Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Ongenaakbare Vettel bekroont vierde wereldtitel op rij

Vettel op auto

Sebastian Vettel heeft op oppermachtige wijze zijn vierde wereldkampioenschap op rij in de wacht gesleept. De Red Bull-ster startte de race op zachte banden en iedereen riep dat dat niet de goede keuze was. Vettel moest inderdaad na twee rondjes al naar binnen, maar de 26-jarige Duitser knokte zich razendsnel terug en had halverwege de race alweer alle touwtjes stevig in handen. De overwinning was, mede door het slechte resultaat van Ferrari (Massa 4e, Alonso 11e), ook goed voor de constructeurstitel voor Red Bull. Mark Webber leek deze teamtitel te kunnen bekronen met de tweede plaats, maar door een alternator-probleem moest de Australiër zijn auto stopzetten. De tweede plaats ging hierdoor naar Nico Rosberg, de derde plaats ongelofelijk knap naar de als zeventiende gestarte Romain Grosjean. 

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Red Bull

De scenario's
Sebastian Vettel hoeft vandaag geen bovenaardse dingen te doen om kampioen te worden. De vijfde plaats is voldoende voor de titel – en dat terwijl Vettel dit jaar nog niet lager finishte dan vierde. Wordt Vettel vijfde, zesde, zevende of achtste, dan moet Alonso winnen of tweede worden om Vettel nog even van de titel af te houden. Wordt Alonso niet eerste of tweede, dan is Vettel sowieso kampioen.

Alle (twee) voorgaande Grands Prix van India leidde Vettel vanaf pole tot finish. Dat zal vandaag waarschijnlijk niet gebeuren, want de zachte banden houden het geen tien ronden vol. Rosberg en Hamilton achter hem starten ook op zachte banden, op plek vier wordt Webber de beste kaarten toebedeeld.

Start

Start
De start van Vettel is goed, daarachter pakt Hamilton de tweede plaats van zijn teamgenoot. Mark Webber mag dan wel de beste kaarten hebben, maar hij heeft weer eens een beroerde start en hij valt terug naar de zevende plaats, achter Hülkenberg en Räikkönen, die ook nog eens geraakt wordt door Webber. De Australiër raakt naast de Fin ook Alonso, die zijn voorvleugel beschadigt. Teamgenoot Massa is beter weg; hij duikt als vierde bocht 1 in, profiteert van een foutje van Hamilton in bocht 2 en pakt de tweede plaats.

Na 2 ronden al
Hoe lang houden zachte banden het vol? Twee ronden! Vettel slaat weliswaar heel snel een gat in die twee ronden, maar deze vroege stop werpt hem helemaal terug naar p17. Fernando Alonso komt ook binnen en die krijgt een nieuwe neus.

Van der Garde geraakt door Chilton
Giedo van der Garde komt ook binnen, hij is aangereden door Chilton, noemt hem een 'idiot', en beschadigt zijn ophanging. Van der Garde haalt de pits wel, maar moet de strijd staken.

Webber naar de leiding
Op de zesde plaats is Webber nog steeds de voorste man op harde banden, maar hij wacht niet tot iedereen stopt. Webber gaat Räikkönen voorbij en kan vervolgens wel gaan profiteren. Hülkenberg stopt na ronde 5, Rosberg (en Räikkönen) na 6, Hamilton en Massa na ronde 8 en dan ligt Webber aan de leiding.

Vreemd genoeg stopt Jenson Button in deze openingsfase ook al, terwijl hij toch kwalificeerde op harde band om daarvan te profiteren. Button gaat naar de zachte band en moet dus een paar ronden daarna alweer stoppen.

Vettels opmars
Sebastian Vettel ligt inmiddels zesde, hij rijdt in de drukte achter Sutil, Grosjean, Ricciardo en Perez en klokt langzamere tijden dan Webber, die continu paarse tijden rijdt. Vettel moet de mannen één voor één inhalen en dat kost zijn tijd. Vettel doet goede, veilige moves en pakt Sutil, Grosjean en Ricciardo vrij eenvoudig en inmiddels zijn Vettels rondetijden ook sneller dan die van Webber. Achter hem hebben Massa, Rosberg en Hamilton veel meer moeite om de niet-gestopten in te halen, terwijl Alonso nog op p14 hangt en Gutierrez met zijn hoge topsnelheid maar niet voorbij komt. Deze verschillen zijn ook niet zo gek, want Webber en Vettel rijden lage 1:31's, terwijl de rest van het veld in de 1:32 zit.

Op koers voor beide titels
Vettels strategie om op zachte banden te starten was gevaarlijk, zeker toen hij na twee ronden al moest stoppen, maar de Red Bull is hier zo goed, dat Vettel ook op regenbanden nog de snelste zou zijn. Na twintig ronden, op een derde van de Grand Prix, is Vettel ook Sergio Perez voorbij en rijdt hij gewoon weer tweede. Er kan natuurlijk nog veel gebeuren in de volgende veertig ronden, maar op dit moment ligt Red Bull op koers om beide titels hier te bezegelen.

Strijd om virtuele p3
Felipe Massa ligt inmiddels zesde, maar Perez, Ricciardo en Sutil voor hem zijn nog niet gestopt. Daarmee heeft de Braziliaan de virtuele derde plaats in hand, maar niet stevig. Rosberg zit op de staart van de Ferrari en zit in aanvalsmodus. Rosberg gaat er zelfs voorbij, maar Massa pakt hem in de volgende bocht terug. Massa houdt Rosberg wel op en daardoor kan teamgenoot Hamilton ook aanhaken. Als Rosberg en de volgende ronden niet langs weet te komen, besluit hij maar te stoppen.

Webber stopt
De grote vraag is: hoe lang rijdt Mark Webber door op zijn harde banden? De hele race? Het antwoord is: bijna de halve race. Na 28 ronden komt Webber binnen en haalt hij zachte banden. De Australiër verliest maar één plaats en kan nu op zachte banden in een vrij veld een paar razendsnelle tijden klokken.

Vettel grijpt de macht
Na drie snelle ronden van Webber komt ook Sebastian Vettel al binnen. Vettel kan met deze banden door tot het einde en Webbers voorsprong is nog lang niet groot genoeg voor een stop. De Australiër moet één ronde na Vettel alweer naar binnen en daarmee is de leiding weer in handen van Vettel. Webber komt ook nog net achter nummer twee Ricciardo terecht, dat kost hem extra tijd en geeft Vettel nog wat extra lucht. Om het zichzelf nóg comfortabeler te maken, rijdt Vettel roze tijden, maar daar is zijn team niet zo enthousiast over. "Je moet nog de hele race op deze banden – nu even niet." Het is inderdaad nergens voor nodig om zo hard te rijden, want Vettel heeft een gat van twaalf seconden op Webber. Ondanks alle rekenmodellen die Webber het voordeel gaven, heeft Vettel de race halverwege alweer volledig in hand.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet