Sportscars

Sportscars: Toyota pakt laatste seizoenszege, Ferrari wint GTE-Pro-titels

131130 WEC Start
Start van de laatste FIA WEC-race van het seizoen 2013

Audi had de merkentitel en het rijderskampioenschap in de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship al voortijdig binnen, maar Toyota sloot het seizoen af met een overwinning voor Sébastien Buemi, Anthony Davidson en Stéphane Sarrazin tijdens de zes-uursrace van Bahrein. Het uitvalpercentage in de LMP1-divisie was ongebruikelijk hoog: zowel Audi als Toyota verloren één van hun beide fabrieksauto's als gevolg van technische problemen. De Audi van McNish, Kristensen en Duval, die al in de vorige race in China de titel binnenhaalden, viel in het derde uur uit vanwege een probleem met de aandrijflijn, terwijl bij de Toyota van Alex Wurz en Nicolas Lapierre in het tweede uur de motor de geest gaf. Zo was de weg vrij voor Buemi, Davidson en Sarrazin om hun eerste WEC-overwinning van het seizoen binnen te halen. Voor Buemi was het zelfs zijn allereerste zege in de lange-afstandsracerij. De Audi van uittredend rijders-wereldkampioenen Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer eindigde als tweede. Ook de Rebellion-Lola strandde voortijdig bij zijn laatste optreden, zodat de derde plaats overall voor de enige keer dit seizoen naar het winnende LMP2-team ging, de G-Drive Racing-Oreca-Nissan van Roman Rusinov, John Martin en Mike Conway.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR


131130 WEC Winnaar
De laatste uren van de race werden in het donker verreden, hier de uiteindelijk winnende Toyota

Net na de start waren beide Lotus-LMP2's weer eens betrokken bij incidenten: Vitantonio Liuzzi kwam in botsing met de nummer 35-Oak-Morgan en viel uit, terwijl tien minuten later Dominik Kraihamer een aanrijding had met zijn Oostenrijkse landgenoot Richard Lietz in een van de beide fabrieks-Porsches. Lietz, die nog in de race was voor de GTE-Pro-titel, zag door de opgelopen achterstand zijn kansen in rook opgaan, terwijl na de aanrijding ook de tweede Lotus uit de race was. De overwinning in LMP2 ging opnieuw naar Conway, Rusinov en Martin, die met de G-Drive-Oreca in de tweede helft van het seizoen duidelijk de sterkste combinatie waren. Voor Bertrand Baguette, Rodolfo Gonzalez en Martin Plowman was de tweede plaats in de slotrace echter voldoende om de LMP2-wereldtitel veilig te stellen. Een opmerkelijke prestatie was er in Bahrein ook voor Björn Wirdheim, Nissan-PlayStation Academy-rijder Wolfgang Reip en Jon Lancaster, die met de Greaves Motorsport-Zytek-Nissan heel verdienstelijk als vijfde algemeen en derde in de LMP2-klasse over de eindstreep kwamen. De eerste drie geklasseerde LMP2-teams eindigden allemaal in dezelfde ronde.

Zoals zovaak bood de GTE-Pro-klasse het meeste spektakel. Het Aston Martin-fabrieksteam kwam als leider in de tussenstand naar Bahrein en leek het eeuwfeest van het merk te kunnen bekronen met een titel, maar zowel de nummer 99-Aston met Pedro Lamy, Bruno Senna en Richie Stanaway als de nummer 97-auto van Darren Turner en Stefan Mücke vielen met technische problemen uit. Na het forfait van Mücke en Turner in het vierde uur leken in ieder geval Lamy, Senna en Stanaway met klassesucces nog voor de teamtitel te gaan zorgen, maar ook dit trio moest, nota bene in het laatste uur, de strijd staken. Zo ging de overwinning in de klasse naar Gianmaria Bruni en Toni Vilander in de AF Corse-Ferrari, waarmee Bruni de rijderstitel pakte en AF Corse en Ferrari respectievelijk met de titels voor teams en merken aan de haal gingen. Voor Porsche restte bij de première van de geheel herziene 911 RSR de tweede plaats in de race voor Jörg Bergmeister en Patrick Pilet.

131130 WEC Aston Martin Succes voor het jubilerende Aston Martin in de GTE-Am-klasse

Voor Aston Martin restte er in ieder geval nog succes in de GTE-Am-klasse, waar het Deense trio Christofer Nygaard, Kristian Poulsen en Nicky Thiim eindelijk eens een keer geen pech had en de zo lang verwachte eerste overwinning van het seizoen naar huis kon rijden, met een ronde voorsprong op de 8Star-Motorsports-Ferrari van Enzo Potolicchio, Rui Aguas en Davide Rigon. De rijderstitel ging naar het Aston Martin-duo Jamie Campbell Walter en Stuart Hall, in de seizoensfinale bijgestaan door Roald Goethe. De GTE-Am-teamtitel ging naar het 8Star-Ferrari-team.

131130 WEC Podium
Laatste WEC-podium van het jaar, met het winnende LMP2-team als derde algemeen

Uitslag:
1. Davidson/Buemi/Sarrazin, Toyota TS030 Hybrid, 199 r. in 6.01:15,303
2. Lotterer/Tréluyer/Fässler, Audi R18 e-tron quattro, op 1:10,585
3. Rusinov/Martin/Conway, Oreca 03-Nissan, op 15 ronden (1e LMP2)
4. Pla/Heinemeier Hansson/Brundle, Morgan-Nissan, op 15 ronden
5. Wirdheim/Reip/Lancaster, Zytek Z11SN-Nissan, op 15 ronden
6. Baguette/Gonzalez/Plowman, Morgan-Nissan, op 17 ronden
7. Nicolet/Ihara/Cheng, Morgan-Nissan, op 19 ronden
8. Giroix/Kerr/Dolby, Oreca 03-Nissan, op 21 ronden
9. Bruni/Vilander, Ferrari F458 Italia, op 24 ronden (1e LMGTE-Pro)
13. Nygaard/Poulsen/Thiim, Aston Martin Vantage V8, op 26 ronden

131130 WEC Sunset
Racen bij ondergaande zon levert prachtige beelden op!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet