Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Ganassi maakt wat goed met winst in Sebring, podiumplaats Renger van der Zande

140315 Sebring Race Sunset 480
Zonsondergang in Sebring, klassieke autosportfoto

In Daytona zag geen van beide auto's van het team van Chip Ganassi de finish, maar in Sebring was er een overwinning voor het team dankzij Scott Pruett, Memo Rojas en Marino Franchitti in de Riley-Ford EcoBoost DP met het startnummer 01. Het trio bracht het tot een totaal van 291 ronden en eindigde 4,682 seconden voor Ryan Sharp, Ryan Dalziel en David Brabham in de HPD-ARX 03b van Extreme Speed Motorsports, waarmee er voor het eerst in de nog jonge geschiedenis van het USCC een LMP2-auto op het podium eindigde. De derde plaats ging naar Daytona-winnaars Action Performance met Sébastien Bourdais, Joao Barbosa en Christian Fittipaldi. Evenals in Daytona behaalde het team CORE Autosports overwinningen in de PC- en de GT Le Mans-klasse. In de PC-divisie wonnen CORE-rijders Jon Bennett, Colin Braun en James Gue, terwijl in de GT-klasse, waar CORE onder de vlag van Porsche North America aan de start verschijnt, Patrick Long, Michael Christensen en Jörg Bergmeister als winnaars geklasseerd werden. In de GT Daytona-klasse ging de overwinning ook naar een Porsche-team, en wel naar het team Magnus Racing met John Potter, Andy Lally en Marco Seefried. Enigszins verrassend eindigde Renger van der Zande samen met zijn teamgenoten Sam Bird, David Cheng en Martin Fuentes nog als derde in de PC-klasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rolex/Stephan Cooper, Rebocar

De race werd gekenmerkt door een extreem groot aantal neutralisaties. Er moet worden gezegd dat het rijgedrag van sommige coureurs, met name in de PC-klasse, ook wel erg discutabel was. Mensen die gespind waren, reden soms zonder te kijken achterwaarts weer de baan op en veroorzaakten daarmee meer dan eens aanrijdingen en anderen leken maar niet te willen begrijpen dat tijdens een 'full-course-yellow' de banden afkoelen en je daardoor na de herstart iets voorzichtiger moet rijden, om niet meteen in de rondte te gaan, zoals meer dan eens gebeurde. Natuurlijk was ook de kritiek op het grote aantal auto's en klassen niet van de lucht, maar dat was niet helemaal terecht, want in 2012, toen de 12 Uur van Sebring zowel voor het FIA WEC als voor de American Le Mans Series meetelde, waren er nog meer auto's op de baan en was er zelfs sprake van acht in plaats van vier klassen. Toch moet je je afvragen of sommige rijders uit de PC-klasse niet beter in de Lites-serie op hun plaats zouden zijn. Het was voornamelijk aan de stevige constructie van de Oreca FLM-auto's te danken dat alle rijders na de forse aanrijdingen ongedeerd konden uitstappen.

140315 Sebring Race 01 winner 480
Winst voor de Ganassi-Riley-Ford

De beslissing in de prototype-klasse viel tijdens de laatste neutralisatie met nog drie kwartier te gaan, nadat de nr. 31 Whelen-Corvette DP in de uitloopzone van 'turn 10' tot stilstand was gekomen. Marino Franchitti kwam na zijn laatste pitstop iets sneller weer naar buiten dan de aanvankelijke leider Ryan Dalziel en zo de leiding overnam en de overwinning naar huis kon rijden. Bij de herstart maakte Sébastien Bourdais handig gebruik van het verkeer door Olivier Pla te passeren en veroverde zo de derde plaats.

140315 Sebring Race Renger
Renger van der Zande eindigde met zijn Starworks-teamgenoten op het podium

Verrassend podium Van der Zande
Niet in de laatste plaats door gewoon te blijven rijden (al was dat met name voor Cheng nog lastig genoeg!) klommen Renger van der Zande en zijn Starworks-teamgenoten Sam Bird, Martin Fuentes en David Cheng nog behoorlijk op in het klassement, al bracht Cheng na zijn excursie in het eerste halfuur van de race de auto met vijf ronden achterstand de pits in. Daarna wist Renger van der Zande de schade tot een ronde te reduceren, maar omdat ook Fuentes en Cheng hun voorgeschreven minimale rijtijd van twee uur en 40 minuten moesten volmaken, liep het tijdverlies in de loop van de race toch weer op. "Wel goed dat we een nieuwe motor hebben. Met oude banden en een volle tank rijden we nu dezelfde tijden als gisteren in de kwalificatie", stelde de Nijmegenaar tevreden vast. Dat het team uiteindelijk zelfs nog op het podium eindigde, was te danken aan Sam Bird, die in de 20 minuten korte sprint na de elfde en laatste neutralisatie er in slaagde om Chris Miller in de JDC/Miller Motorsports-auto te passeren en zo de derde plaats voor zich op te eisen.

140315 Sebring Race Porsche LMGT win 480
Opnieuw winst voor het Porsche-fabrieksteam in de LMGT-klasse

In de GT Le Mans-klasse bleef het ook spannend tot aan het einde, met de nr. 93 Viper, de nr. 57 Krohn-Ferrari, de nr. 912 Porsche, de nr. 4 Corvette en de nr. 55 BMW allemaal in dezelfde ronde tijdens de laatste neutralisatie. Uiteindelijk ging de overwinning voor de tweede keer dit seizoen na Daytona naar het Porsche-fabrieksteam, al waren het dit keer Jörg Bergmeister, Patrick Long en Michael Christensen die met de overwinning aan de haal gingen. De fabrieks-Viper met Robert Bell, Jonathan Bomarito en Kuno Wittmer werd als tweede geklasseerd, voor de snelste van de beide fabrieks-BMW's met Bill Auberlen, Joey Hand en Andy Priaulx.

140315 Sebring Race Magnus GTD Winner
Magnus Racing won met de Porsche de GT Daytona-klasse

In de GT Daytona-klasse beslisten pitstops net voor of tijdens de laatste neutralisatie de strijd. Alex Riberas leek in de Team Seattle/Alex Job-Porsche op weg naar zijn eerste zege, maar moest tijdens de laatste gele vlag nog een keer naar binnen, terwijl vier rijders voor hem net daarvoor al een keer gestopt hadden en daarmee door konden rijden. Zo ging de overwinning naar het Magnus Racing-team, populair vanwege verreweg de meest humoristische persberichten in de serie, met coureurs John Potter, Andy Lally en Marco Seefried. Bill Sweedler, Townsend Bell, Maurizio Mediani en Jeff Segal werden met de AIM Autosport-Ferrari als tweede geklasseerd, terwijl Riberas nog twee rijders inhaalde en voor zichzelf en teamgenoten Ian James en Mario Farnbacher nog de derde plaats in de klasse veiligstelde.

Uitslag:
1. Pruett/Rojas/Franchitti, Ford Riley DP, 291 ronden in 12.00:09,985
2. Sharp/Dalziel/Brabham, HPD-ARX 03b
3. Barbosa/Fittipaldi/Bourdais, Corvette DP
4. Pla/Brundle/Yacaman, Nissan Morgan
5. Brown/Van Overbeek/Pagenaud, HPD-ARX 03b
6. Dixon/Kanaan/Karam, Ford Riley DP
7. Angelelli/R. Taylor/J. Taylor, Corvette DP
8. Br. Friselle/Bu. Friselle/Fogarty, Corvette DP
10. Benett/Braun/Gue, Oreca FLM09 (1e PC)
12. Long/Christensen/Bergmeister, Porsche 911 RSR (1e GTLM)
21. Cheng/Van der Zande/Bird/Fuentes, Oreca FLM09 (3e PC)
23. Potter/Lally/Seefried, Porsche 911 GT America (1e GTD)
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet