WTCC

WTCC: Rob Huff wint 'crashfestival' in Macau, Coronel besluit seizoen met podiumplaats

Uittredend wereldkampioen Rob Huff staat in Macau voor de zesde keer op de hoogste trede van het podium. In een meer dan chaotische laatste race van het seizoen, die maar liefst twee keer na kettingbotsingen moest worden herstart, passeerde de Brit in de negende ronde Tom Coronel, die daarvoor lange tijd aan de leiding reed, en reed vervolgens zijn tweede seizoenszege naar huis. Met zijn zes Macau-overwinningen staat Huff nu weer op gelijke hoogte met Edoardo Mortara, die eerder vandaag zijn Macau-totaal op zes bracht. Pepe Oriola kwam als tweede over de eindstreep, maar krijgt mogelijkerwijs nog een straf omdat hij Thompson van de baan reed. Tom Coronel eindigde, in ieder geval dus voorlopig, als derde.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)

Tarquini start vanuit de pitstraat na zijn motorwissel. Coronel leidt bij de start voor Thompson en Nash, Bij het uitkomen van de eerste linker bocht gaat het mis. Michelisz rijdt aan de binnenkant, scheert uit naar de buitenkant, raakt daar de vangrail, raakt vervolgens Bennani en daarop ontstaat een kettingbotsing, waarbij ook Boardman, Engstler, D'Aste, O'Young, Valente en diverse anderen betrokken zijn. Coronel leidt voor Nash, Huff, Monteiro, Thompson, Chilton, Muller en Basseng, maar dat zegt allemaal niets meer, want de wedstrijdleider breekt de race af omdat het rechte stuk geheel versperd is. Na een lange onderbreking wordt de race achter de safety-car hervat. Daarbij ontbreken negen auto's: Kozlovskiy, Calko, Valente, D'Aste, O'Young, Bennani, Michelisz en Boardman, plus Tarquini die vanuit de pitstraat start.

Na een ronde achter de safety-car wordt het veld losgelaten. De gecorrigeerde raceafstand bedraagt negen ronden. Coronel leidt voor Thompson, Nash, Chilton, MacDowall. Muller raakt de vangrails bij het uitkomen van Lisboa na te zijn geraakt door Monteiro. In de derde ronde komt de Chevrolet van Badaraco bij het uitkomen van de eerste linksknik tot stilstand. Chilton is derde maar zet in de vierde ronde op weg naar Lisboa zet Thompson onder druk, terwijl hij zelf door Nash aangevallen wordt. Huff zit er aan de buitenkant tussen. Monteiro rijdt de pits in en geeft op.

Door de strijd achter hem kan Coronel zijn voorsprong iets uitbouwen. Thompson is tweede voor Chilton, Nash, Huff, MacDowall, Basseng, Oriola, Muller en Engstler. Tarquini, die na vier ronden op de 15e plaats rijdt, krijgt een drive-through. Chilton rolt in de vijfde ronde uit, maar wordt bij de Esses dan getroffen door de Macanese Honda-rijder Eurico de Jesus. Opnieuw komt de safety-car in actie. Tarquini komt aan het eind van de ronde binnen voor zijn straf. Coronel leidt voor Thompson, Huff, Nash, MacDowall, Oriola, Basseng, Muller, Engstler, Ng en Ho. Verderop in het veld gaat het opnieuw mis waar de gestrande auto's van Chilton en De Jesus staan. Opnieuw maken de Aziatische gastrijders zich daarbij belachelijk, want ze veroorzaken een flinke ketingbotsing, nota bene onder geel en daarna zelfs onder rood! De baanpost die op het asfalt loopt, heeft alle geluk van de wereld dat hij niet geraakt wordt.

Na opnieuw een lange onderbreking en een safety-car ronde mogen de heren het opnieuw proberen. Er zijn nog vijf ronden te rijden. Coronel heeft op de startlijn al een voorsprong van zeven tienden van een seconde. Huff passeert Thompson op weg naar Mandarin, even later verliest Thompson nog een plek aan Nash bij het aanremmen van Lisboa. Oriola schiet even later Thompson af, die bij Maternity tot stilstand komt. Bij het uitkomen van Mandarin in de negende ronde passeert Huff vanuit de slipstream Coronel. Bij het aanremmen van Lisboa geeft Coronel Huff een tikje, maar de Brit weet zijn SEAT keurig onder controle te houden. Daarachter rijdt een trein van auto's met Nash, Oriola en MacDowall, vervolgens Basseng en Muller. In de tiende ronde haalt Oriola na Mandarin Nash in en zet vervolgens ook Coronel zwaar onder druk. In de laatste ronde haalt Oriola bij het uitkomen van Mandarin Coronel in en neemt met ogenschijnlijk gemak de tweede plaats over. Huff wint voor Oriola, Coronel, Nash, MacDowall, Muller, Basseng, Engstler, Tarquini en Ho. Na de race zijn er maar liefst negen rijders nog 'under investigation', namelijk de heren Engstler, Muller, Chilton, Taniguchi, De Souza, Merszei, De Jesus, Soong en Ho. Het kon dus nog wel eens een lange avond worden in Macau...

"Ik heb echt het maximale eruit gehaald, gewoon lekker geknokt", verklaarde Coronel na afloop van de race. "Die tweede rode vlag kwam mij slecht uit, want toen had ik wel een aardige voorsprong, maar met het extra gewicht dat ik hier had, had ik gewoon te weinig snelheid om na de herstart nog een keer mijn positie te kunnen verdedigen."

Uitslag:
1. Rob Huff (GBr), SEAT Leon WTCC, 11 r in 1.23:32,152
2. Pepe Oriola (Spa), Chevrolet Cruze, op 0,723
3. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, op 1,173
4. James Nash (GBr), Chevrolet Cruze, op 2,909
5. Alex MacDowall (GBr), Chevrolet Cruze, op 3,428
6. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 4,642
7. Marc Basseng (Dui), SEAT Leon WTCC, op 5,665
8. Franz Engstler (Dui), BMW 320 TC, op 18,982

Eindstand WTCC na 24 races:
1. Yvan Muller, 431 punten
2. Gabriele Tarquini, 240
3. James Nash, 226
4. Rob Huff, 215
10. Tom Coronel, 162
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet