Sportscars

Sportscars: Toyota-dubbelzege in natte WEC-seizoensopener

AutosportNL WEC Toyota8 MtC
Een betere bandenkeuze bepaalde uiteindelijk de strijd in het voordeel van de nr. 8-Toyota

Toyota heeft de eerste overwinning in het FIA World Endurance Championship van dit jaar binnen. Op het circuit van Silvestone wonnen Anthony Davidson, Nicolas Lapierre en Sébastien Buemi in de Toyota TS040-Hybrid de zes-uursrace, die werd gekenmerkt door wisselende weersomstandigheden. De regen zorgde met nog 26 minuten te gaan ook voor het voortijdig staken van de wedstrijd, omdat vanwege de grote hoeveelheden staand water verder racen als te gevaarlijk werd beschouwd. Met een ronde achterstand eindigden Alexander Wurz, Stéphane Sarrazin en Kazuki Nakajima op de tweede plaats en completeerden daarmee de Toyota-dubbelzege. Porsche deed het bij de terugkeer op het hoogste niveau in de sportwagens meer dan verdienstelijk met de derde plaats voor Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley in de 919 met startnummer 20. De andere Porsche-LMP1 (Romain Dumas/Neel Jani/Marc Lieb) verloor veel tijd nadat er kort na de pitstop een wiel was afgelopen en viel uiteindelijk uit vanwege een defect in de aandrijflijn. Audi beleefde helemaal een dramatische Eerste Paasdag met de uitval van beide fabrieksauto's, die met respectievelijk Lucas di Grassi (nummer 1) en Benoît Tréluyer (nummer 2) aan het stuur van de baan raakten. In beide gevallen was het monocoque beschadigd, zodat men bij Audi Sport de handen vol zal hebben om over anderhalve week in Spa twee nieuwe auto's bij de technische keuring te kunnen presenteren.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Marcel ten Caat en Rebocar Automotive Productions

In de eerste tien minuten gingen de coureurs met de fabrieks-LMP1's van kiet alsof het een 30-minuten durende WTCC-race in plaats van een WEC-wedstrijd over zes uur betrof. Forse duels om posities, waarbij enig contact niet werd geschuwd, waren aan de orde van de dag. Al snel werd het duidelijk dat de Toyota's niet in alleen in de kwalificatie snel waren, maar ook in de race het tempo bepaalden. De Audi's daarentegen hadden het zwaar, niet in de laatste plaats ook door een verkeerde bandenkeuze voor de nummer 2-auto. "Op slicks was er op de vochtige baan bijna niet te rijden", verklaarde André Lotterer na zijn rijbeurt, waarin hij eenmaal flink van de baan raakte. Uiteindelijk was het Benoît Tréluyer die met een forse crash even na het begin van de tweede racehelft het voortijdige einde van deze auto bezegelde. Eerder al was de nummer 1-Audi uitgevallen na een crash van Lucas d Grassi. Voor het eerst sinds Petit Le Mans in 2011 kwam er in een lange-afstandsrace geen van de ingeschreven Audi's aan de eindstreep.

Ook de Toyota's hadden geen probleemvrije race, maar hier bleef het beperkt tot een paar excursies naast de baan. Toen wedstrijdleider Edoardo Freitas met nog drie kwartier te gaan besloot om de safety-car de baan op te sturen, omdat het wel heel hard regende, leek het pleit beslecht. Na een minuut of tien volgde inderdaad de bevestiging dat de race niet meer zou worden herstart, wat gezien de overvloedige hoeveelheid regenwater op de baan ook de enige juiste beslissing was. Zo was de overwinning voor Toyota een feit. Saillant detail: de laatste WEC-zege voor Toyota was ook in een regenrace, vorig jaar in Fuji, met dit verschil dat er toen geen enkele ronde regulier geracet kon worden. De keuze om bij de eerste stops de nr. 8 Toyota op intermediates naar buiten te sturen en de nr. 7 op regenbanden te laten rijden, was uiteindelijk beslissend voor de eindzege.

140420 WEC Audi flatbed
De nummer 2-Audi kwam op een 'flatbed'-transporter terug in de paddock

Naast het succes voor Toyota was er ook bewondering voor de prima prestatie van Porsche, dat bij het eerste optreden als fabrieksteam in de LMP1-klasse gelijk een podiumplaats behaalde. De andere Porsche daarentegen viel uit vanwege een defect in de aandrijflijn, terwijl er eerder al veel tijd was verloren vanwege een losgeraakt linker voorwiel. Dat is al de tweede keer in korte tijd dat dit bij Porsche gebeurt, want eind vorige maand was er sprake van een vergelijkbaar feit tijdens de test in Paul Ricard. Audi had helemaal een racedag om snel te vergeten met een uitval voor beide auto's door rijders die van de baan raakten.

AutosportNL WEC GDrive26 MtC
G-Drive won de LMP2-klasse

LMP2
De zege in de LMP2-klasse ging naar de G-Drive-Morgan-Nissan van Roman Rusinov, Olivier Pla en Julien Canal. Het team verloor in de beginfase tijd omdat bij de pitstop de frontpartij van de auto moest worden gewisseld daar de koplampen niet functioneerden. Dankzij de eerste safety-car, nodig na de crash van Audi-rijder Tréluyer, kon het team de opgelopen achterstand weer inhalen. In de slotfase was het nog close tussen de G-Drive-auto en de KCMG-Oreca-Nissan (met de Belgische teammanager Maarten de Busser), bestuurd door Matthew Howson, Richard Bradley en Tsugio Matsuda, maar de safety-car en de aansluitende rode vlag zorgden voor de beslissing in het voordeel van G-Drive.

AutosportNL WEC Porsche92 MtC
Het trio met de nummer 92-Porsche zegevierde met wat geluk in de LMGTE-Pro-klasse

LMGTE-Pro
In de LMGTE-Pro-klasse behaalde het Porsche-fabrieksteam van Olaf Manthey de eerste zege van de 911 RSR in een zes-uursrace. Ook hier zorgde de laatste safety-car voor de beslissing: de nr. 91-Porsche met Patrick Pilet, Jörg Bergmeister en Nick Tandy leidde de klasse, maar stond net in de pits voor een bandenwissel toen de safety-car de baan op kwam. Zo namen teamgenoten Marco Holzer, Fred Makowiecki en Richard Lietz de leiding in de klasse over en reden vervolgens de overwinning naar huis. Achter de beide Porsches eindigde de Aston Martin met Darren Turner en Stefan Mücke als derde in de klasse.

140420 WEC Aston 95 class win
Klassewinst in GTE-Am voor de 'Deense' Aston Martin

LMGTE-Am
In de LMGTE-Am-divisie was er een dubbelzege voor Aston Martin met de Denen Kristian Poulsen (ooit nog eens Nederlands rallykampioen!), David Heinemeier Hansson en Nicki Thiim, gevolgd door Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Christoffer Nygaard. De Aston Martins waren weliswaar niet de snelste auto in het veld, maar bleven wel grotendeels buiten de problemen. De derde plaats in de klasse was voor de snelste van de beide AF Corse-Ferrari's met Stephen Wyatt, Michele Rugolo en Sam Bird.

140420 WEC Pressconf
Het winnende Toyota-team in de persconferentie, met erachter het Rebellion-trio dat als vierde eindigde

Uitslag:
1. Davidson/Lapierre/Buemi, Toyota TS040 Hybrid, 167 r. in 5:22,42,296
2. Wurz/Sarrazin/Nakajima, Toyota TS040 Hybrid, op 1 ronde
3. Bernhard/Webber/Hartley, Porsche 919 Hybrid, op 2 ronden
4. Prost/Heidfeld/Beche, Lola B12/60-Toyota, op 8 ronden
5. Rusinov/Pla/Canal, Morgan-Nissan, op 13 ronden (1e LMP2)
6. Howson/Bradley/Matsuda, Oreca 03-Nissan, op 15 ronden
7. Holzer/Makowiecki/Lietz, Porsche 911 RSR, op 20 ronden (1e LMGTE-Pro)
8. Pilet/Bergmeister/Tandy, Porsche 911 RSR, op 20 ronden
15. Poulsen/Heinemeier Hansson/Thiim, Aston Martin Vantage V8, op 23 ronden (1e LMGTE-Am)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet