Formule Renault 3.5

FR3.5: Sirotkin en de debutanten schitteren in test Motorland

KN5D0612

Sergey Sirotkin heeft goede zaken gedaan tijdens de eerste collectieve Formule Renault 3.5-test op Motorland Aragon. De jonge Rus, die vorig jaar lange tijd kans leek te maken op een F1-zitje bij Sauber, was de enige die alle drie testdagen in de topvijf belandde. De Eurocup-promovendi Pierre Gasly en Oliver Rowland waren samen met Carlos Sainz Jr zijn grootste concurrenten. Voor de Nederlanders Nigel Melker, Meindert van Buuren en Beitske Visser verliep de test redelijk volgens plan.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Diederik van der Laan, Klaas Norg

Sirotkin opende dinsdagochtend meteen het bal met de snelste tijd in de ochtendsessie, gevolgd door een verrassende Zoel Amberg voor AVF. Jazeman Jaafar, de snelste tijdens de ECU-test op Paul Ricard, was derde. In de middag nam debutant Oliver Rowland het initiatief met een nieuw ronderecord, op de voet gevolgd door zijn Eurocup-rivaal van vorig jaar, Pierre Gasly. Het ziet ernaar uit dat zij net als Frijns en Vandoorne in voorgaande jaren van meet af aan competitief zijn. Rowlands teamgenoot Sirotkin zette 's middags de derde tijd, terwijl Fantin en Jaafar er net als in de eerste sessie goed bij zaten.

De tweede dag was duidelijk voor Carlos Sainz Jr. Zowel 's ochtends als 's middags zette de Red Bull-junior de snelste tijd, opnieuw met ronderecords. Gasly en Sirotkin volgden hem twee maal op de hielen, terwijl ook Will Stevens zich nu aan de kop van het veld meldde. Oliver Rowland zat er niet bij: 's ochtends reed hij op oude banden, 's middags hield een probleem met de brandstofpomp hem aan de kant. Pietro Fantin stond voor Draco opnieuw twee keer voorin.

De Braziliaan bleef ook vandaag snel, maar Sergey Sirotkin en Pierre Gasly waren net iets sneller. Met een tweede tijd in de door regen geplaagde ochtendsessie was Nikolai Martsenko de verrassing van de dag. Ook Nigel Melker breide een fraai slotakkoord aan zijn test met een derde tijd in de middag.

KN5D1056

Na drie dagen staan de teams van Fortec (Sirotkin en Rowland), Arden (Gasly en Buller) en Draco (Fantin en een zich steeds verder verbeterende debutant Luca Ghiotto) er het beste voor. Sainz was een dag voor DAMS erg sterk, maar zijn teamgenoot (tweedejaars Norman Nato) bleef steken in de middenmoot. Marco Sörensen viel voor Tech 1 een beetje tegen, weliswaar geplaagd door pech, terwijl de twee Lotus-auto's zich ook niet met de top konden mengen.

Roberto Merhi, de Europees F3-kampioen van 2011, moest duidelijk nog wennen aan een terugkeer naar de monoposto's. Op dinsdag kwam hij niet aan de toptijden, op woensdagochtend veroorzaakte hij de enige rode vlag van de sessie. Pas tijdens de laatste sessie wist hij zich aan de malaise te ontworstelen met een 12e tijd.

KN5D0197

Nigel Melker, op dinsdag verrassend aan de bak voor Zeta Corse, reed die dag naar een zevende tijd in de ochtendsessie, maar werd 's middags geplaagd door een probleem met de brandstoftoevoer. Woensdag stapte hij over naar zijn team van 2013, Tech 1. Hij begon 's ochtends voorzichtig, maar klom 's middags al naar een zevende tijd, ruim sneller dan zijn teamgenoot, Lotus' F1-testcoureur Marco Sörensen. Vandaag zette Melker nog een stap verder vooruit: met een derde tijd eindigde hij sterk bovenin. Sörensen kon als verzachtende omstandigheid problemen met zijn motor aanvoeren.

MOT TEST DL-6217

Meindert van Buuren bouwde de test op zoals hij in gedachten had. Ten opzichte van Daniil Movè deed hij op dinsdag niet onder, net zoals tijdens de ECU-shakedown op Valencia. De twee dagen erna kreeg hij echter te maken met GP2-vluchteling Tom Dillmann. Die liet met zijn tijden zien dat Pons nog lang geen topteam is. Op donderdagochtend kwam de Fransman er ook niet aan te pas. 's Middags lukte het Van Buuren niet om een snelle tijd te zetten op zijn snelle setje banden: een rode vlag was de spelbreker.

KN5D0064

Beitske Visser eindigde alle sessies in de achterhoede, maar deed waardevolle ervaring op in een monoposto die vele malen krachtiger is dan de Formule ADAC die ze gewend was: van 145 naar 530 pk. Dinsdag werd ze bovendien gehinderd door technische problemen. Wel bleef ze constant haar tijden verbeteren.

FR3.5, collectieve test Motorland Aragon

Dinsdag 25 februari 2014, 1e sessie
1. Sergey Sirotkin - Fortec - 1'39"325 - 34 ronden
2. Zoel Amberg - AVF - 1'39"520 - 37
3. Jazeman Jaafar - ISR - 1'39"764 - 34
4. Will Stevens - Strakka - 1'39"862 - 33
5. Pietro Fantin - Draco - 1'39"987 - 24
6. Nikolay Martsenko - Comtec - 1'40"007 - 48
7. Nigel Melker - Zeta - 1'40"076 - 27
8. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 1'40"261 - 45
9. Luca Ghiotto - Draco - 1'40"315 - 33
10. Oliver Rowland - Fortec - 1'40"339 - 26
11. Pierre Gasly - Arden - 1'40"386 - 31
12. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'40"492 - 34
13. Carlos Sainz - DAMS - 1'40"501 - 33
14. Meindert van Buuren - Pons - 1'40"504 - 41
15. Matias Laine - Strakka - 1'40"587 - 28
16. Daniil Move - Pons - 1'40"595 - 33
17. Norman Nato - DAMS - 1'40"663 - 30
18. Marco Sörensen - Tech 1 - 1'41"089 - 40
19. Will Buller - Arden - 1'41"435 - 20
20. Roberto Merhi - Zeta - 1'42"348 - 21
21. Beitske Visser - AVF - 1'42"421 - 38
22. Liam Venter - Comtec - 1'42"984 – 35

Dinsdag 25 februari 2014, 2e sessie
1. Oliver Rowland - Fortec - 1'38"522 - 25 ronden
2. Pierre Gasly - Arden - 1'38"866 - 20
3. Sergey Sirotkin - Fortec - 1'39"107 - 21
4. Pietro Fantin - Draco - 1'39"122 - 17
5. Jazeman Jaafar - ISR - 1'39"316 - 25
6. Carlos Sainz - DAMS - 1'39"366 - 21
7. Matias Laine - Strakka - 1'39"366 - 21
8. Norman Nato - DAMS - 1'39"444 - 23
9. Luca Ghiotto - Draco - 1'39"668 - 15
10. Will Buller - Arden - 1'39"805 - 25
11. Zoel Amberg - AVF - 1'39"901 - 20
12. Marco Sörensen - Tech 1 - 1'40"028 - 32
13. Will Stevens - Strakka - 1'40"153 - 25
14. Daniil Move - Pons - 1'40"252 - 28
15. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 1'40"314 - 31
16. Nikolay Martsenko - Comtec - 1'40"695 - 15
17. Meindert van Buuren - Pons - 1'40"810 - 20
18. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'40"830 - 20
19. Roberto Merhi - Zeta - 1'40"861 - 43
20. Nigel Melker - Zeta - 1'40"866 - 16
21. Beitske Visser - AVF - 1'41"345 - 25
22. Liam Venter - Comtec - 1'43"026 - 20

Woensdag 26 februari, 3e sessie
1. Carlos Sainz - DAMS - 1'38"340 - 36 ronden
2. Pierre Gasly - Arden - 1'38"828 - 29
3. Pietro Fantin - Draco - 1'38"983 - 31
4. Will Stevens - Strakka - 1'39"107 - 21
5. Sergey Sirotkin - Fortec - 1'39"231 - 18
6. Jazeman Jaafar - ISR - 1'39"308 - 34
7. Norman Nato - Dams - 1'39"323 - 32
8. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'39"334 - 32
9. Matias Laine - Strakka - 1'39"341 - 23
10. Zoel Amberg - AVF - 1'39"359 - 35
11. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 1'39"405 - 26
12. Nigel Melker - Tech 1 - 1'39"474 - 34
13. Nikolay Martsenko - Comtec - 1'39"488 - 22
14. Luca Ghiotto - Draco - 1'39"668 - 23
15. Meindert van Buuren - Pons - 1'40"051 - 34
16. Will Buller - Arden - 1'40"094 - 26
17. Oliver Rowland - Fortec - 1'40"451 - 26
18. Tom Dillmann - Pons - 1'40"485 - 34
19. Marco Sörensen - Tech 1 - 1'40"541 - 17
20. Roberto Merhi - Zeta - 1'40"577 - 25
21. Beitske Visser - AVF - 1'41"365 - 29
22. Liam Venter - Comtec - 1'41"440 - 26
23. Roman Mavlanov - Zeta - 1'42"731 – 21

Woensdag 26 februari, 4e sessie
1. Carlos Sainz - DAMS - 1'38"544 – 32 ronden
2. Sergey Sirotkin - Fortec - 1'38"798 - 20
3. Pierre Gasly - Arden - 1'38"859 - 31
4. Pietro Fantin - Draco - 1'38"864 - 23
5. William Buller - Arden - 1'38"994 - 33
6. Will Stevens - Strakka - 1'39"030 - 29
7. Nigel Melker - Tech 1 - 1'39"144 - 31
8. Norman Nato - DAMS - 1'39"161 - 31
9. Jazeman Jaafar - ISR - 1'39"205 - 22
10. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 1'39"219 - 30
11. Luca Ghiotto - Draco - 1'39"249 - 24
12. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'39"402 - 36
13. Marco Sörensen - Tech 1 - 1'39"467 - 28
14. Tom Dillmann - Pons - 1'39"499 - 24
15. Zoel Amberg - AVF - 1'39"757 - 36
16. Matias Laine - Strakka - 1'39"859 - 30
17. Nikolay Martsenko - Comtec - 1'40"229 - 13
18. Meindert van Buuren - Pons - 1'40"256 - 28
19. Roberto Merhi - Zeta - 1'40"498 - 26
20. Roman Mavlanov - Zeta - 1'40"596 - 20
21. Beitske Visser - AVF - 1'40"813 - 21
22. Liam Venter - Comtec - 1'41"187 - 19
23. Oliver Rowland - Fortec - 1'47"706 - 17

Donderdag 27 februari, 5e sessie
1. Sergey Sirotkin - Fortec - 1'38"828 - 29 ronden
2. Nikolay Martsenko - Comtec - 1'39"190 - 12
3. Zoel Amberg - AVF - 1'39"255 - 22
4. Pierre Gasly - Arden - 1'39"481 - 30
5. Carlos Sainz - DAMS - 1'39"523 - 20
6. Pietro Fantin - Draco - 1'39"534 - 15
7. Matias Laine - Strakka - 1'39"602 - 19
8. Norman Nato - DAMS - 1'39"647 - 26
9. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 1'39"759 - 21
10. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'39"814 - 22
11. Jazeman Jaafar - ISR - 1'39"860 - 21
12. Will Stevens - Strakka - 1'39"921 - 25
13. Will Buller - Arden - 1'40"214 - 24
14. Nigel Melker - Tech 1 - 1'40"244 - 18
15. Luca Ghiotto - Draco - 1'40"339 - 19
16. Oliver Rowland - Fortec - 1'40"635 - 31
17. Roberto Merhi - Zeta - 1'40"678 - 16
18. Meindert van Buuren - Pons - 1'41"018 - 24
19. Roman Mavlanov - Zeta - 1'41"256 - 15
20. Liam Venter - Comtec - 1'41"289 - 16
21. Tom Dillmann - Pons - 1'41"678 - 11
22. Beitske Visser - AVF - 1'41"758 - 14
23. Marco Sörensen - Tech 1 - no time – 2

Donderdag 27 februari, 6e sessie
1. Pierre Gasly - Arden - 1'39"013 - 23 ronden
2. Pietro Fantin - Draco - 1'39"046 - 37
3. Nigel Melker - Tech 1 - 1'39"397 - 35
4. Will Stevens - Strakka - 1'39"423 - 38
5. Sergey Sirotkin - Fortec - 1'39"454 - 19
6. Oliver Rowland - Fortec - 1'39"456 - 31
7. Luca Ghiotto - Draco - 1'39"458 - 33
8. Will Buller - Arden - 1'39"481 - 42
9. Carlos Sainz - DAMS - 1'39"543 - 36
10. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'39"656 - 29
11. Tom Dillmann - Pons - 1'40"026 - 46
12. Roberto Merhi - Zeta - 1'40"040 - 38
13. Marco Sorensen - Tech 1 - 1'40"053 - 27
14. Zoel Amberg - AVF - 1'40"165 - 33
15. Norman Nato - DAMS - 1'40"503 - 33
16. Matias Laine - Strakka - 1'40"510 - 21
17. Meindert Van Buuren - Pons - 1'40"519 - 47
18. Roman Mavlanov - Zeta - 1'40"596 - 27
19. Jazeman Jaafar - ISR - 1'40"641 - 21
20. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 1'40"705 - 31
21. Nikolay Martsenko - Comtec - 1'40"708 - 24
22. Liam Venter - Comtec - 1'40"473 - 41
23. Beitske Visser - AVF - 1'40"606 - 48
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet