Formule 2

GP2: Palmer rijdt naar zege in hoofdrace Singapore, Leimer P5, Bird op pole voor sprintrace

 89P6914

Jolyon Palmer was onstuitbaar in de GP2-hoofdrace op Singapore, maar offerde er waarschijnlijk wel zijn sprintrace mee op. De Brit was slecht weg bij de start en verloor de leiding aan teamgenoot Felipe Nasr, maar pakte de Braziliaan later in de race terug. Zijn bandenstrategie – twee keer de hardere band – droeg er wel aan bij. Klassementsleider Fabio Leimer reed naar de vijfde plaats, terwijl Sam Bird de schade beperkte door naar de achtste plaats te rijden. Daardoor mag hij morgenochtend vanaf pole vertrekken in de sprintrace. Daniël de Jong werd 17e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

De start was deze keer niet bepalend voor de overwinning. Poleman Palmer kwam slecht weg, net als Alexander Rossi een paar rijen naar achteren. Palmers teamgenoot Felipe Nasr pakte daardoor vanaf de tweede startplaats de leiding, voor Leimer en Calado, hoewel Palmer al snel weer de derde plaats van zijn landgenoot terugpakte. Daarna volgden Richelmi, Ericsson, Dillmann, Rossi, Coletti en Clos.

Nasr en Palmer waren beiden op de hardere compound gestart, in tegenstelling tot Leimer. Al snel was duidelijk waarom: de zachte band was na drie rondjes eigenlijk al op. Leimer snakte naar de opening van het pit window, terwijl de twee Carlin-auto's vooraan afstand namen. De Zwitser kon het vanwege zijn titelkansen niet permitteren om voor twee keer 'prime' te gaan, want dat zou betekenen dat hij zijn sprintrace op afgetrapte banden moest beginnen. In de zesde ronde kwamen Coletti, Canamasas, Quaife-Hobbs, Haryanto en Berthon - allemaal op de options - dus meteen naar binnen. Maar Leimer had wel een balans gevonden, al reed hij twee seconden per ronde langzamer dan de Carlin-boys. Terwijl hij Calado achter zich hield, reed hij nog één ronde door, om tegelijk met Richelmi te pitten.

 89P7162

Maar opvallend: al in de achtste ronde kwamen er auto's naar binnen die op de hardere band waren gestart, zoals Ericsson en Clos. En een ronde later was ook raceleider Nasr al binnen. Hij wisselde alleen de achterbanden, zodat hij de sprintrace kon beginnen met negen ronden oude achterbanden en ten minste verse voorbanden (een sprintrace rijden op options staat immers gelijk aan sportieve zelfmoord). Palmer wisselde pas in de 12e ronde en koos voor vier verse banden. Daarmee was hij natuurlijk onstuitbaar in het tweede deel van de race. Terwijl Nasrs voorbanden er steeds slechter uitzagen, denderde Palmer met twee seconden per ronde naar Nasr toe, om hem met vier ronden te gaan voorbij te steken.

Achter de twee Carlin-auto's probeerde Leimer naar het podium te rijden. Hij passeerde wel coureurs die nog niet hadden gepit, maar vond toen James Calado op zijn weg. De rest van de race kwam hij daar niet langs, sterker nog, in een slotfase snel oprukkende Stéphane Richelmi veroverde in de laatste ronde nog de vierde plaats op de Zwitser.

 R6T0453

Daarmee haalde de klassementsleider minder uit de race dan hij vooraf had gehoopt. Eens te meer daar zijn grote rivaal Sam Bird toch nog iets moois uit het vuur sleepte. De Brit startte ook slecht, zakte zelfs terug naar de 13e plaats, maar hield aan het eind taai vol en profiteerde van auto's waarvan de rondetijden aan het slot de lucht in vlogen. Met nog een ronde te gaan pakte hij de belangrijke achtste plaats af van Dani Clos, waardoor hij morgen in de sprintrace van pole mag vertrekken.

Clos veroverde voor MP Motorsport nog net een punt, maar teamgenoot Daniël de Jong kon niet veel uitrichten vanaf zijn 24e startplaats. Na de start bleef de Nederlander 24e. Na de pitstops, toen hij 19e lag, maakte hij wel een paar plaatsen goed, maar 17e was alles wat erin zat.

 R6T9469

GP2, Singapore, race 1, 21 september 2013

1. Jolyon Palmer – Carlin - 28 ronden
2. Felipe Nasr - Carlin
3. James Calado - ART
4. Stéphane Richelmi - DAMS
5. Fabio Leimer - Racing Engineering
6. Tom Dillmann - Russian Time
7. Marcus Ericsson - DAMS
8. Sam Bird - Russian Time
9. Jon Lancaster - Hilmer
10. Dani Clos - MP
11. Mitch Evans - Arden
12. Stefano Coletti - Rapax
13. Daniel Abt - ART
14. Johnny Cecotto - Arden
15. Jake Rosenzweig - Addax
16. Simon Trummer - Rapax
17. Daniël de Jong - MP
18. René Binder - Lazarus
19. Sergio Canamasas - Caterham
20. Rio Haryanto - Addax
21. Gianmarco Raimondo - Trident
22. Adrian Quaife-Hobbs - Hilmer
23. Alexander Rossi - Caterham

Snelste ronde: Mitch Evans, 1'58"542

Uitgevallen
Vittorio Ghirelli
Nathanael Berthon
Julian Leal

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet