Sportscars

Sportscars: Audi bezet volledige eerste startrij Austin

130921 WEC Austin Quali Audi2
De Audi met startnummer 2 vertrekt vanaf de pole-position

Audi, dat dit weekeinde al de constructeurstitel in het FIA World Endurance Championship kan binnenhalen, bezet de volledige eerste startrij voor de vijfde ronde van het seizoen. In de kwalificatie op het 5,513 kilometer lange Circuit of the Americas in Austin, Texas behaalden Loïc Duval en Allan McNish met een gemiddelde van 1:48,255 minuten over vier ronden de pole-position, gevolgd door Marcel Fässler en André Lotterer, die in de andere Audi samen tot een gemiddelde van 1:48.617 kwamen. De LMP2-pole was voor de G-Drive Racing-Oreca-Nissan, die in de kwalificatie door John Martin en Mike Conway werd bestuurd. Bruno Senna en Fred Makowiecki behaalden met hun fabrieks-Aston Martin de pole in LMGTE-Pro, terwijl Rui Aguas en Matteo Malucelli de 8Star-Ferrari op pole in LMGTE-Am zetten.

Tekst: René de Boer (vanuit Austin, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Voor de nummer 2-Audi begon de eerste ronde met een remfout van Loïc Duval in de eerste bocht, maar desondanks kwam hij als enige onder de 1:49. Enkele minuten later tikte Jan Charouz in de nummer 32-LMP2-Lotus de Toyota van Stéphane Sarrazin in de rondte in de eerste bocht. Bij Toyota werd daarop de achtervleugel van de auto vervangen. Na de rijderswissel brachten Allan McNish en Loïc Duval het uiteindelijk tot een gemiddelde van 1:48,498 minuten over vier ronden (twee per rijder) in de nummer 2-Audi, gevolgd door Marcel Fässler en André Lotterer in de nummer 1-Audi met 1:48,794. Daarachter de Toyota met Sarrazin en Buemi en de Rebellion-Lola met Nick Heidfeld en Mathias Beche.

In LMP2 leidden G-Drive-Oreca-rijders John Martin en Martin Conway met een tijd van 1:54,951, gevolgd door de nummer 24-Morgan met Pla en Brundle en de nummer 35-Morgan met Martin Plowman en Bertrand Baguette. De OAK Racing-auto met startnummer 45 (Nicolet/Merlin/Maris) werd geparkeerd na drie ronden, nadat een deel van het bodywork van de auto verloren was.

GT: fabrieks-Aston vooraan in Pro, 8Star-Ferrari in Am
Fred Makowiecki en Bruno Senna kwamen samen tot een gemiddelde van 2:04,628 over twee ronden per rijder in de nummer 99-Aston Martin en pakten daarmee de pole in de GTE-Pro-klasse voor Patrick Pilet en Jörg Bergmeister met de nummer 91-Porsche en Richie Stanaway/Pedro Lamy in de nummer 98-Aston. Daarachter eindigde de nummer 71-AF Corse-Ferrari van Kamui Kobayashi/Toni Vilander als best geklasseerde Ferrari op de vierde plaats, gevolgd door de tweede fabrieks-Porsche van Marc Lieb/Richard Lietz.

In de GTE-Am-klasse ging de pole in de allerlaatste seconde naar de 8Star-Ferrari met Aguas/Potolicchio met een gemiddelde van 2:06,515, gevolgd door Christopher Nygaard en Nicki Thiim met de nummer 95-Aston Martin en de nummer 61-AF Corse-Ferrari met Marco Cioci en Matt Griffin.

Uitslag:
1. Kristensen/Duval/McNish, Audi R18 e-tron quattro, 1:48,355
2. Lotterer/Treluyer/Fässler, Audi R18 e-tron quattro, 1:48,617
3. Davidson/Buemi/Sarrazin, Toyota TS030-Hybrid, 1:49,696
4. Prost/Heidfeld/Beche, Lola B12/60 Coupé-Toyota, 1:52,081
5. Rusinov/Martin/Conway, Oreca 03-Nissan, 1:54,951 (1e LMP2)
6. Pla/Heinemeier-Hansson/Brundle, Morgan-Nissan, 1:55,961
7. Baguette/Gonzalez/Plowman, Morgan-Nissan, 1:56,033
8. Perez-Companc/Minassian/Kaffer, Oreca 03-Nissan, 1:56,248
13. Senna/Makowiecki, Aston Martin Vantage V8, 2:05,628 (1e LMGTE-Pro)
20. Potolicchio/Aguas/Malucelli, Ferrari F458 Italia, 2:06,515 (1e LMGTE-Am)


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet