Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
ACNN

ACNN: Henk Grendel en Reind Boone genieten volop in de Ooperon cup

480 actie acnn drietal

In 2005 is de ACNN gestart met een raceklasse voor BMW E 36 toerwagens, waarin de auto's technisch 100% gelijk zijn. De verschillen in vermogen van de BMW's moeten marginaal zijn en dat wordt voor elke race door officials streng gekeurd. Gelijkheid is de wens van vele raceklassen, maar in de praktijk zijn er weinig die dit kunnen waarmaken. De Ooperon cup is daar wel in geslaagd en de belangstelling voor deze raceklasse is dan ook groot. De auto bestaat uit de 'gewone' BMW E36 325i met een standaard motor. De rondetijden die hiermee gereden kunnen worden liggen op het TT Circuit Assen rond de 2.05 min. Twee inmiddels ervaren Ooperon coureurs stellen zich voor.

Tekst en foto's: PR

Henk Grendel is 47 jaar oud, woont in Zwartsluis samen met Erna en zij hebben één zoon die ook race-ambities heeft. In het dagelijkse leven is Grendel directeur van drie bedrijven die zich richten op het ontwerpen, produceren en inrichten van bibliotheken, scholen, kantoren, archieven en musea in binnen- en buitenland. Daarmee is Grendel een druk man, die in het racen een ideale uitlaatklep heeft gevonden.

480 henk reind

De 31-jarige Reind Boone is directeur van een handelsonderneming in duurzame brandstof. Hij woont in Enschede en heeft samen met zijn vriendin Marloes twee kinderen; Dirk en Katelijne. Ook Boone haalt zijn ontspanning uit autoracen, maar daarnaast sleutelt hij graag aan auto's. Voor dat laatste heeft hij een eigen sleutelruimte, waar hij altijd wel met een project bezig is. Boone is net klaar met een BMW e36 M3 die hij helemaal naar eigen smaak heeft opgebouwd.

480 reind actie 9342

Hoe het begon
Grendel werd enkele jaren geleden door een vriend gevraagd mee te gaan naar de Nordschleife. "Dat vond ik zo leuk en tegelijkertijd ook zo riskant om met eigen auto hier de grenzen op te zoeken, dat ik liever op een circuit wilde rijden. Toen de racelicentie binnen was, stimuleerde Erna mij om races te gaan rijden. Zij vond het jammer als ik niets met mijn licentie zou doen en dus kocht ik mijn eerste raceauto. Ik zocht een betaalbare cup waarin de rijder het verschil zou moeten maken en de keuze viel op de BMW Aprisco Cup, nu de BMW Ooperon Cup."

Boone heeft altijd al een voorliefde gehad voor techniek en snelheid. "Ik was nogal een durfal op mijn crossmotor en mijn vader was bang dat me wat zou overkomen. Hij besloot in 1993 een kart voor me te kopen. Dat vond hij een stuk veiliger en ik kon er mijn ei in kwijt. Na één middag was ik direct verkocht en vanaf die dag is racen altijd een deel van mijn leven geweest."

480 grendel achter stuur

Racevirus
Voor Grendel is het racen een hele goede bliksemafleider: "Het racen vraagt 100% concentratie en dat is een goede tegenhanger voor mijn werk. Het is iets wat mij ontzettend fascineert en waarin ik me helemaal kan verliezen. Steeds proberen hetzelfde rondje beter te doen, soms alleen moeten presteren en ook samenwerken in en met het team en je racemaatje, dat vind ik echt gaaf. Ik kan naar een wedstrijd toeleven, zo'n dag vol beleven en er dan nog lang van nagenieten. Sinds medio 2012 rijden Reind en ik samen onder startnummer 69. Ik heb heel veel van Reind geleerd en vind het ook veel leuker om samen deze sport te beoefenen."

Karting
Voor Boone begon het allemaal in 1993 op de kartbaan in Eefde. Daar werden toen "zwarte" races georganiseerd voor amateurs. Na drie jaar had ik alles wel een keer gewonnen en was het tijd voor een serieuze stap omhoog en ben ik aan het Nederland Kampioenschap gaan deelnemen. Dit was in het begin wel even wennen aangezien het niveau in Nederland extreem hoog was. Ik weet nog goed dat ik tijdens mijn debuut in de kwalificatie 0,1sec van de snelste tijd zat. Daarmee stond je gewoon op de 11de plaats, zo dicht lag alles bij elkaar. In die jaren heb ik heel veel geleerd waar ik vandaag nog steeds veel aan heb. Ik heb tot 2002 NK's gereden, daarna heb ik voor mijn studie gekozen en ben tot 2006 niet actief geweest."

480 huldiging 9500

Poleposition bij debuut
In 2006 haalde Boone samen met zijn vader zijn racelicentie op Zandvoort. "Met een EU licentie opzak ging ik op zoek naar een geschikte klasse waar ik mezelf zou kunnen meten aan anderen. Dan is gelijkwaardig materiaal een voorwaarde. Ik heb toen gekozen voor de BMW Ooperon cup (toen nog Ziengscup). Leuke auto, budget vriendelijk en veel races op Assen." Tijdens de eerste wedstrijd waaraan Boone meedeed regende het. "Dat was nieuw voor mij, maar ik reed wel meteen naar de poleposition. In de race was het wat druk in de eerste bocht en stond ik er meteen naast. Dat is toch even anders dan karten. In de jaren erna heb ik veel wedstrijden gewonnen maar ben nooit kampioen geweest, omdat ik nooit alle wedstrijden reed. In 2011 heb ik een serieuze poging gedaan, maar een slechte motor in de laatste race gooide toen roet in het eten."

480 pitstop 2

Toekomst
In 2014 rijden Grendel en Boone weer samen in de BMW Ooperon Cup. Grendel vertelt: "Doel voor 2014 is om overall derde te worden en een keer een race te winnen. Voorlopig kunnen we ons nog helemaal uitleven in de BMW Ooperon Cup en in onze BMW 325i. We hebben erg veel plezier samen in deze competitie, maar bovenal ook in ons team. Een overstap naar een hogere raceklasse kan dan sportief een volgende stap zijn, maar het is maar de vraag of je daar meer plezier aan beleeft. En dat hebben we nu zeker."

480 pitruimte acnn

In de toekomst zou Grendel graag eens de 24 uur van Dubai willen rijden. Daarvoor is de benodigde licentie inmiddels binnen. "Ik kijk nu naar een geschikte auto, een team en de financiering om deze droom voor te bereiden, ervaring op te doen en uiteindelijk dit doel te bereiken. Maar ook de voorbereiding is ook al leuk, het nadenken hierover, het trainen hiervoor, ervaring opbouwen door andere endurance races te rijden in Europa, etc. Voorlopig kan ik dus nog wel even verder..."

Voor Boone staat competitie en plezier centraal. "Het is hobby en het moet dus vooral leuk zijn. Zolang die beide aanwezig zijn vind ik het prima. Wel zou ik nog graag nog eens willen deelnemen aan een topklasse met bekende namen. Een snellere auto is ook een wens want ik mis nog wat vermogen in onze huidige racer. Verder zou ik nog graag eens aan lange-afstand races willen meedoen."

480 pitstop

Team
Sinds medio 2011 rijden Grendel en Boone bij Team Intercar van Theun Miedema en dat doen zij ook in 2014. "Theun heeft als teammanager veel ervaring, die hij onder meer opdoet bij het BMW team van Ekris in de GT4. Bij dit team rijden ook Gerald Lekkerkerker (in 2014 samen met Sjoerd Stiksma), Cees Lubbers & Barry Veneman en Martin Zegers & Jan Peter van Leeuwen. Samen vormen we een hecht team, waarin we elkaar helpen, maar op de baan ieder voor zich strijdt. Erna regelt de catering en ontvangt onze gasten en bezorgt hun een onvergetelijke dag. Elke auto heeft een eigen vaste monteur en voor ons is dat Merlin. Verder kunnen we terugvallen op specialisten op gebied van elektronica, motoren, communicatie, data analyse, ruiten en schade. De sfeer en de samenwerking binnen dit team is echt super en dat is de reden om ook komend seizoen bij dit team te blijven."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet