Sportscars

Sportscars: Action Performance-Corvette DP wint Rolex 24 at Daytona, klassezeges Porsche en Audi

140126 Rolex24 Winnercircle
Braziliaans/Portugees/Frans succes in de Rolex 24 at Daytona

Een 'full course yellow' in de slotfase van de race en de groene vlag met nog acht minuten te gaan maakte de beslissing in de 52e editie van de Rolex 24 at Daytona spannend. De Portugees Joao Barbosa in de nr. 5 Action Express Racing-Corvette DP (Barbosa/Fittipaldi/Bourdais/Friselle) maakte echter ook onder druk geen fouten en reed de auto na 695 ronden als winnaar over de eindstreep. De nr. 10 Wayne Taylor Racing-Corvette DP (Taylor/Angelelli/Taylor/Taylor) eindigde als tweede, terwijl het team met de nr. 9 Action Express-Corvette DP (Friselle/Friselle/Martin/Giroix) de volledige top drie voor Corvette-DP's completeerden.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

Zoals zovaak viel de beslissing in de 24-uursrace van Daytona pas in het laatste uur van de wedstrijd. Sébastien Bourdais vergooide een keer bijna de kansen van het Action Express-team op de overwinning, toen hij veel te snel de pitstraat inreed en met vol blokkerende wielen nog maar net de controle over zijn auto wist te behouden. Dat was niet het enige probleem voor het team: "De versnellingen gingen er aan het eind ook niet meer in zoals ik wilde. In de nacht hadden we nog een incident, maar het is fantastisch dat we hier uiteindelijk hebben gewonnen", sprak Joao Barbosa na de finish. Max Angelelli, de slotrijder in de Wayne Taylor-Corvette DP, was bepaald niet blij vanwege de laatste 'yellow', die het gevolg was van een crash van Leh Keen in de Alex Job Racing-Porsche. "Ik reed echt voluit en ik ben ervan overtuigd dat ik Joao had gepakt als we nog wat langer hadden kunnen rijden", aldus de Italiaan. De best geklasseerde LMP2-auto was de nr. 6 Muscle Milk Pickett Racing-Oreca-Nissan (Graf/Luhr/Brundle) op de vijfde plaats overall.

140126 Rolex24 Winner911
Opnieuw een zege voor Porsche in Daytona

Porsche wint GT Le Mans-klasse
In de GT Le Mans-klasse ging de overwinning naar het nieuwe Porsche-fabrieksteam met Nick Tandy. Richard Lietz en Patrick Pilet in de nr. 912-Porsche 911 RSR. In het algemeen klassement eindigde dit trio op een zeer sterke zesde plaats. Daarmee zet Porsche een prachtige traditie voort: sinds de eerste sportwagenrace in Daytona eindigde er ieder jaar tenminste in één klasse een Porsche in de top drie. Het was de 76e klassezege voor Porsche in de klassieker, waarin Porsche 22 keer de overall-zege behaalde. Het is tevens de tweede zege voor de vorig jaar gepresenteerde Porsche 911 RSR in een 24-uursrace, na de dubbelzege in Le Mans. De beslissing was ook in deze klasse spannend: Patrick Pilet in de Porsche stond zwaar onder druk van een sterk rijdende Joey Hand in de nr. 55-BMW (Auberlen/Priaulx/Hand/Martin). Mede dankzij het verkeer op de baan wist Pilet zijn eerste plaats te verdedigen en zo de overwinning naar huis te rijden. Nipt geslagen eindigde Hand met de BMW als tweede in de klasse. De derde GTLM-auto was de nr. 91 SRT-Viper (Farnbacher/Goossens/Hunter-Reay).

140126 Rolex24 Winner 54 CORE Autosport wint ook de PC-klasse

Bennett/Gue/Braun/Wilkins winnen PC-divisie De overwinning in de PC-klasse ging naar de nr. 54 CORE Autosport-Oreca (Benett/Gue/Braun/Wilkins) met een ronde voorsprong op de nr. 25 8Star-Motorsport-auto (Potolicchio/Kimber-Smith/Marsal/Huff) en negen ronden voorsprong op de nr. 38 Performance Tech Motorsport-auto (Booth/Matos/Drissi/Casagrande/Campos). Voor het CORE-team van Jon Bennett was de klassezege de bekroning van een bijzonder succesvol weekeinde in Daytona, want ook de fabrieks-Porsches in de GT Le Mans-klasse worden door dit team gerund. De nr. 7 Starworks-auto (Popow/Fuentes/Tutumlu/Marcelli/Kaffer), die ook lange tijd in de top drie reed, viel rond het middaguur uit als gevolg van brand in het motorcompartiment. De andere Starworks-auto met Renger van der Zande aan boord (Schultis/Lux/Van der Zande/Bird) eindigde als vijfde in de klasse. "Eigenlijk waren we na het derde uur al kansloos", aldus Van der Zande. "Het team dacht dat er een olielek in de stuurinrichting zat, maar uiteindelijk hebben ze alleen maar de pedalbox schoongemaakt, die vol olie lag. Dat was dus eigenlijk helemaal niet nodig. We waren veruit het snelste team op de baan, want ook onze twee 'zilveren' rijders kwamen niet zoveel tijd tekort. Zonder technische problemen en dat tijdverlies hadden we zonder meer kunnen meerijden voor het podium. Hopelijk gaat het in Sebring beter." De Nijmegenaar had in de ochtend een aanrijding met Porsche-fabrieksrijder Marc Lieb in de nr. 27 Dempsey Racing-Porsche (Foster/Dempsey/Davis/Lieb). "Daar was ik wat te optimistisch", erkende hij.

140126 Rolex24 Winner 45
De Flying Lizard-Audi ging met de hoofdprijs in de GTD-klasse aan de haal

Zeer omstreden beslissing in GTD-klasse
De beslissing in de GTD-klasse was zeer omstreden. In de resterende minuten na de laatste neutralisatie ging de strijd tussen Markus Winkelhock in de nr. 45 Flying Lizard-Audi (Canache/Pumpelly/Pappas/Winkelhock) en Alessandro Pier-Guidi in de nr. 555 Level5 Motorsport-Ferrari (Tucker/Sweedler/Bell/Segal/Pier Guidi). Bij de eerste inhaalmanoeuvre van Pier Guidi raakte de Ferrari de Audi, waarop het rechter achterwiel van de Audi niet meer optimaal spoorde. Vervolgens probeerde Winkelhock het in het infield, had een marge van enkele centimeters, maar raakte kort in het gras naast de baan, waarop Pier Guidi opnieuw de leiding in handen kreeg. Zo kwam de Italiaan uiteindelijk als eerste over de eindstreep, maar vrijwel onmiddellijk kwam het nieuws vanuit de wedstrijdleiding dat er een tijdstraf voor de Ferrari was vanwege 'avoidable contact'. Merkwaardig, omdat meerdere herhalingen van de situatie via de beeldschermen duidelijk lieten zien dat er op geen enkele wijze sprake was van contact en dat Winkelhock zelf in het gras belandde, maar volgens artikel 6.17.3 van het reglement hoeft er in een dergelijke situatie geen sprake te zijn van daadwerkelijk contact. Een vreemde situatie die leidde tot de nodige ongezouten kritiek via de sociale media. In ieder geval werd de Audi daarmee tot winnaar uitgeroepen, voor de nr. 58 Snow Motorsports-Porsche (Snow/Heylen/Seefried) en de nr. 72 SMP/ESM-Ferrari (Rotenberg/Zlobin/Mediani/Salo/Aleshin).

Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen geremd door BOP, Huisman door incidenten
Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen eindigden samen met hun teamgenoten Ben Keating en Emmanuel Collard in de Riley Motorsport-Viper nr. 33 als 19e in de klasse. "Het was leuk, maar ook heel hektisch. Er waren heel wat gekken op de baan", zei Sebastiaan Bleekemolen, die voor het eerst aan de race in Daytona deelnam. "Ik zou twee jaar geleden al rijden, maar toen bleef het bij de test. Dit is een heel bijzondere race. Ik heb al Laguna Seca, Petit Le Mans en Sebring gereden, maar dit is toch wel weer iets heel anders. Het was jammer dat we door technische problemen niet hoger geëindigd zijn. Ik denk dat de basis van het team met de nieuwe auto heel goed is, maar ook qua balance of performance waren we duidelijk in het nadeel. Onze snelste ronde was 1.49,1, terwijl de anderen 1.47 reden." Jeroen Bleekemolen verwacht betere kansen in Sebring: "Daar heeft het circuit meer bochten en wordt er ook meer geremd, waarbij onze auto in het voordeel is. Bovendien verwachten we wel een beetje dat de balance of performance voor Sebring ook nog wel wordt aangepast. We kwamen hier op de rechte stukken teveel tekort, en dan was er ook een probleem in de electronica, waardoor uiteindelijk de koppeling kapot ging." Patrick Huisman werd samen met Damien Faulkner, Bob Faieta en Michael Avenatti als 25e in de klasse geklasseerd. Tal van incidenten met andere auto's en een probleem met de radiateur rond 8.00 uur in de ochtend zorgden voor veel tijdverlies. "De auto was lastig te rijden, het was elke ronde weer anders. Dat was ook het gevolg van de incidenten met de Ferrari's die Damien en Michael eerder in de race hadden. Een keer stuurde ik in bij de busstop en toen gebeurde er helemaal niets, waardoor ik in het gras terechtkwam. Daar raakte de radiateur beschadigd", aldus Huisman.

140126 Rolex24 Winnerteam
Het winnende team op het podium met vlnr Joao Barbosa, Christian Fittipaldi en Sébastien Bourdais

Uitslag:
1. Barbosa/Fittipaldi/Bourdais/Friselle, Corvette DP, 695 ronden in 24.00.35,760
2. Taylor/Angelelli/Taylor/Taylor, Corvette DP, op 1,461
3. Friselle/Friselle/Martin/Giroix, Corvette DP, op 19,489
4. Westbrook/Valiante/Rockenfeller, Corvette DP, op 2 ronden
5. Graf/Luhr/Brundle, Oreca-Nissan, op 3 ronden
6. Tandy/Lietz/Pilet, Porsche 911 RSR, op 16 ronden (1e GT LM)
7. Auberlen/Priaulx/Hand/Martin, BMW Z4 GTE, op 16 ronden
8. Pla/Rusinov/Yacaman/Webb, Morgan-Nissan, op 17 ronden
9. Benett/Gue/Braun/Wilkins, Oreca FL09, op 17 ronden (1e PC)
18. Canache/Pumpelly/Pappas/Winkelhock, Audi R8 LMS, op 33 ronden (1e GTD)
40. Keating/Bleekemolen/Bleekemolen/Collard, Viper SRT, op 80 ronden (19e GTD)
25. Faulkner/Huisman/Faieta/Avenatti, Porsche 911 America, op 135 ronden (25e GTD)

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet