Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Bas Koeten Racing Wolf wint Zandvoort 500

r kop

Stefano en Nicola de Val en Henk Haane hebben met de Bas Koeten Racing Wolf GB08 de Syntix Zandvoort 500, de eerste wedstrijd van het Syntix Winter Endurance Kampioenschap 2013-2014 op hun naam geschreven. Door een goed uitgevallen pitstopstrategie en regelmatige rondetijden wist de winnende equipe een voorsprong op te bouwen van meer dan vier minuten op Henk Thuis en Pim van Riet in de Intrax Radical SR8. De Divisie II leverde een overwinning op voor Rob de Laat, Theo de Prenter en Jeroen den Boer in de MDM Red Biscuit BMW 320D, terwijl Divisie III op naam kwam van Christjohannes en Peter-Conradin Schreiber met hun Renault Clio. Pas in de slotfase van de race eisten Liesette Braams en Duncan Huisman met hun Las Moras BMW 123D de winst voor zich op in de Divisie IV.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Erik van der Schaaff

Op Circuit Park Zandvoort ging vandaag het Syntix Winter Endurance Kampioenschap 2013-2014 van start met de Syntix Zandvoort 500. Onder een lekker najaarszonnetje, maar met de voorspelling van buien, ging om 12.00 uur het licht op groen.

r start

De start was voor de van een tweede plaats vertrokken Bas Koeten Racing Wolf GB08 met aan het stuur Stefano de Val, die de slecht wegkomende polesitter Pim van Riet (Intrax Radical SR8) verraste. Eenmaal op snelheid wist de Intrax Radical zowel de Equipe Verschuur Megane Trophy van Luc en Max Braams als de Wolf te passeren en daarmee was de oorspronkelijke volgorde na een paar ronden alweer hersteld. In het eerste kwartier was er ook een mooie strijd gaande om de vierde plaats tussen de Radical van Rick van Geffen/Donald Molenaar en de Praga van Danny van Dongen/Dillon Koster. In de Divisie II werd meteen al strijd geleverd tussen de MDM BMW's 320D van Rob de Laat/Theo de Prenter/Jeroen den Boer en die van Bas van de Ven/Simon Knap. In Divisie III namen de in hun klasse van pole vertrokken Christjohannes en Peter-Conradin Schreiber met hun Renault Clio (na afgerekend te hebben met MDM Frisia BMW van Jacues Groenewegen/Ras Lalmy) het heft stevig in handen. In Divisie IV was de eerste slag voor Remon Vos/Kevin Veltman met de Veltman BMW123D. Eerste prominente uitvaller was na acht ronden de MDM BMW E90 M3 van Ronald Morien/Nick Catsburg.

r praga
De Praga

De eerste (ongeplande) stop kwam na dertig minuten voor rekening van de Braams Megane. Na iets meer dan vijftig minuten wist de Van Dongen/Koster Praga de derde plaats over te nemen van de Van Geffen/Molenaar Radical. Op dat moment dienden zich ook de eerste reguliere pitstops aan, waarbij de Praga opvallend lang kon doorrijden. Na iets meer dan een uur en tien minuten zorgde een flinke regenbui voor de nodige chaos. De Praga kon bij zijn eerste stop meteen naar regenbanden wisselen, terwijl de Radicals na hun eerste stop weer terug konden voor regenbanden. Datzelfde was het geval voor de twee in Divisie II leidende MDM BMW's.

Winnaar-div-1
De winnende Wolf

Na alle pitstops bleek de Wolf het beste geprofiteerd te hebben van de stop- en regenchaos want De Val/Haane voerden het veld aan met meer dan een ronde voorsprong op de Van Dongen/Koster Praga en de Thuis/Van Riet Radical, die met afstand wel de snelste tijden op de klokken zette. Daarachter de Las Moras Megane Trophy gevolgd door de leider in Divisie II, de MDM BMW van De Laat/ De Prenter/ Den Boer en hun teamgenoot Van de Ven, die het stuur van Knap had overgenomen. In Divisie III had de MDM BMW van Groenewegen/Lalmy de leiding overgenomen van de Schreiber Clio. In Divisie IV leidde Vos/Veltman, voor Max, Paul en Anouk van Spunteren en Liesette Braams/Duncan Huisman.

r radical
Intrax Radical

Hoewel de regen snel weg was, bleef de baan nat en bleef iedereen lang op natweerbanden rijden. Absoluut snelste auto was op dat moment de Intrax Radical, die na de Praga van plaats twee te hebben verdrongen, met ruim vier seconden per ronde inliep op de leidende Wolf. Net voor het verstrijken van het tweede uur waren het de leidende Wolf en de op drie rondgaande Praga die de nieuwe serie pitstops openden, gevolgd door de ook nog steeds goed in de kop meedraaiende Braams Megane. Als laatste van de kopgroep maakte de Intrax Racing Radical zijn reguliere stop.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet