WTCC

WTCC: López leidt geregisseerde Citroën-trein naar 1-2-3 in Marrakech

435 LOPEZ

In de saaiste WTCC-race in jaren heeft Citroën zijn suprematie op de nadrukkelijkst mogelijke manier laten zien. Het treintje waarin José María López de zege greep, vóór zijn beroemde teamgenoten Loeb en Muller, had alle schijn van teamorders vanaf de start: wie de eerste bocht als eerste ingaat, is de winnaar. Tom Coronel haalde de finish niet: hij viel vanaf de 11e plaats uit met schade aan de voorkant van zijn Chevrolet.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: WTCC

Het nieuwe TC1-tijdperk van het WTCC heeft spectaculairdere auto's opgeleverd: bredere banden, dikkere carrosserieën, meer vermogen, maar ook meer aerodynamica. Zou dat ook minder close racing opleveren dan we gewend zijn van de wereldtoerwagens? Afgaand op de eerste race in Marrakech zou je zeggen van wel. Er zat weinig deurklinkracen bij, en dat op een hots-knots-circuit dat uitnodigt tot enige waaghalzerij.

Het enige contact dat we zagen, kwam tot stand door remfouten van Chevrolet-privateers Hugo Valente en Dusan Borkovic, die de achterbumpers van Honda-rijders Tiago Monteiro en Mehdi Bennani erafreden (al zaten die bumpers wel érg los). De enige reden waarom auto's andere lijnen reden, was het koelen van de motor, de remmen en de banden, waarvan de temperaturen al snel kritiek werden.

Vanaf de start greep poleman José María López de kop, gevolgd door Loeb en Muller. De laatste maakte een voortreffelijke start en passeerde Chilton en Borkovic al voor de eerste bocht. Daarna was het gauw met de pret gedaan: Citroën controleerde zijn 1-2-3, liet Chilton in de slotfase dichterbij komen, maar bleek volop snelheid in de hand te houden voor een oppermachtige finish.

Daarachter zagen we ook weinig inhaalpogingen: achter Chilton en Borkovic vielen alleen Monteiro en Michelisz weg met remproblemen, de rest reed de race uit in de volgorde waarin ze de eerste ronde voltooiden. De enige reden waarom we auto's andere lijnen zagen rijden, was het koelen van de motor, de remmen en de banden, waarvan de temperaturen al snel kritiek waren.

Tom Coronel was een van de weinige uitvallers. Hij lag elfde, ingeklemd tussen de Lada's van Thompson en Huff, toen hij de pits instuurde met schade aan de voorzijde van zijn Cruze.

WTCC, Marrakech, race 1, 13 april 2014

1. José María López – Citroen Elysée – Citroen – 14 ronden
2. Sébastien Loeb – Citroen Elysée – Citroen – 0"713
3. Yvan Muller – Citroen Elysée – Citroen – 1"607
4. Tom Chilton – Chevrolet Cruze – ROAL – 8"222
5. Dusan Borkovic – Chevrolet Cruze – Campos – 11"849
6. Tiago Monteiro – Honda Civic – Honda JAS – 20"495
7. Mehdi Bennani – Honda Civic – Proteam – 25"111
8. Hugo Valente – Chevrolet Cruze – Campos – 29"953
9. Norbert Michelisz – Honda Civic – Zengö – 44"583
10. James Thompson – Lada Granta – Lada – 38"596
11. Mikhail Kozlovskiy – Lada Granta – Lada – 44"583
12. Franz Engstler – BMW 320 TC – Engstler – 1'14"163
13. Pasquale Di Sabatino – BMW 320 TC – Engstler – 1'37"538
14. John Filippi – Seat Leon - Campos – 1'41"171
15. Gianni Morbidelli – Chevrolet Cruze - Münnich – 2 ronden

Snelste ronde: Sebastién Loeb, 1'43"777

Uitgevallen
4e ronde – Rob Huff
7e ronde – Tom Coronel
9e ronde – René Münnich
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet