Formule 2

GP2: Ericsson naar pole in Abu Dhabi, Bird 3e, Leimer 5e , De Jong 23e, UPDATE: Ericsson pole kwijt

 R6T0989

Marcus Ericsson heeft de pole veroverd voor de laatste GP2-hoofdrace van het seizoen. De Zweed kwam aan het slot van een onderbroken GP2-kwalificatiesessie als een duveltje uit een doosje, om de pole in Abu Dhabi uit handen van Alexander Rossi te grissen. Sam Bird hield het spannend om de titel door zich hoger te kwalificeren dan klassementsleider Fabio Leimer: derde om vijfde. Daniël de Jong stond halverwege de sessie 17e, maar zakte uiteindelijk af naar de 23e plaats. UPDATE: Marcus Ericsson is zijn pole kwijt, nadat de wedstrijdleiding vaststelde dat hij zijn beste tijd reed door af te snijden. Alexander Rossi start daardoor van pole.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Het eerste kwartier van de sessie werd gedomineerd door Alexander Rossi en Jolyon Palmer, maar de titelpretendenten Bird en Leimer waren nooit ver weg. Na ieders eerste snelle rondje was Rossi de snelste, gevolgd door Bird, Canamasas, Palmer, Cecotto, Ericsson, Leimer, Evans, Richelmi en Dillmann. Daniël de Jong stond toen nog 22e.

 R6T0656

Daarna zette Palmer er meteen de sokken in, met twee paarse sectoren die leidden naar een nieuwe poletijd. Dat liet Rossi niet op zich zitten: een ronde later pakte hij de pole weer terug, terwijl Leimer en Bird opschoven naar de derde en vierde tijd. Daniël de Jong zette een 16e tijd neer, maar werd vóór de bandenwissels nog een plaatsje omlaag geduwd door James Calado.

Het tweede kwartier werd al snel onderbroken door een fout tijdens de bandenwissel van Daniel Abt. Aan het eind van het eerste rechte stuk vloog de moer van Abts linkerachterwiel af, waarna de Duitser niets anders kon doen dan zijn Dallara zo snel mogelijk aan de kant te zetten. Helaas op een gevaarlijke plaats, zodat de rode vlag moest uitkomen.

 R6T0207

Dat ontketende een furieuze sprint naar de snelste tijd in de slotseconden van de sessie. Althans, daar leek het op totdat Marcus Ericsson Rossi van de eerste plek verdrong en alweer binnenstond voordat het zwartwitgeblokt viel. Bird schoof tijdelijk door naar de tweede plaats, voordat Rossi zich tussen de Zweed en de Brit nestelde. Palmer was opnieuw snel, maar maakte in twee opeenvolgende ronden een fout, zodat hij vierde bleef. Ook Leimer kon zijn tijd niet verbeteren.

Terwijl mannen als Nasr en Lancaster de toptien binnenschoten, bleef Daniël de Jong steken op zijn tijd. Daardoor zakte de Nederlander naar de 23e plek.

IMG 5822

UPDATE: Marcus Ericsson werd twee uur na de sessie bestraft voor 'exceeding track limits' tijdens het zetten van zijn poletijd. Daarmee ging zijn op één na beste tijd gelden, waardoor de Zweed terugviel naar de 12e plaats. Alexander Rossi start nu van pole.

GP2, Yas Marina, kwalificatie, 1 november 2013

1. Alexander Rossi - Caterham - 1'48"931
2. Sam Bird - Russian Time - 1'49"241
3. Jolyon Palmer - Carlin - 1'49"376
4. Fabio Leimer - Racing Engineering - 1'49"485
5. Tom Dillmann - Russian Time - 1'49"672
6. Johnny Cecotto - Arden - 1'49"680
7. Jon Lancaster - Hilmer - 1'49"827
8. Felipe Nasr - Carlin - 1'49"829
9. Stéphane Richelmi - DAMS - 1'49"835
10. Dani Clos - MP - 1'49"846
11. Mitch Evans - Arden - 1'49"864
12. Marcus Ericsson - DAMS - 1'48"924 *
13. Sergio Canamasas - Caterham - 1'49"951
14. Rio Haryanto - Addax - 1'50"334
15. Nathanael Berthon - Trident - 1'50"446
16. Adrian Quaife Hobbs - Hilmer - 1'50"510
17. Stefano Coletti - Rapax - 1'50"534
18. Julian Leal - Racing Engineering - 1'50"553
19. James Calado - ART - 1'50"002 **
20. Simon Trummer - Rapax - 1'50"634
21. Jake Rosenzweig - Addax - 1'50"809
22. René Binder - Lazarus - 1'50"884
23. Daniël de Jong - MP - 1'50"906
24. Daniel Abt - ART - 1'50"907
25. Vittorio Ghirelli - Lazarus - 1'51"493
26. Gianmarco Raimondo - Trident - 1'52"311

* Snelste tijd afgenomen wegens 'exceeding track limits'
** Vijf plaatsen teruggezet

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet