Formule 2

GP2: Calado wint laatste race van het seizoen, Russian Time teamkampioen

 R6T2468

James Calado heeft in Abu Dhabi de laatste GP2-race van het seizoen gewonnen. Dankzij een superstart vanaf de tweede rij schoot de Brit naar de leiding, die hij tot aan de finish niet meer afstond. Dani Clos sloot voor het Nederlandse MP Motorsport het seizoen af met een positieve noot door tweede te worden. Zijn teamgenoot Daniël de Jong werd zeventiende. Sam Bird deed met een vierde plaats genoeg om het teamkampioenschap binnen te halen voor het debuterende Russian Time.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

In een race die alleen door de gevechten in het middenveld het aankijken waard was, was de superstart van James Calado meteen beslissend. Met een gewaagde zigzag tussen de mannen op de eerste rij (poleman Johnny Cecotto en Felipe Nasr) door pakte hij meteen de kop van de wedstrijd, om vervolgens 22 ronden lang een marge van 1 tot 2 seconden in stand te houden op Dani Clos. Die profiteerde voor MP Motorsport van de ambitieuze aanval van Nasr op Cecotto in de eerste bocht. Die liep voor Cecotto meteen slecht af, Nasr reed de rest van de wedstrijd achteraan: een dramatische ontwikkeling voor de kansen van zijn team Carlin op het teamkampioenschap.

 R6T0759

Na Calado en Clos volgde de nieuwe kampioen Fabio Leimer, terwijl de enige positiewisseling in de top-acht plaatsvond tussen Daniel Abt en Sam Bird. De vierde plaats die Bird daarmee pakte, was essentieel voor het teamkampioenschap. Toen Carlin-coureur Jolyon Palmer tegen het einde naar binnen moest voor een lekke linkerachterband, was het pleit definitief beslecht: niet Carlin, maar Russian Time zou het teamkampioenschap winnen, ondanks het feit dat het maar met één auto aan de race begon. Tom Dillmann stond op de pitmuur toe te kijken met een neksteun, nadat hij gisteren in de eerste ronde van de hoofdrace de auto van Jon Lancaster op zijn helm kreeg – letterlijk.

Ook de winnaar van gisteren, Alexander Rossi, kwam niet in het spel voor. Al in de tweede ronde ging hij ervan af, wat kortstondig de safety car op de baan bracht. Halverwege de race kwam die nog een keer naar buiten nadat Jon Lancaster werd geknepen door Stéphane Richelmi en de baan af spinde. De Brit kreeg zijn auto niet meer aan de praat en moest hem aan de buitenkant van de tweede chicane laten staan. Richelmi kreeg een drivethrough voor zijn actie.

IMG 7372

Daniël de Jong startte als 20e en hield lange tijd die positie. Door enkele uitvallers en straffen schoof hij door naar de 17e plaats, maar het was voor de Nederlander geen weekend om over naar huis te schrijven.

Met zijn overwinning pakte James Calado de derde plaats in het kampioenschap, achter Leimer en Bird, maar vóór Nasr. Het is nu de vraag wat het leidende GP2-kwartet van dit jaar het volgende seizoen gaat doen. Veel openingen zijn er niet in de F1 – en dat is een understatement. Bird kan zijn rol bij Mercedes vervolgen, maar meer dan een reservepositie zit er niet in. Calado zei op het podium dat dit waarschijnlijk zijn laatste GP2-race was, maar ook voor hem lijkt een vervolg als reservecoureur van Force India het hoogst haalbare. Nasr was tot voor kort druk bezig om zich in de F1 in te kopen, maar sinds het recente schandaal rondom een van zijn belangrijkste sponsors – de oliemaatschappij OGX – is het stil geworden rond de Braziliaan.

IMG 7509

En de kampioen? Die is in de afgelopen jaren al meermalen overgeslagen als Sauber-reserve – Zwitser zijn is daar geen garantie. En of er voor Fabio Leimer volgend jaar meer inzit dan voor zijn voorganger Davide Valsecchi, die niet meer binnenhengelde dan een testcontract bij Lotus? Het is maar de vraag, ook al bezit de Zwitser over een talent dat in de F1 zeer nuttig kan blijken: zeer subtiel met Pirelli-banden omgaan. Maar voor F1 zijn er meer kwaliteiten nodig...

GP2, Yas Marina, race 2, 3 november 2013

1. James Calado - ART - 22 ronden, 44'01"124
2. Dani Clos - MP - 0"787
3. Fabio Leimer - Racing Engineering - 4"965
4. Sam Bird - Russian Time - 9"440
5. Daniel Abt - ART - 9"957
6. Marcus Ericsson - DAMS - 11"981
7. Simon Trummer - Rapax - 13"188
8. Sergio Canamasas - Caterham - 16"432
9. Stefano Coletti - Rapax - 18"117
10. Julian Leal - Racing Engineering - 18"487
11. Jake Rosenzweig - Addax - 24"753
12. Rio Haryanto - Addax - 33"689
13. Nathanael Berthon - Trident - 34"153
14. Mitch Evans - Arden - 34"485
15. Gianmarco Raimondo - Trident - 36"123
16. René Binder - Lazarus - 36"884
17. Daniël de Jong - MP - 37"471
18. Felipe Nasr - Carlin - 40"271
19. Vittorio Ghirelli - Lazarus - 41"869
20. Stephane Richelmi - DAMS - 1'19"122

Snelste ronde: Stéphane Richelmi, 1'51"817

Uitgevallen
19e ronde - Adrian Quaife Hobbs
17e ronde - Jolyon Palmer
9e ronde - Jon Lancaster
0 ronden - Johnny Cecotto
0 ronden - Alexander Rossi

Eindstand kampioenschap
1.Leimer 201; 2.Bird 181; 3.Calado 157; 4.Nasr 154; 5.Coletti 135; 6.Ericsson 121; 7.Palmer 119; 8.Richelmi 103; 9.Rossi, Dillmann 92; 11.Lancaster 73; 12.Leal 62; 13.Quaife-Hobbs, Evans 56; 15.Frijns 47; 16.Cecotto 41; 17.Ceccon 28; 18.Clos 25; 19.Haryanto 22; 20.Berthon 21; 21.Trummer 20; 22.Abt, Binder 11; 24.De Jong, Canamasas 3; 26.Daly 2; 27.Ghirelli 1.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Paul Smulders 03 november 2013 20:08

    Er waren toch ook twee GP3 races in Abu Dhabi, waar het kampioenschap nog beslist moest worden ... of vergis ik me ?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet