Formula Renault 2.0

Eurocup Formule Renault 2.0: De Vries op pole in Barcelona, Gasly en Rowland volgen

devries1

Met een fenomenaal rondje, al vroeg in de sessie, heeft Nyck de Vries zijn auto op pole gezet voor de eerste Eurocup-race van dit weekend op Barcelona. De Fries was in zijn groep maar liefst drie tienden sneller dan kampioenschapskandidaat Oliver Rowland. Die zag zijn rivaal Pierre Gasly de snelste tijd in de andere groep zetten. De twee kemphanen om de titel vertrekken vanmiddag dus van de tweede en derde plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

In de eerste groep legde klassementsleider Pierre Gasly in eerste instantie behoorlijk wat dominantie aan de dag. Nadat Tunjo het bal had geopend met de eerste representatieve tijd, dook Gasly daar meteen onder, waarna Bonifacio, Ghiotto, Panis en Ocon zich er een voor een op stukbeten. In zijn volgende ronde ging de Fransman nog harder, om een voorsprong van bijna een volle seconde op de rest van het veld te pakken. Ghiotto verkleinde het gat naar een halve seconde, Ocon strandde op twee tienden, maar Gasly gooide er vervolgens nog eens een tiende bovenop om zijn groep nog steviger aan te voeren. Orudzhev kwam in de buurt, maar het was Esteban Ocon die als een duveltje uit een doosje opeens de eerste plaats bemachtigde. In zijn slotronde verbeterde Ocon zijn tijd nog eens met een tiende, maar hij had buiten zijn landgenoot gerekend: Gasly pakte onder het zwartwitgeblokt alsnog de snelste tijd van de sessie.

gasly

In groep B was de spanning aanzienlijk minder. De vroeg begonnen Albon was in de openingsfase de snelste, vóór het Koiranen-trio De Vries, Franzoni en Silva, maar in ieders eerste serieuze ronde ging er een trein coureurs onder de tijd van Albon door: eerst Dennis, toen Jones, daarna Rowland en vervolgens De Vries, met een tijd die drie tienden sneller dan die van Rowland en een halve seconde sneller was dan de eindtijd van Gasly uit Groep A. Daar bleef het meteen bij. Zowel De Vries als Rowland zette in hun vervolgronden paarse eerste sectoren, maar allebei braken ze de ronde af. D'Agosto klom naar P3, maar werd kort daarna verdrongen door Pizzitola. Steijn Schothorst kwam niet verder dan de 12e tijd in de groep en start vanmiddag als 23e. De kersverse ADAC F Masters-kampioen Alessio Picariello kwam niet uit de pits.

rowland

Eurocup Formule Renault 2.0, Barcelona, kwalificatie 1, 19 oktober 2013

1. Nyck de Vries - Koiranen - 1'42"633 - GB
2. Pierre Gasly - Tech 1 - 1'43"177 - GA
3. Oliver Rowland - Manor MP - 1'42"922 - GB
4. Esteban Ocon - ART Junior - 1'43"284 - GA
5. Andrea Pizzitola - ART Junior - 1'43"156 - GB
6. Oscar Tunjo - Kaufmann - 1'43"676 - GA
7. Ignazio D'Agosto - KTR - 1'43"172 - GB
8. Egor Orudzhev - Tech 1 - 1'43"682 - GA
9. Ed Jones - Fortec - 1'43"215 - GB
10. Kevin Joerg - Jenzer - 1'43"868 - GA
11. Jake Dennis - Fortec - 1'43"216 - GB
12. Bruno Bonifacio - Prema - 1'43"870 - GA
13. Alexander Albon - KTR - 1'43"320 - GB
14. William Vermont - ARTA - 1'43"873 - GA
15. Levin Amweg - Jenzer - 1'43"418 - GB
16. Luca Ghiotto - Prema - 1'43"919 - GA
17. Jack Aitken - Manor MP - 1'43"437 - GB
18. Gustav Malja - Kaufmann - 1'43"955 - GA
19. Victor Franzoni - Koiranen - 1'43"527 - GB
20. Aurelien Panis - Prema - 1'44"136 - GA
21. Guilherme Silva - Koiranen - 1'43"587 - GB
22. Marcos Siebert - Jenzer - 1'44"391 - GA
23. Steijn Schothorst - Kaufmann - 1'43"703 - GB
24. Mikko Pakari - Fortec - 1'44"457 - GA
25. Ukyo Sasahara - Euronova - 1'44"006 - GB
26. Simon Tirman - ARTA - 1'44"480 - GA
27. Benjamin Bailly - RC Formula - 1'44"084 - GB
28. Gregor Ramsay - Euronova - 1'44"754 - GA
29. Leo Roussel - Manor MP - 1'44"434 - GB
30. Yu Kanamaru - KTR - 1'44"956 - GA
31. Raoul Owens - Burdett - 1'44"467 - GB
32. Roman Beregech - RC Formula - 1'45"579 - GA
34. John Filippi - RC Formula - 1'45"996 - GB
35. Alejandro Abogado - Interwetten - 1'46"310 - GA

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet