GT

GT: Eerste overwinning ART Grand Prix in Blancpain Endurance Series

BRD 9330

ART Grand Prix heeft op het circuit van Monza de seizoensopener van de Blancpain Endurance Series gewonnen. De McLaren MP4-12C GT3 van Alvaro Parente, Gregoire Demoustier en Alex Premat bleef in een mooie wedstrijd de concurrentie na drie uur racen enkele seconden voor. Het was voor McLaren de eerste overwinning in de Blancpain Endurance Series sinds Navarra in 2012.

Tekst: Marcel ten Caat (vanaf Monza, Twitter: @marceltencaat
Foto: Brecht Decancq Photography

Alvaro Parente liet er geen twijfel over bestaan dat ART Grand Prix de race op de Autodromo Nazionale Monza wilde winnen. De Portugees kwam goed weg bij de rollende start en was bij het ingaan van de Rettifilo-chicane al los van de rest van het veld. Achter Parente schoof het veld in elkaar, maar wonder boven wonder kwam iedereen ongeschonden door de eerste chicane heen.

Achter Parente wisten Andy Meyrick en met name Alex Buncombe te profiteren van de gebruikelijke chaos. Meyrick ging van plek vier naar plek twee, terwijl Buncombe van de 32e naar de 15e plaats wist op te klimmen. Kessel Racing coureur Giacomo Petrobelli verloor een plek Meyrick, maar de Ferrari bleef vlak achter de Bentley hangen en er ontstond een mooie strijd tussen de beide coureurs. Petrobelli probeerde van alles om de Bentley te passeren, maar ondanks enkele tikken op de achterbumper bleef de Continental GT3 voor de Ferrari zitten.

BRD 7959 De Kessel Racing Ferrari viel op in het begin, maar haalde niet de finish

De als zevende gestarte Marco Seefried in de GT Corse Ferrari wist ook snel door het veld heen te komen en lag na 12 ronden vierde, direct achter Petrobelli en Meyrick. Een ronde later passeerde Seefried Petrobelli en niet veel later ging hij ook voorbij aan de Bentley. De top vijf wisselde vervolgens nog enkele keren van positie, waarbij de Bentley terugzakte en de Kessel Racing Ferrari samen met de tweede ART Grand Prix McLaren weer naar voren kwamen, tot het moment dat beiden elkaar raakten. Korte tijd later viel de Ferrari uit.

Na de eerste ronde pitstops lag de McLaren met startnummer 98, nu met Gregoire Demoustier achter het stuur nog steeds aan de leiding, 26 seconden voor de Sainteloc Racing Audi met startnummer 26 en direct daar achter de ART McLaren van Kevin Korjus.

BRD 8389
Stef Dusseldorp was niet helemaal blij met teamgenoot Lucas Wolf

In de 39e ronde werd Nick Catsburg op het linker voorwiel geraakt door de HTP Motorsport Mercedes van Luca Wolf, teamgenoot van Stef Dusseldorp. De BMW liep daarbij een lekke band op en Catsburg schoof van de baan. Een ongeplande pitstop was het resultaat en het TDS Racing team was direct kansloos voor de overwinning in de Pro-Am klasse. Ook Dusseldorp was gezien voor het klassement aangezien Wolf een 'drive-through' kreeg voor het veroorzaken van een aanrijding.

Vooraan bleven de onderlinge verschillen gelijk en wisselden enkel de WRT Audi nummer 1 en de HTP Motorsport Mercedes nummer 84 van positie. Een sterke stint van Simon Knap leverde hem in de 58e ronde de leiding op in de Pro-Am klasse, maar helaas voor Knap wist de AF Corse Ferrari niet tot het einde van de race aan de leiding te blijven.

BRD 8364 Simon Knap kan Monza met opgeheven hoofd verlaten. Hij werd derde in Pro-Am

In de 66e ronde kwam de volledige top drie voor de laatste keer naar binnen, om er ongewijzigd weer uit te komen. Alexandre Premat had een ruime voorsprong op zijn achtervolgers.

Achter Premat zochten Gregory Guilvert, Andy Soucek en Laurens Vanthoor elkaar op en ontstond ook daar weer een mooi gevecht om de tweede plaats. De onderlinge verschillen liepen terug tot enkele tienden van seconden, maar geen van de drie coureurs wist een positie te winnen. Premat, terug in Europa na een Australisch avontuur, zag in zijn spiegels enkele snellere achterblijvers terugkomen en nam het verstandige besluit ze voorbij te laten om er zeker van te zijn de auto heelhuids over de streep te krijgen.

Na 96 ronden kwam Premat als eerste over de finish, op 5.749s gevolgd door de Sainteloc Racing Audi. De tweede ART Grand Prix volgde op 6.880 seconden als derde. ROAL Motorsport pakte de overwinning in de Pro-Am klasse, voor de Villorba Corse en AF Corse Ferrari's. De GT Corse Ferrari met startnummer 458 pakte de overwinning in de Gentlemen Trophy.

Uitslag:
1. ART Grand Prix (Parente/Demoustier/Premat), McLaren, 96 ronden
2. Sainteloc Racing (Sandstrom/Ortelli/Guilvert), Audi, + 5.749s
3. ART Grand Prix (Estre/Korjus/Soucek), McLaren, + 6.880s
4. Belgian Audi Club Team WRT (Ramos/Basseng/Vanthoor), Audi, + 7.646s
5. HTP Motorsport (Verdonck/Primat/Buhk), Mercedes, + 46.920s
6. ROAL Motorsport (Comandini/Amos/Colombo), BMW, + 1:07.228s (1e Pro-Am)
10. AF Corse (Knap/Danyliw/Sonvico), Ferrari, + 1:47.265 (3e Pro-Am)
11. HTP Motorsport (Dusseldorp/Afanasiev/Wolf), Mercedes, + 1:49.220
16. Reiter Engineering (Kox/Enge/van Thurn und Taxis), Lamborghini, + 1 ronde
21. TDS Racing (Catsburg/Hassid), BMW, + 2 ronden

 

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet