Formule Renault 3.5

Formule Renault 3.5: Magnussen neemt wraak met tweede pole Paul Ricard, Melker 5e, Vandoorne 7e

magnussen-race1-paulricard

Kevin Magnussen heeft op de best mogelijke manier wraak genomen na zijn schokkende diskwalificatie van gisteren (zie de update in ons raceverslag). De Deense McLaren-junior domineerde volledig de kwalificatiesessie voor de tweede Formule 3.5-race op Paul Ricard en zette een tijd neer die drie tienden sneller was dan die van zijn landgenoot Marco Sörensen, die hem straks op de eerste rij vergezelt. Nigel Melker was steeds aanwezig in de topvijf en vertrekt vanmiddag als vijfde. Magnussens rivaal Stoffel Vandoorne bungelde steeds aan de staart van de toptien en start als zevende.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

Dat Kevin Magnussen uit woede en frustratie veel motivatie kan halen, was na deze tweede kwalificatiesessie van het weekend wel duidelijk. De Deen was gisteren al oppermachtig in de kwalificatie en de race, maar zijn prestatie werd tenietgedaan door gesjoemel van zijn team DAMS met het DRS-systeem op zijn achtervleugel. Volgens DAMS ging het om een verflaag die Renault Sport eerder had goedgekeurd, zo meldde het team in een persbericht op zaterdagavond.

Renault Sport sloeg terug met de mededeling dat er boven op die vernislaag een harslaag was aangetroffen die niet legaal is. De hars veranderde niet alleen de vorm van de DRS-flap, maar maakte hem ook steviger. Met de epoxy-hars had het team ongetwijfeld tot doel om een echte verzegeling te creëren tussen de flap en het vaste deel van de vleugel, maar ook om te voorkomen dat de flap gaat doorbuigen, zoals het afgelopen seizoen in enkele gevallen is gebeurd.

Hoe dan ook, het mag niet – en vandaar de diskwalificatie (waartegen DAMS trouwens in beroep is gegaan). Had Magnussen er voordeel van? De Deen was er vanochtend in ieder geval op gebrand om het tegendeel te bewijzen. Na de eerste verkennende ronden was Nigel Melker nog de snelste, voor Sörensen, teamgenoot Aleshin en Stoffel Vandoorne, maar na vier rondjes meldde Magnussen zich al bovenaan. Een ronde later zette hij zijn tijd nog eens vier tienden scherper. De rest had het nakijken.

Na de 'pauze' halverwege de sessie vulden de Russen Sirotkin en Aleshin als eerste de leegte tussen Magnussen en de rest, maar de Deen creëerde al snel weer een gat door twee tienden van zijn tijd af te schaven. Melker dook daarin met een tweede tijd, gevolgd door Stockinger, Sörensen en Müller. Even verdrong Sörensen zijn landgenoot vervolgens van pole, maar Magnussen was alweer bezig met een opeenvolging van paarse sectoren. Drie tienden eerder dan bij Sörensen stopte de klok. Magnussens belangrijkste rivalen Da Costa en Vandoorne schoven tijdelijk door naar een derde en vijfde tijd, maar Müller (derde) en Nato (zesde), maakten daar voor de Portugees en de Belg uiteindelijk een vierde en een zevende tijd van. Melker hield stand op de vijfde plaats. Ter illustratie van het tempo waarin de tijden omlaagdoken: de toekomstige Sauber-coureur Sergey Sirotkin was met zijn tweede tijd van enkele minuten eerder teruggezakt naar de 19e plaats.

Om het nog even in te peperen, zette Magnussen in zijn uitloopronde twee knalpaarse sectorrijden neer, om vervolgens rustig uit te rijden. Het zal alom verbazing wekken als we vanmiddag een andere winnaar dan de Deen mogen begroeten.

FR3.5, Paul Ricard, kwalificatie voor race 2, 29 september 2013

1. Kevin Magnussen – DAMS - 1'48"042
2. Marco Sörensen - Lotus Charouz - 1'48"351
3. Nico Müller - Draco - 1'48"423
4. António Félix da Costa - Arden Caterham - 1'48"501
5. Nigel Melker - Tech 1 - 1'48"524
6. Norman Nato - DAMS - 1'48"620
7. Stoffel Vandoorne - Fortec - 1'48"638
8. William Buller - Zeta - 1'48"767
9. Arthur Pic - AV - 1'48"834
10. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 1'48"956
11. Will Stevens - P1 by Strakka - 1'48"968
12. Mikhail Aleshin - Tech 1 - 1'49"004
13. Nikolay Martsenko - Pons - 1'49"017
14. André Negrão - Draco - 1'49"047
15. Zoel Amberg - Pons - 1'49"075
16. Matias Laine - P1 by Strakka - 1'49"112
17. Lucas Foresti - Comtec - 1'49"192
18. Christopher Zanella - ISR - 1'49"269
19. Jazeman Jaafar - Carlin - 1'49"299
20. Pietro Fantin - Arden Caterham - 1'49"368
21. Sergey Sirotkin - ISR - 1'49"411
22. Daniil Movè - Comtec - 1'49"486
23. Carlos Sainz - Zeta - 1'49"505
24. Carlos Huertas - Carlin - 1'49"547
25. Oliver Webb - Fortec - 1'49"823
26. Yann Cunha - AVF - 1'50"147
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet