WTCC

WTCC: Loeb grijpt in Marrakech zijn eerste toerwagenoverwinning

408 LOEB

Sébastien Loeb heeft in zijn eerste WTCC-weekend meteen gewonnen. Na een enorm startongeluk waarin de auto van poleman Tom Coronel volledig werd verwoest, greep de veelvoudig rallykampioen na de herstart al snel het initiatief. Mehdi Bennani – die als schuldige werd aangewezen van de crash van Coronel – was de smaakmaker van de race: na zijn drivethrough penalty vocht de Marokkaan zich op zijn thuiscircuit naar voren, waarbij hij bijna in zijn eentje verantwoordelijk was voor het spektakel dat we van het WTCC gewend zijn.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: WTCC

Dat was nu ook weer niet nodig... In de eerste race klaagden we nog over een gebrek aan deurklinkracen, maar na een paar honderd meter in de tweede race was dat alweer ruimschoots goedgemaakt. En hoe. Poleman Tom Coronel kwam goed weg bij de start, maar Mehdi Bennani – zijn collega op de eerste rij – was nog beter uit de blokken. Coronel probeerde zijn positie te verdedigen door naar links te sturen, maar daar zat Bennani al. Die kon de muur niet in, maar bleef wel duwen tegen de achterzijde van Coronels Chevy.

Het volgende moment ging de Cruze dwars, vol de muur in, daarna werd de auto van Coronel een bal in een flipperkast. Eerst klapte de Chevrolet vol met de neus in de muur aan de rechterkant van de baan, daarna ramde Yvan Muller de al zwaar beschadigde auto aan de achterzijde. Het resultaat was een totaal verwoeste Chevrolet Cruze TC1, waarvan het de vraag maar is of die het volgende weekend op Paul Ricard gaat halen.

"Eerst gaf Mehdi een klein duwtje, maar daarna bleef hij duwen. Kennelijk is 't een beetje te heet hier voor zijn thuispubliek", zei de Nederlander, voordat hij verhaal ging halen bij Bennani. Die was nog steeds ondersteboven: "Ik bleef gewoon rechtuit mijn lijn rijden, ik kon geen kant op. Ik zou je nooit bewust opzij duwen, jij bent mijn vriend! Ik zat te huilen in de auto, omdat jij 't was!" Een omhelzing in de Honda van de Marokkaan haalde de koude lucht voor een groot deel weg tussen de twee, maar later de beelden terugkijkend was Coronel toch nog niet helemaal overtuigd. "Kijk, Mehdi stuurt naar rechts, toen was 't gebeurd."

Een halfuur later vertrok het veld (uiteraard zonder Coronel en Muller) achter de safety car, voor een extra verkenningsrondje zodat dat iedereen kon zien waar er met zand over de baan was gestrooid. Om die reden werden er twee ronden aan het racetotaal toegevoegd. Na de start verdrong Loeb meteen Monteiro van de tweede plaats. Even later moest de Fransman de voorbumper van Bennani ontwijken. Die liet deze keer spontaan los, zonder hulp van een Chevrolet, zoals in de eerste race.

Daarna werd bekend dat Bennani een drivethrough kreeg voor het ongeluk met Coronel – de Marokkaan kreeg kennelijk dus toch 100% de schuld, zonder dat de stewards beide partijen hadden gehoord. Kort daarna was Loeb er sowieso voorbij. Even later zagen we toch wat ouderwets WTCC-gerotzooi, met Hugo Valente die iets durfallerigs probeerde bij Monteiro op de derde plaats, die automatisch een tweede plaats werd toen Bennani zijn penalty kwam halen. Nadat López beide auto's was gepasseerd, blies Valente op een van de rechte stukken alsnog langs Monteiro. De topsnelheid van de Honda's liet duidelijk te wensen over.

Het volgende moment moest de safety car weer naar buiten nadat Borkovic zijn Chevy langs de pitmuur had geparkeerd. Dat duurde gelukkig niet lang, waarna we eindelijk van wat actie konden genieten. Het spektakel kwam vooral van een kokende Bennani, die Morbidelli en Koslowskiy passeerde en alweer zesde lag. Monteiro moest intussen alles uit de kast halen om Chilton achter zich te houden. Dit leek er meer op! Maar Bennani was nog niet klaar: ook zonder achterbumper zette hij Chilton een plaats terug. En toen bij Monteiro iets aan zijn linkervoorwiel brak – wellicht een lager – lag de Marokkaan zowaar alweer vierde.

Een foutje van Bennani gaf Chilton echter een nieuwe kans. De eerste keer moest Chilton de gewonnen positie teruggeven nadat hij een chicane had afgesneden, maar nog gaf de Brit zich niet gewonnen. In een dragrace naar de streep versloeg Chilton Bennani alsnog met 26 duizendsten!

Vooraan was de spanning weggeëbd. Nadat López met een halve seconde per ronde op Loeb inliep, kwamen de orders van de pitmuur: houden zo, jongens. Daarachter had Valente zich losgereden van Bennani en Chilton. De Fransman behaalde daarmee zijn eerste WTCC-podium.

Aan het slot reden nog maar acht TC1-auto's rond, inclusief de gehandicapte Monteiro. Een heel stel was al niet gestart, waaronder de Lada's van Thompson (ziek na race 1) en Huff (schade). Dat zorgde voor chaos op de dummy grid, met auto's die volgens de wedstrijdleiding verkeerd stonden opgesteld. Het geschuif met auto's leverde extra vertraging op, waarna de race alsnog van start kon. Lada stuurde vervolgens Rob Huff alsnog naar buiten, gewoon omdat de TC1-punten voor het oprapen lagen...

WTCC, Marrakech, race 2, 13 april 2014

1. Sébastien Loeb – Citroen C-Elysée – Citroen - 16 ronden, 47'50"589
2. José María López – Citroen C-Elysée – Citroen – 4"321
3. Hugo Valente – Chevrolet Cruze – Campos – 7"598
4. Tom Chilton – Chevrolet Cruze – Roal – 18"305
5. Mehdi Bennani – Honda Civic – Proteam – 18"331
6. Mikhail Kozlovskiy – Lada Granta – Lada – 19"757
7. Gianni Morbidelli – Chevrolet Cruze – Münnich – 23"117
8. Franz Engstler – BMW 320 TC – Engstler – 38"957
9. John Filippi – Seat Leon – Campos – 48"611
10. Pasquale Di Sabatino – BMW 320 TC – 50"553
11. Tiago Monteiro – Honda Civic – Honda JAS – 2 ronden

Snelste ronde: José María López, 1'43"704

Uitgevallen
0 ronden – Yvan Muller
0 ronden – Tom Coronel
4e ronde – René Münnich
7e ronde – Dusan Borkovic

Stand kampioenschap
1. López 48; 2. Loeb 47; 3. Chilton 26; 4. Muller en Valente 19; 6. Bennani 16.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet