WTCC

WTCC: Chevrolets bepalen tempo in kwalificatie Sjanghai

131102 WTCC Muller Quali Sjanghai
De Chevrolets waren in de kwalificatie in Sjanghai absoluut dominant

Hij staat al lang vast als wereldkampioen, maar dat weerhoudt Yvan Muller er uiteraard niet van om als vanouds gas te geven. Zo was de Elzasser ook in de WTCC-kwalificatie op het 4,603 kilometer lange Grand Prix-circuit van Sjamghai het snelst. Met zijn tijd van 1:53,486 minuten had hij een voorsprong van niet minder dan 0,382 seconden op zijn Britse AON-RML-Chevrolet-teamgenoot Tom Chilton. Ook daarachter was het een Chevrolet-feestje: Pepe Oriola met de Tuenti-Chevrolet kwalificeerde zich als derde voor de beide Bamboo-Chevrolets van James Nash en Alex MacDowall en de Nika-Chevrolet van Rickard Rydell. Pas op de zevende positie komt er wat afwisseling in, met Norbert Michelisz als snelste Honda-rijder, gevolgd door uittredend wereldkampioen Rob Huff. Gabriele Tarquini en Tiago Monteiro completeren met de beide fabrieks-Honda's de top tien. Daarmee start Monteiro morgen vanaf pole voor race twee. Tom Coronel was minder fortuinlijk: door een rare regeling in het WTCC mocht hij weliswaar niet deelnemen aan de tweede kwalificatieheat, maar hij start wel als twaalfde.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC/Photo4

131102 WTCC Quali Sjanghai Volvo
Thed Björk zorgde als snelle gastrijder met de Volvo C30 voor de nodige verwarring

Reden voor de verwarring was de Volvo C30, die met de Zweed Thed Björk dit weekeinde onder nationale homologatie eenmalig deelneemt aan het WTCC. Omdat auto's met nationale homologatie volgens het WTCC-reglement niet in aanmerking komen voor deelname aan Q2, stond het dus al automatisch vast dat de Volvo maximaal als 13e zou starten. Dit ondanks het feit dat Björk in de eerste kwalificatie de zevende tijd reed, nadat hij de beide vrije trainingen respectievelijk als snelste en als een na snelste had afgesloten. Het zou dus logisch zijn geweest dat daarmee de 13e rijder in de uitslag van Q1, in dit geval Coronel, zou zijn doorgeschoven naar Q2, om daarmee het reguliere dozijn vol te maken, maar de wegen in het WTCC zijn zoals altijd ondoorgrondelijk, en zo kwamen er dus slechts elf auto's in de tweede en beslissende heat in actie.

Nadat vrijwel iedereen eerst tergend lang wachtte om de baan op te gaan, was het uiteindelijk Muller die, ditmaal zonder slipstream, een fabuleuze tijd op de klokken wist te zetten. Met 1:53,486 minuten bleef hij bijna een seconde (!) onder het bestaande baanrecord voor WTCC-auto's. Die tijd werd door niemand meer in gevaar gebracht, zodat de Fransman voor de zevende keer in het seizoen en voor de 21e maal in zijn loopbaan vanaf de pole mag starten. We hebben de statistieken er niet op nageslagen, maar nemen aan dat de 'clean sweep' van de eerste drie startrijen voor Chevrolet ook een uniek feit in het WTCC is, in ieder geval voor dit merk.

131102 WTCC Sjanghai Quali Coronel
Tom Coronel is achter Franz Engstler de op een na snelste BMW-rijder in de startopstelling

Waar Chevrolet in China dus oppermachtig lijkt, lopen de BMW-rijders achter de feiten aan: Franz Engstler is als elfde in de startopstelling de best geklasseerde coureur met een 320 TC, daarachter dus Coronel, en dan Charles Ng als 17e, Darryl O'Young als 18e en Fredy Barth als 20e. James Thompson kwalificeerde zich met de Lada Granta als 14e.

Uitslag:
1. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, 1:53,486 (gem. 146,01 km/u)
2. Tom Chilton (GBr), Chevrolet Cruze, 1:53,868
3. Pepe Oriola (Spa), Chevrolet Cruze, 1:54,008
4. James Nash (GBr), Chevrolet Cruze, 1:54,034
5. Alex MacDowall (GBr) , Chevrolet Cruze, 1:54,054
6. Rickard Rydell (Zwe), Chevrolet Cruze, 1:54,215
7. Norbert Michelisz (Hon), Honda Civic WTCC, 1:54,576
8. Rob Huff (GBr), SEAT Leon WTCC, 1:54,623
13. Tom Coronel (Ned), BMW 320TC (Q1: 1:55,204, start als twaalfde)

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet