Supercar Challenge

Supercar Challenge: Bogaerts-Van Soelen winnen op Assen. Gebroeders Monster kampioen

hoofdfoto

Koen Bogaerts en Pieter van Soelen hebben hun seizoen in de Supersport-divisie van de Supercar Challenge op een positieve wijze afgesloten. De BMW-coureurs pakten op TT Circuit Assen de overwinning in de laatste race van de divisie dit seizoen en bleven daarin Luc de Cock en Ruud Olij voor. Robin en Ferry Monster eindigden op de vierde positie en die plaats was goed genoeg om de titel in de Supersport-divisie veilig te stellen. In de Sport-divisie was Aart Bosman wederom de snelste man, voor Erwin van Dijk en het duo Dennis de Borst / Martin de Kleijn.

Tekst en foto's: Supercar Challenge

zondag-22

Luc de Cock ging er bij de start van de race meteen als een haas vandoor en dook als leider in de race de eerste bocht in. Achter De Cock volgde Bas Schouten op plaats twee en Phillippe Bonneel op de derde plaats. Lang kon De Cock niet van zijn eerste plaats genieten want Bas Schouten stak de Lotus-coureur al snel voorbij. Ferry Monster en Pieter van Soelen lagen na de eerste ronde op de posities vier en vijf.

Van Soelen stond in de beginfase meteen onder druk van Ronald van Loon, die op zijn beurt ook weer onder druk stond van Robert van der Berg en Martin Webb. Van Loon verdedigde zijn positie flink, maar werd in de derde ronde in de rondte getikt door Van der Berg en zag zijn goede start zo in rook opgaan. Ook Martin Webb liep bij de spin schade op omdat hij van Loon in zijn spin toucheerde. Voor Webb en Van Loon betekende dit einde race, Van der Berg kreeg voor deze actie een drive-through.

zondag-33

Aan de kop van het veld was de stand ondertussen nog steeds ongewijzigd. Bas Schouten reed aan de leiding maar stond onder zware druk van Luc de Cock en ook Philippe Bonneel. Daarachter reden ook Ferry Monster en Pieter van Soelen snelle tijden.

Van Soelen reed sneller en sneller en zag in de zesde ronde zijn kans schoon om Ferry Monster in te halen. Van Soelen lag op dat moment al op de derde plaats, omdat Philippe Bonneel zijn BMW met technische problemen langs de baan stil had moeten zetten.

Aan de kop van het veld werd de strijd daarna zeer spannend. Het was steeds stuivertje wisselen tussen Pieter van Soelen, Bas Schouten en Luc de Cock waarbij Van Soelen de snelste coureur van dit drietal leek. Hij pakte dan ook in de tiende ronde de leiding en kon daarna meteen een gaatje slaan.

zondag-55

Koen Bogaerts kon dus in leidende positie het stuur van Pieter van Soelen overnemen en omdat het tweetal bijna geen resultaatseconden had kwam Bogaerts na de pitstops ook weer als leider terug de baan op. Luc de Cock lag op de tweede plaats, terwijl Mark van der Aa meerdere posities had verloren omdat hij en Bas Schouten meer resultaatseconden hadden dan de rest. Ruud Olij lag op positie drie, gevolgd door Vincent van Paemel en Robin Monster. Mark van der Aa lag na de pitstops op de zesde positie.

Bogaerts kwam na de pitstops solide aan de leiding te liggen omdat Luc de Cock een drive-through kreeg omdat zijn pitstop te kort was geweest en daarnaast kreeg de Lotus-coureur ook nog een tijdstraf omdat hij bij het uitrijden van de pitstraat met vier wielen over de witte lijn was gegaan. De Cock moest daarna dan ook trappen voor wat hij waard was om alsnog zijn tweede positie te behouden.

De Cock had daarbij misschien wel het geluk dat Ruud Olij en Robin Monster in de slotfase fel met elkaar in gevecht waren en hierdoor niet inliepen op de Lotus-coureur. Olij kon zijn derde plaats uiteindelijk nog net vasthouden en pakte hiermee de laatste podiumplaats.

zondag-77

Robin en Ferry Monster vonden het uiteindelijk niet erg dat zij uiteindelijk vierde zijn geworden, want met deze vierde plaats pakten zij genoeg punten om het kampioenschap in de Supersport-divisie binnen te halen! Een knappe prestatie in het zeer competitieve veld van de Supersport-divisie.

In de Sport-divisie kon Aart Bosman bij de start zijn eerste positie behouden. De Lotus-coureur creëerde in de eerste ronde meteen een gat van een paar seconden op achtervolger Eric van den Munckhof, Wesley Caransa en Rob Nieman. Daarachter sloten Dennis de Borst en Frank Bédorf aan.

aart-11

Bosman liep ronde na ronde uit op zijn achtervolgers, die fel in gevecht met elkaar waren. Wesley Caransa had in deze groep Eric van den Munckhof ingehaald en daarachter waren ook Rob Nieman en Dennis de Borst met elkaar in gevecht.

Voor Van den Munckhof eindigde het weekend desastreus. Na technische problemen in de race op zaterdag schoot de Focus Sport-coureur in de race op zondag van de baan en zag hierdoor zijn race voortijdig in de bandenstapels eindigen.

zondag-44

Ondanks het uitvallen van Van den Munckhof was de strijd om de tweede plaats nog steeds ongekend spannend. Hier vormde zich namelijk een groepje met vier coureurs met Wesley Caransa, Rob Nieman, Dennis de Borst en ook Lotus-coureur Erwin van Dijk.

Ook na de pitstops was het Aart Bosman die de leiding in de race in handen had. De Lotus-coureur zag dat zijn voorsprong door zijn resultaatseconden flink was geslonken maar had toch nog genoeg voorsprong om de leiding te behouden. Martin de Kleijn lag na de pitstops op de tweede plaats, gevolgd door Erwin van Dijk, Maurits Caransa en Rob Nieman.

zondag-66

Van Dijk was met zijn Lotus Exige na de pitstops snel onderweg en kon in de slotfase Martin de Kleijn nog verschalken. Aan Aart Bosman ging dit alles voorbij, waardoor de Lotus-coureur wederom een overwinning op zijn cv kon bijschrijven. Erwin van Dijk eindigde dus op de tweede plaats, voor Dennis de Borst en Martin de Kleijn met de Renault Clio.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet