADAC ACAS H&R Cup, de derde ronde van het seizoen in de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. Na 27 ronden op de 24,358 kilometer lange combinatie van Nordschleife en 'Kurzanbindung' had het duo met de BMW Z4 van het BMW Sports Trophy Team Marc VDS een voorsprong van 3,5 seconden op Rudi Adams, Kévin Estre en Arno Klasen met de McLaren van Dörr Motorsport. Audi-fabrieksrijder Marcel Fässler sloot samen met Marc Basseng en Frank Stippler in de Phoenix-Audi de race als derde af. Voor Catsburg was het al de tweede VLN-overwinning in drie races, maar ook andere Nederlandse coureurs deden het goed in de race.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

140426 VLN Rd3 Huisman
Patrick Huisman voerde in de beginfase met de Frikadelli-Porsche het veld aan

Het was verheugend om te zien hoe Nederlandse coureurs in de voorste gelederen van het veld meedraaiden, want Catsburg was bepaald niet de enige die aanspraak maakte op een podiumplaats. In de beginfase van de wedstrijd reed Patrick Huisman in de Frikadelli-Porsche een tijdlang aan de leiding. Hij was als tweede gestart achter de verrassende pole-sitter Alex Buncombe, die de fabrieks-Nissan GT-R deelde met Playstation Academy-winnaars Lucas Ordoñez en Florian Strauss. Buncombes snelste trainingstijd van 8:07,059 minuten, een halve seconde sneller dan Huisman in de Porsche, betekende de eerste pole-position voor een Nissan in de historie van de VLN. Maar net zoals de Nissan uiteindelijk niet meer in de strijd om de overwinning voorkwam, kwam ook de Frikadelli-Porsche-équipe ditmaal tekort voor een plek op het podium. "Ik heb de auto na twaalf ronden op de eerste plaats binnengebracht voor de rijderswissel, maar Sabine (Schmitz, red.) was iets te snel in de pits, waardoor we een drive-through-penalty kregen", berichtte Huisman. "Daarna reden we nog wel voor de McLaren, maar uiteindelijk verloor Klaus (Abbelen, red.) teveel tijd. Nou moet ik zeggen dat de auto dit keer ook wel heel lastig te rijden was; we hadden veel problemen met de afstelling en erg veel last van overstuur."

140426 VLN3 Buurman actie
Yelmer Buurman deed een 'last-minute-deal' met het Black Falcon-Mercedes-Benz-team

Mercedes-première voor Yelmer Buurman
Yelmer Buurman kwam in een laat stadium tot overeenstemming met het Black Falcon-team en reed zo in de Mercedes-Benz SLS, die hij deelde met oud-DTM-coureur Hubert Haupt en lokale routinier Christian Menzel. "Ik kwam gisteren alleen maar even naar het circuit om met het team te praten over mogelijke races in de loop van het seizoen, en toen bleek er een plekje vrij te zijn omdat Abdulaziz Al-Faisal ziek was. Uiteindelijk heb ik om 17.00 uur het contract getekend, zodat ik in ieder geval nog een uurtje in de training kon rijden", vertelde Buurman. In de race reed het trio lange tijd op de eerste plaats en leek op weg naar een overwinning, maar problemen in de slotfase weerhielden het trio van een podiumplaats. "Christian reed als laatste was heel snel, maar werd in de slotfase tot twee keer toe geraakt door een Audi, waardoor het stuur scheef stond en we twee of drie plaatsen verloren", aldus Buurman. "Bovendien ging Estre er in de McLaren er als een idioot vandoor, zelfs bij dubbel gezwaaid geel. Daar was geen houden aan. We waren wel snel, dat is zeker positief." Voor Buurman was de VLN-race zijn eerste ervaring met een Mercedes-Benz SLS AMG GT3. "Een stuk zwaarder dan de BMW die ik tot nu toe gewend was, maar je hebt wel meer vermogen en dat is wel fijn. In de BMW zit je op het rechte stuk constant in de spiegel te kijken, omdat alle andere GT3-auto's sneller zijn, dat heb je met de Mercedes niet. Met deze auto merk je het gewicht meer in de bochten, waar de BMW weer in het voordeel is. Als geheel was het een goede ervaring voor me."

140426 VLN3 Catsburg actie
Nick Catsburg won al voor de tweede keer dit seizoen met de Marc VDS-BMW

Catsburgs nieuwe liefde
Door de problemen van het Black Falcon-Mercedes-team was de weg vrij voor Nick Catsburg om als slotrijder in de Marc VDS-BMW de overwinning naar huis te rijden. "Mijn engineer zei dat de Mercedes nog een keer naar binnen moest en toen had ik een voorsprong van 80 seconden, dus toen was het alleen nog maar een kwestie van de auto zonder problemen aan de finish te brengen", aldus Catsburg. Hij heeft duidelijk zijn liefde voor de Nordschleife ontdekt. "Dit is echt mijn nieuwe favoriete circuit", verklaarde hij enthousiast. "Vroeger was dat Spa, maar de Nordschleife is nog een klasse daarboven. Als je in Spa een uur rijdt, ben je redelijk vermoeid, maar hier is het gevoel na zeven ronden: 'Jammer dat ik nu al naar binnen moet'. Natuurlijk, twee overwiningen uit drie races is een prima resultaat, maar ik moet zeggen dat ik ook alles om me heen heb om goed te presteren: een perfecte auto, een team dat fantastisch functioneert en een perfecte teamgenoot. Beter kun je het niet hebben!" De VLN-race is voor Catsburg niet zijn enige activiteit van dit weekeinde: morgen start hij met de Syntix-Lamborghini tijdens de seizoensopening van de BRCC in het Belgische Zolder.

140426 VLN3 Startfase
Beginfase met de pole-winnende Nissan, de Alzen-BMW en de Dörr-McLaren, die als tweede eindigde

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet