DRDO

DRDO: Ongemeen spannende ontknoping bij titelstrijd in Dutch Race Driver Organisation op Circuit Park Zandvoort

startveld

Een zinderend slot van een minstens zo fraai en succesvol seizoen! Tijdens de finaleraces van de Dutch Race Driver Organisation moesten in alle drie de klassen de beslissingen in het kampioenschap nog vallen. Na een prachtige avond racen in het donker, werd de titelstrijd in de DRDO BMW M3 Cup zelfs pas in de allerlaatste ronde van de laatste race in het voordeel van Wouter Boerekamps beslecht. In de DRDO Specialklasse ging de titel naar eerstejaars coureur David Rijks, terwijl Martin de Weerd en Gerard van Schajik met een dubbele overwinning hun kampioenschap in de DRDO Dieselklasse extra glans gaven.

Tekst en foto's: PR

Met dertig deelnemers mocht ook de zevende en afsluitende ronde van de Dutch Race Driver Organisation titelstrijd op Circuit Park Zandvoort zich weer in een grote belangstelling verheugen. De DRDO finaleraces worden traditioneel in het donker verreden en racen op een door Collé Rental & Sales verlicht Circuit Park Zandvoort geeft aan de laatste wedstrijd van het seizoen niet alleen een heel speciale sfeer, het is ook één van de weinige mogelijkheden om onder deze unieke omstandigheden te racen. Tel daarbij de door organisatoren Danny van Dongen en Dillon Koster geïntroduceerde opzet van 'na de werkdag in weinig uren veel rijden' en het is duidelijk waarom er naast de vaste deelnemers aan de DRDO-titelstrijd ook nu weer nieuwe rijders aan het vertrek stonden. Onder hen Ziad Geris die in de BMW M3 Cup voor GP Elite zijn eerste DRDO-starts maakte en naar later bleek een hoofdrol voor zich zou opeisen.

Spanning
In de DRDO BMW M3 klasse werd de titelstrijd aangevoerd door de equipe Dennis van der Linden en Herman Peene, op slechts één punt gevolgd door Wouter Boerekamps. De eerste wedstrijd van de finaleraces werd onder uiterst moeilijke omstandigheden verreden, want na een droge kwalificatie begon het kort voor de start te spetteren, terwijl het ook gedurende de vijftig minuten durende race regelmatig regende en de baan verraderlijk glad werd. Boerekamps toonde hierbij zijn snelheid door na de start een gat te slaan naar de rest van het veld. Door zijn goede resultaten in het verloop van het seizoen, had de GP Elite-rijder echter veel 'successeconden' verzameld en moest daardoor tijdens de verplichte pitstop veel langer stilstaan dan zijn concurrenten. Van der Linden kon daarmee de leiding overnemen en hoewel hij fel op de huid gezeten werd door Ziad Geris, uiteindelijk de winst veiligstellen. Toen Geris merkte dat de winst onhaalbaar was, maakte hij ruimte voor zijn GP Elite-teamgenoot Boerekamps, die daardoor met een tweede plaats zijn achterstand op Van der Linden/Peene niet veel zag oplopen. Met een derde plaats bij zijn debuut was Geris echter ook dik tevreden. "Dit is mijn eerste DRDO-race en het smaakt absoluut naar meer. Volgend jaar wil ik het hele seizoen rijden. Het was helemaal geweldig, ik was sneller dan de leider maar het droge spoor was te smal om hem in te kunnen halen."



Laatste ronde
Bij aanvang van de laatste race bedroeg het verschil tussen leiders Van der Linden/Peene en Boerekamps daarmee vier punten. Terwijl aan kop Boerekamps wegreed, verremde Peene zich bij het insturen van de Tarzanbocht en moest na een bezoek aan de grindbak zelfs met een lekke radiateur opgeven. "Ik lag vijfde en was sneller, maar racen is toch iets anders dan snelle rondjes rijden", aldus Peene na afloop. Het duo werd als uitvallers als zevende geklasseerd en daarmee moest Boerekamps minimaal derde worden om de titel te pakken. Opnieuw maakten de 'successeconden' het extra spannend, want hoewel hij aanvankelijk ruim aan de leiding lag, moest Boerekamps na zijn pitstop van ver terugkomen en leek plek vier het hoogst haalbare. Aan kop reed echter Geris en opnieuw offerde hij zijn fraaie positie op. Geris liet zich in de laatste ronde terugzakken, waardoor Marc Dijkhuis de winst greep en Boerekamps als derde de finish passeerde, precies genoeg om met één punt verschil de titel voor zich op te eisen. De dolgelukkige kampioen: "Ik ben niet alleen verschrikkelijk blij, maar Ziad ook heel dankbaar. Daarbij had ik het geluk dat mijn concurrenten uitvielen. Ik heb echt in die auto zitten trappen om die seconden te winnen, wat een races waren dit weer." Maar ook Dijkhuis was blij. "In de regen voel ik me niet zo thuis, dus de eerste race ging niet lekker. De droge tweede race ging veel beter en had ik een mooie en faire strijd met Geris. Via de pitstop probeerde ik wat ruimte te creëren en toen hij in de laatste ronde langzaam reed, was ik erlangs. Ik heb dit jaar in het begin van het seizoen een paar keer pech gehad, waardoor ik de aansluiting in de titelstrijd kwijt was. Volgend jaar hoop ik zonder pech voor de titel te kunnen gaan."

David Rijks

David Rijks in eerste jaar naar de titel
In de DRDO Specialklasse waren de beste kansen voor leider David Rijks, maar lagen er ook nog mogelijkheden voor de equipe Pieter Euser – Frans Meixner en Alexander Berger. De eerste race werd lange tijd aangevoerd door Cas Renders, maar uiteindelijk ging de winst naar een sterk teruggekomen Rob ten Herkel. Rijks legde beslag op plaats drie en bouwde de voorsprong op zijn achtervolgers daarmee uit tot 13 punten. Omdat Berger echter voor de equipe Euser/Meixner eindigde, kwamen deze combinaties in de puntentelling precies gelijk en moest ook hier de laatste race de beslissing brengen. Hierin pakte Willem Willemstein met zijn eerste zege van het seizoen de volle punten, maar de strijd om plaats twee was ongemeen spannend en beslissend voor de tweede plaats in het kampioenschap. Met nog een paar minuten te gaan was de tweede positie in de race en daarmee het kampioenschap nog steeds in handen van Euser/Meixner. Op de finishlijn was het echter toch Berger die de tweede plaats pakte en daarmee ook runner-up werd in de titelstrijd. Rijks passeerde als zesde de finish, ruim voldoende om met een voorsprong van zes punten de titel veilig te stellen. "In het begin van het seizoen heb ik heel veel punten gescoord. Daarna begonnen de 'successeconden' me op te breken. De laatste race heb ik echt op aankomen gereden, dan was de titel veilig. Als je echter zo voorzichtig gaat rijden, verlies je je concentratie en ga je juist fouten maken, dus het bleef oppassen. Het is mijn eerste jaar en dan meteen de titel pakken terwijl ik twee races moest missen, is helemaal super. Ik ben blij en trots. Volgend jaar weer", aldus de tevreden kampioen.

Dubbelzege en titel
In de DRDO Dieselklasse kon de equipe Martin de Weerd - Gerard van Schajik de titel bijna niet meer ontgaan. Toen het in een VW Golf TDi rijdende duo vervolgens ook nog de eerste race op zijn naam schreef, was het pleit beslecht en de titel voor De Weerd- Van Schajik een feit. Omdat Marloes Dijkhuis echter als derde eindigde en Thierry Köhler genoegen moest nemen met plaats zeven, kwam dit tweetal op de runner-up positie precies gelijk en moest ook hier de laatste race de beslissing brengen. Bijna de gehele race reed Köhler aan de leiding, maar zag in de laatste ronde De Weerd langszij komen en de winst grijpen. Aan de tweede plaats had de Seat Ibiza-rijder echter genoeg om ook de tweede plaats in de titelstrijd voor zich op te eisen, aangezien Dijkhuis dit keer genoegen moest nemen met plaats vijf. Na de tweede plaats vorig jaar dus nu de titel voor Van Schajik. "We hadden dan wel een voorsprong, maar het moest vanavond toch nog maar wel gebeuren. Voor aanvang van het seizoen hadden we dit niet verwacht. In de basis is de BMW sneller, maar we hebben constant gescoord en dat gaat dan toch tellen. Deze laatste wedstrijd was weer erg leuk. In het donker rijden is heel speciaal en dat Martin in de laatste ronde ook de laatste race nog wint is natuurlijk super."

podium

Dik tevreden
Namens organisator DRDO keek Danny van Dongen met een goed gevoel terug. "We kunnen tevreden terugkijken op deze laatste races en het gehele seizoen 2013. De geïntroduceerde successeconden werken goed want in alle klassen bleef het tot het laatste moment spannend. Verder ben trots op de rijders want zeker in de eerste race vandaag, toen het vochtig was, waren de omstandigheden erg lastig. Iedereen heeft met respect voor elkaar en elkaars materiaal gereden." Van Dongen wilde ook alvast vooruitkijken naar volgend seizoen. "We gaan op dezelfde voet door en het is mooi om te constateren dat we nog steeds groeien. De competitie is goed en de organisatie staat als een huis. Als DRDO zijn we dik tevreden."

Uitslagen:

DRDO BMW M3 Cup:
Race 1: 1. Dennis van der Linden - Herman Peene; 2. Wouter Boerekamps; 3. Ziad Geris.
Race 2: 1. Marc Dijkhuis; 2. Mark Bol Raap; 3. Wouter Boerekamps.

wouter

Eindstand na 14 races: 1. Boerekamps 203; 2. Van der Linden – Peene 202; 3. Bol Raap 186.

DRDO Specialklasse:
Race 1: 1. Rob ten Herkel (BMW 130i); 2. Cas Renders (BMW 130i); 3. David Rijks (BMW 130i).
Race 2: 1. Willem Willemstein (BMW 130i); 2. Alexander Berger (BMW 130i); 3. Pieter Euser - Frans Meixner (BMW Compact).
Eindstand na 14 races: 1. Rijks (BMW 130i) 183; 2. Berger (BMW 130i) 177; 3. Euser -Meixner (BMW Compact) 175.

DRDO Dieselklasse:
Race 1: 1. Martin de Weerd – Gerard van Schajik (VW Golf TDi); 2. Kievit – von Dincklage (VW Golf TDi); 3. Marloes Dijkhuis (BMW 120D).
Race 2: 1. Martin de Weerd – Gerard van Schajik, (VW Golf TDi); 2. Thierry Köhler (Seat Ibiza); 3. Kievit – Von Dincklage (VW Golf TDi).
Eindstand na 14 races: 1. De Weerd – Van Schajik 214; 2. Köhler 181; 3. Dijkhuis 175.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet