Sportscars

Sportscars: Audi zet WEC-zegereeks voort in Austin

130922 WEC Start
Start van de race op het Circuit of the Americas

Audi heeft ook tijdens de vijfde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) op het Circuit of the Americas in Austin, Texas, zijn zegereeks voortgezet. In de zes-uursrace behaalden Tom Kristensen, Loïc Duval en Allan McNish in de Audi R18 e-tron quattro met het startnummer 2 hun derde overwinning van het seizoen, na eerdere successen op Silverstone en in Le Mans. Daarmee vergrootten ze hun voorsprong als leiders in de tussenstand van het kampioenschap. De Toyota met Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Stéphane Sarrazin eindigde op de tweede plaats, de derde plaats ging naar de andere Audi met André Lotterer, Benoît Tréluyer en Marcel Fässler.

Tekst: René de Boer (vanuit Austin, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De overwinning voor Kristensen, Duval en McNish betekende ook de honderdste zege voor Audi in de sportprototypes. Saillant detail: de eerste overwinning behaalde het merk tijdens de 12 Uur van Sebring in 2000, en nu volgde dus ook de honderdste zege in de Verenigde Staten. "Het was vandaag echter niet gemakkelijk", verklaarde Allan McNish. "We wisten dat we qua snelheid en strategie een beetje in het nadeel waren ten opzichte van de Toyota, we moesten er hard voor werken." Inderdaad was de Toyota ditmaal duidelijk sneller dan in de afgelopen races. Ook kon de Toyota vanaf het begin dubbele stints met de banden rijden, wat bij Audi pas in de tweede racehelft lukte. De beslissing viel pas in het laatste halfuur, toen Allan McNish bij Audi in de auto bleef zitten, terwijl in de Toyota Buemi plaats maakte voor Sarrazin. Daarmee had McNish een voorsprong die groot genoeg was om de overwinning naar huis te rijden.

130922 WEC Audi
Probleemloze race in het bloedhete Austin voor de Audi met nummer 2

Terwijl de Audi van Kristensen, Duval en McNish zonder problemen zijn ronden draaide, had de andere Audi met Lotterer, Tréluyer en Fässler de nodige narigheid te verwerken. Eerst werd Fässler aan het begin al door Buemi ingehaald, vervolgens raakte hij in een poging om terrein goed te maken een van de kerbstones, waarop de Audi een flink stuk de lucht in ging en de achterkant beschadigd raakte. Door het vervangen van de diffusor verloor het team twee ronden. Meer tijdverlies was er nog door een elektronicaprobleem, een spin en een drive-through-penalty vanwege het afkorten van de baan. Het team werd uiteindelijk met een ronde achterstand als derde geklasseerd, voor de Rebellion-Lola met Nicolas Prost, Nick Heidfeld en Mathias Beche.

De overwinning in de LMP2-klasse ging naar de G-Drive-Oreca-Nissan met Roman Rusinov, John Martin en Mike Conway, nadat de beide OAK-Morgan-Nissans elkaar in een botsing hadden uitgeschakeld. Rodolfo Gonzalez was in de auto met nummer 35 de controle kwijtgeraakt en trof uitgerekend teamgenoot David Heinemeier Hansson in de nummer 24-Morgan. De botsing leidde voor beide auto's tot de nodige schade en tijdverlies door reparatie. De tweede plaats in de klasse was voor de Pecom-Oreca met Luiz Perez-Companc, Pierre Kaffer en Nicolas Minassian. Direct na de start had Kaffer indirect voor de eerste en enige safety-car-fase van de wedstrijd gezorgd, door tegen de Lotus met James Rossiter aan te rijden. Die viel uit als gevolg van een kapotte wielophanging door de botsing. De andere Lotus met Thomas Holzer, Dominik Kraihamer en Jan Charouz daarentegen eindigde zelfs als derde en bezorgde het Duitse team van Dr. Colin Kolles daarmee het eerste podiumsucces.

130922 WEC Aston
Aston Martin-teams wonnen beide GT-klassen

In de GT-Pro-klasse zegevierden Bruno Senna en Fred Makowiecki met de fabrieks-Aston Martin, gevolgd door de beide AF Corse-Ferrari's van Gianmaria Bruni/Giancarlo Fisichella en Kamui Kobayashi/Toni Vilander. Daarachter eindigde de fabrieks-Porsche van Richard Lietz en Marc Lieb op de vierde plaats. De andere Porsche met Jörg Bergmeister en Patrick Pilet verloor vijf ronden in de pits nadat de auto vlam vatte bij een tankbeurt. In de GT-Am-divisie zegevierde met de Britten Stuart Hall en Jamie Campbell-Walter ook een Aston Martin-duo. In de slotfase besliste Campbell-Walter de strijd met Kristian Poulsen in de andere Aston Martin in zijn voordeel en reed vervolgens de overwinning naar huis. De 'Deense' Aston met Poulsen, Nicki Thiim en Christopher Nygaard eindigde als tweede in de klasse, gevolgd door de IMSA Performance Matmut-Porsche van Raymond Narac en Jean-Karl Vernay.

Uitslag:
1. Kristensen/Duval/McNish, Audi R18 e-tron quattro, 187 r. in 6.00:31,331
2. Davidson/Buemi/Sarrazin, Toyota TS030-Hybrid, op 23,617
3. Lotterer/Tréluyer/Fässler, Audi R18 e-tron quattro, op 1 ronde
4. Prost/Heidfeld/Beche, Lola B12/60 Coupé-Toyota, op 4 ronden
5. Rusinov/Martin/Conway, Oreca 03-Nissan, op 9 ronden (1e LMP2)
6. Perez-Companc/Minassian/Kaffer, Oreca 03-Nissan, op 10 ronden
7. Holzer/Kraihamer/Charouz, Lotus T128, op 13 ronden
8. Graves/Walker/Junco, Oreca 03-Nissan, op 14 ronden
12. Senna/Makowiecki, Aston Martin Vantage V8, op 20 ronden (1e LMGT-Pro)
16. Hall/Campbell-Walter, Aston Martin Vantage V8, op 22 ronden (1e LMGT-Am)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet