Formule 1

Formule 1: Rosberg bewijst macht Mercedes, blijft heel en wint

Rosberg

Nico Rosberg heeft zonder enig probleem de Grand Prix van Australië op zijn naam geschreven. De Duitser greep bij de start de leiding, reed weg bij de rest van het veld en kwam niet meer in de problemen. Naast hem staan twee podiumdebutanten: thuisrijder Daniel Ricciardo en F1-debutant Kevin Magnussen. De doemscenario's over geen auto's aan de finish kwamen allerminst uit: slechts zeven auto's vielen uit, waaronder Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Qua tempo was de Mercedes vandaag wel oppermachtig, maar met een Red Bull op 2, een McLaren op 3 en 4, een Ferrari (Alonso) op 5 en een Williams (Bottas) op 6 zal 2014 nog veel spektakel brengen.


Tekst: Daan Jeuken

Staanblijvers
De Grand Prix van Australië wordt vooral een verhaal van de 22 kleine negertjes: wie haalt de finish? De eerste bijna-afvaller is Max Chilton: hij komt niet weg voor de opwarmronde, maar mag nog de pits in worden geduwd. Daar staat Romain Grosjean al: hij start vanuit de pitstraat, maar rijdt te vroeg naar het einde van de straat en krijgt al voor de eerste GP van het jaar is begonnen zijn eerste drivethrough. De derde staanblijver is Jules Bianchi: bij de officiële start valt ook de tweede Marussia stil en dus wordt er een tweede opwarmronde verreden. En dus staan er bij de start drie auto's in de pitstraat te wachten.

Hamilton valt terug
De tweede start verloopt wel gladjes en Nico Rosberg is veruit het beste weg. De Duitser schite van de derde plaats razendsnel naar de leiding. Daniel Ricciardo gaat Lewis Hamilton voorbij. Hamilton weet ook de derde plaats niet te behouden, want debutant Kevin Magnussen gaat de Brit brutaal voorbij. Daarachter gaat Hülkenberg de Ferrari van Alonso voorbij, achter hem rijden Vergne en Räikkönen.

Achter in het veld vergeet Kamui Kobayashi domweg te remmen voor de eerste bocht en hij rijdt vol op de achterkant van Massa. Dat kost beide de race en dat is extra zonde in een race waarin veel uitvallers worden verwacht.

Hamilton valt al uit
Mercedes was tijdens de wintertests de betrouwbaarste auto van het veld, maar Lewis Hamilton zit al in de tweede ronde in de problemen. Hij krijgt te horen dat hij moet stoppen om de motor te sparen, krijgt daarna te horen dat hij toch door mag rijden en moet daarna de pits in om alsnog uit te stappen.

Sebastian Vettel volgende slachtoffer
Sebastian Vettel had geen lekkere start en zat midden in het gedrang. Alsof dat niet genoeg zorgen zijn klaagt hij dat hij geen vermogen en geen Kers heeft. Aan het trillende stemmetje van de Duitser valt te horen dat hij er niet gerust op is. De zestiende plaats bewijst dat er iets mis mee is. Het voorgevoel klopt, een ronde na Hamilton zoekt ook Vettel de pits op.

Bottas ging lekker
Valtteri Bottas is lekker bezig en toont de potentie van de Williams. Hij gaat Räikkönen voorbij en rijdt vervolgens vrij gemakkelijk naar Fernando Alonso. Bottas wordt echter iets te enthousiast en rijdt met zijn achterwiel tegen de muur aan. Dat kost Bottas een lekke band, maar na een ritje langs de pitstraat kan hij wel verder. De delen van de band en het wiel die op de baan blijven liggen kosten de wedstrijd wel de eerste safetycarsituatie.

Na twaalf ronden safetycar is laat genoeg om de pits in te komen. Jenson Button kan als allereerste binnenkomen, door even heel slim te wachten bij de pitsingang, en dat wint hem veel. De rest moet nog een halve ronde door, iedereen komt binnen en Button schuift op van p10 naar p6. Daarachter wint ook Vergne, hij gaat Räikkönen voorbij.

Rosberg is snel
Bij de herstart heeft Nico Rosberg alles onder controle en ook achter hem wordt eigenlijk weinig uitgericht. Het tempo dat de leider vervolgens kan rijden is door niemand bij te houden; hij rijdt Ricciardo razendsnel op tien seconden. Daarachter rijdt Magnussen lekker in zijn eentje rond, achter Nico Hülkenberg op p4 zit een treintje met Alonso, Button, Vergne en Räikkönen. Achter de Fin komt Valtteri Bottas alweer oprukken.

Aantal uitvallers valt nog mee
De fase na de safetycar is even rustig ... even geen ongelukken, even geen uitvallers. Marcus Ericsson is precies over de helft van de race pas de vijfde uitvaller, als hij zijn Caterham aan de kant moet zetten met een oliedrukprobleem. Opmerkelijk is dat beide Lotussen de tweede helft weten te halen, maar dat duurt niet lang. Pastor Maldonado zet vlak na zijn pitstop zijn auto stil naast de baan.

Button wint weer in pitstraat
Jenson Button is na 33 ronden de man die de tweede serie stops inluidt. Zijn stop lijkt goed te verlopen, maar de krik stoot het puntje van de neus van de McLaren af en Button moet met een open neus de race uitrijden. Nico Hülkenberg en Jean-Eric Vergne komen de volgende ronde binnen en de twee komen achter Button weer op de baan. Fernando Alonso komt de volgende ronde en ook hij komt achter Button naar buiten. Alonso verliest, maar wint ook omdat hij net voor Hülkenberg de baan op komt. Button heeft bij de tweede pitstop dus weer drie plaatsen gewonnen.

Räikkönen heeft het moeilijk
Kimi Räikkönen weet tijdens het eerste weekend van het seizoen nog niet echt indruk te maken. Gisteren kwalificeerde hij zich al slecht, vandaag zien we hem zich twee keer verremmen. De tweede keer kost hem dat de achtste plaats, Bottas was er alweer en gaat er voorbij. Op p9 ziet de Ferrari-coureur inmiddels de Toro Rosso van debutant Daniil Kvyat steeds groter worden.

Koplopers redelijk onbedreigd
De drie koplopers zijn redelijk onbedreigd en kunnen dus ook redelijk rustig hun pitstop maken. Met nog twintig ronden te gaan, lijken we dus twee podium-debutanten te krijgen. Magnussen rijdt overigens slechts een seconde achter Ricciardo, dus daar mag nog om de tweede plaats gevochten worden.

Net buiten het podium rijdt inmiddels Jenson Button die op de baan weinig mensen heeft ingehaald maar met goede stops wel een geweldige opmars heeft gemaakt. Hij zal hopen op een gevecht tussen Ricciardo en Magnussen, want dan het gat is nog zes seconden.

Ook Grosjean stopt
Bij Lotus benaderen ze dit Grand Prix-weekend als één groot testweekend en dan is het best bemoedigend dat Maldonado en Grosjean wat rondjes kunnen rijden. Uitrijden doen de twee allebei niet: Maldonado strandde na 29 ronden, Grosjean doet dat na 43.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet