Formula Renault 2.0

Eurocup Formule Renault 2.0: Gasly vertrekt van pole in Barcelona, De Vries 2e, Rowland 4e

gasly

Als Pierre Gasly vanmiddag gekroond wil worden als de nieuwe kampioen Eurocup Formule Renault 2.0, dan heeft hij daarvoor in ieder geval de beste papieren in handen. De nipte klassementsleider stormde in zijn allerlaatste rondje naar een tijd die twee tienden sneller was dan de snelste tijd in de andere kwalificatiegroep. Die was in handen van Nyck de Vries, die net als gisteren de andere titelkandidaat, Oliver Rowland, te snel af was. De Brit moet daardoor vanaf de vierde plaats vertrekken, terwijl hij moet winnen om kampioen te worden. Gasly mag dan bovendien niet als tweede eindigen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

De kampioenschapspermutaties worden nog ongunstiger voor Rowland als hij niet wint. Het verschil van acht punten (de World Series by Renault hanteert de F1-puntentelling) betekent dat er zich nog meer auto's tussen die van Rowland en Gasly zouden moeten wringen. Met Gasly op pole, op een circuit dat meestal processionele races oplevert, zijn Rowlands kansen gering.

Toch zag het er nog even goed uit voor de Brit. Nog net voor het vallen van de vlag had Gasly slechts een derde tijd genoteerd in zijn groep. Eerst was namelijk Orudzhev onder de voorlopige poletijd van Gasly gedoken, waarna Ocon daar ook nog eens onderdoor ging. Die eerste tijd van Gasly leek al heel sterk – 1.43.6, net als De Vries in de eerste groep – maar Orudzhev schaafde er nog iets van af, terwijl Ocon opeens met twee hele tienden naar 1.43.4 dook. Dat liet Gasly niet op zich zitten. Met een fenomenale laatste sector zette hij zichzelf nét op pole.

Beide sessies kwamen laat op gang: na acht minuten hadden in beide groepen nog maar twee coureurs een tijd gezet. De spanning in de groep van Gasly duurde dus tot het laatst, maar in de groep van De Vries en Rowland was het gauw bekeken toen die twee eenmaal als allerlaatsten uit de pitstraat reden. De snelle mannen tot dan toe – D'Agosto, Bailly, Albon – hadden het nakijken toen De Vries met vier tienden verschil de snelste tijd pakte en daarna het gat uitbouwde naar een halve seconde. Rowland nestelde zich daarna weliswaar in het gapende gat dat de Nederlander in topvorm had achtergelaten, maar bleef toch op maar liefst vier tienden steken.

Eurocup FR2.0, Barcelona, kwalificatie 2, 20 oktober 2013

1. Pierre Gasly - Tech 1 - 1'43"400 - GA
2. Nyck de Vries - Koiranen - 1'43"603 - GB
3. Esteban Ocon - ART Junior - 1'43"420 - GA
4. Oliver Rowland - Manor MP - 1'44"013 - GB
5. Egor Orudzhev - Tech 1 - 1'43"656 - GA
6. Andrea Pizzitola - ART Junior - 1'44"039 - GB
7. Aurelien Panis - Prema - 1'43"770 - GA
8. Jake Dennis - Fortec - 1'44"087 - GB
9. Oscar Tunjo - Kaufmann - 1'43"803 - GA
10. Alexander Albon - KTR - 1'44"180 - GB
11. Kevin Joerg - Jenzer - 1'43"853 - GA
12. Ignazio D'Agosto - KTR - 1'44"241 - GB
13. Luca Ghiotto - Prema - 1'43"935 - GA
14. Ed Jones - Fortec - 1'44"278 - GB
15. Gustav Malja - Kaufmann - 1'43"948 - GA
16. Jack Aitken - Manor MP - 1'44"309 - GB
17. Bruno Bonifacio - Prema - 1'44"043 - GA
18. Benjamin Bailly - RC Formula - 1'44"361 - GB
19. William Vermont - ARTA - 1'44"169 - GA
20. Steijn Schothorst - Kaufmann - 1'44"386 - GB
21. Mikko Pakari - Fortec - 1'44"268 - GA
22. Victor Franzoni - Koiranen - 1'44"493 - GB
23. Gregor Ramsay - Euronova - 1'44"282 - GA
24. Guilherme Silva - Koiranen - 1'44"899 - GB
25. Marcos Siebert - Jenzer - 1'44"587 - GA
26. Ukyo Sasahara - Euronova - 1'44"966 - GB
27. Simon Tirman - ARTA - 1'44"640 - GA
28. Levin Amweg - Jenzer - 1'45"203 - GB
29. Yu Kanamaru - KTR - 1'44"808 - GA
30. Raoul Owens - Burdett - 1'45"327 - GB
31. Roman Beregech - RC - 1'45"285 - GA
32. Leo Roussel - Manor MP - 1'45"543 - GB
33. Alejandro Abogado - Interwetten - 1'46"143 - GA
34. John Filippi - RC - 1'47"035 - GB

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet