Sportscars

Sportscars: Scott Pruett en Jan Magnussen snelsten in kwalificatie Long Beach

140411 USCC LB Quali 01 Pruett
Scott Pruett was het snelst bij de prototypes met de Ganassi-Ford Ecoboost-Riley

De Ganassi Ford Ecoboost-Riley met Scott Pruett en Memo Rojas en de fabrieks-Corvette van Jan Magnussen en Antonio Garcia zijn de beide pole-sitters voor de Tudor United SportsCar Championship-race in het kader van de 40e Toyota Grand Prix of Long Beach. Op het stratencircuit in Californië reed Scott Pruett met 1:15,325 minuten de snelste tijd bij de prototypes, terwijl Magnussen met een tijd van 1:17,939 minuten bij de GT-Le Mans-auto's als enige onder de 1:18 bleef en daarmee de pole in de klasse voor zich opeiste. Na de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring wordt de USCC-race van Long Beach, waar de PC's en GT Daytona's op het appel ontbreken en er derhalve ook geen Nederlandse deelnemers aanwezig zijn, de eerste 'korte' race van de nieuwe serie. De wedstrijd, die morgen om 15.05 uur lokale tijd (zondag 0.05 uur Nederlandse tijd) van start gaat, gaat over een duur van 100 minuten.

Tekst: René de Boer (vanuit Long Beach, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Scott Pruett bepaalde in de nr. 01 Ganassi-Ford Ecoboost-Riley het tempo in de prototype-klasse. Met zijn tijd van 1:15,414 minuten stond hij al lange tijd bovenaan in het klassement, maar in zijn laatste ronde verbeterde hij die tijd nog een keer naar 1:15,325 minuten en eiste daarmee op overtuigende wijze de pole-position voor zich op. Oswaldo Negri jr. eindigde als tweede met een tijd van 1:15,366, gevolgd door Christian Fittipaldi in de nr. 5 Action Express-auto. Olivier Pla reed een snelle slotronde en stelde daarmee de vierde startplaats voor de OAK Racing-Morgan-Nissan veilig. Daarmee was de Fransman tevens de best geklasseerde rijder in de startopstelling met een LMP2-auto, want opnieuw eindigden drie Daytona Prototypes op de eerste drie plaatsen. De prototype-kwalificatie van 15 minuten werd met nog zes minuten en 30 seconden te gaan voor anderhalve minuut onderbroken, nadat Ryan Dalziel met de nr. 1 Téquila Patrón-HPD op de baan tot stilstand was gekomen.

140411 USCC LB Quali 3 Corvette action De nr. 3-Corvette staat dankzij Jan Magnussen op pole in de GT Le Mans-klasse

In de GT-klasse leek het er lange tijd op dat Bill Auberlen in de nr. 55-BMW zijn snelste tijd van de voorafgaande vrije training zou gaan herhalen. Met zijn snelste rondetijd van 1:18,091 minuten voerde hij tot minder dan vijf minuten voor het einde van de 15 minuten durende sessie de ranglijst aan, maar toen slaagde Jan Magnussen er als eerste in de tijd van 1:18 te verbeteren. Met een fabuleuze ronde kwam de Deen tot 1:17,939 minuten en die tijd werd door niemand van de concurrentie meer verbeterd, zodat de Nr. 3 Corvette morgen vanaf de pole-position in de GT-klasse mag vertrekken. Daarachter eindigden de beide BMW's met de Nr. 55-Z4 dankzij Bill Auberlen op de tweede plaats en de Nr. 56-auto met Dirk Müller aan het stuur op de derde plaats. De tweede Corvette eindigde in handen van Tommy Milner als vierde, net voor de beide fabrieks-Porsches met de nr. 911 van Nick Tandy als vijfde en de nr. 912 van Michael Christensen als zesde. Met zijn snelste ronde, waarmee Tandy in de slotminuut nog van postie wisselde met zijn merkgenoot Christensen, revancheerde de Brit zich voor een fout in de beginfase van de sessie, toen hij voor de hairpin zijn rempunt miste en rechtdoor schoot. Overigens reed de nr. 912-Porsche in de ochtendsessie niet als gevolg van een motorprobleem.

140411 USCC Magnussen portret
Jan Magnussen hield in de brandende zon van Californië in de kwalificatie het hoofd koel

Uitslag:
1. Pruett/Rojas, Ford Ecoboost-Riley, 1:15,325
2. Pew/Negri, Ford Ecoboost-Riley, 1:15,366
3. Barbosa/Fittipaldi, Corvette DP, 1:15,571
4. Pla/Yacaman, Nissan-Morgan, 1:15,666
5. R. Taylor/J. Taylor, Corvette DP, 1:15,743
6. Westbrook/Valiante, Corvette DP, 1:15,952
7. Brown/Van Overbeek, HPD ARX-03B, 1:17,129
8. Sharp/Dalziel, HPD ARX-03B, 1:17,833
9. Magnussen/Garcia, Chevrolet Corvette C7.R, 1:17,939 (1e GTLM)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet