Formule 2

GP2: Palmer pakt pole in rommelige kwalificatie Singapore, Leimer P3, Bird P10

 R6T9379

In een uiterst rommelige kwalificatiesessie heeft Jolyon Palmer de pole gepakt voor de GP2-hoofdrace in Singapore. Kampioenskandidaten Leimer en Bird hadden wisselend fortuin: de Zwitser stond tijdelijk op pole en start morgen als derde, maar de Brit werd tot twee keer toe gehinderd door Johnny Cecotto en kwam niet verder dan de tiende plaats. Het team van Carlin monopoliseert morgen de eerste rij, want Felipe Nasr mag zijn auto naar die van teamgenoot Palmer neerzetten op de startopstelling. Daniël de Jong worstelde de hele sessie en kon er niet meer van maken dan een 24e tijd.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

De enige GP2-sessie die dit weekend in het donker wordt verreden, werd bepaald door een stuntelende wedstrijdleiding, besluiteloze marshals en auto's die voortdurend in de weg reden van rivalen die met een snelle ronde bezig waren. Bijna de helft van de sessie ging al op aan de toestanden die het gevolg waren van de vroege exit van Mitch Evans, die in bocht 10 zijn auto hard in de TechPro-barriers knalde. 11 van de 26 coureurs had toen nog maar een tijd gezet, voor de overige 15 was hun snelle ronde verpest.

Daarna duurde het maar voordat de groene vlag weer werd gezwaaid. Dat wil zeggen, twee keer werd hij gezwaaid, om een halve minuut later weer te worden ingetrokken. Niet zo gek, want er lag gewoon nog een stuk voorvleugel van Evans op de baan. Het duurde meer dan twee minuten voordat een baancommissaris zo slim was om die van het asfalt te plukken. Die dubbele valse start ruïneerde onder meer een snelle ronde van Alexander Rossi. Eigenlijk had de sessie helemaal geen groen mogen krijgen, want de marshals deden geen enkele moeite om de TechPro-barriers in bocht 10 weer enigszins in de goede vorm terug te schuiven.

 R6T9315

Intussen was de klok doorgetikt naar 17 minuten, zodat we alweer halverwege de eerste sessie waren voordat Fabio Leimer een aanval kon doen op de voorlopige pole van Felipe Nasr. Daar slaagde hij glansrijk in, met een ronde die zes tienden sneller was dan die van de Braziliaan. Leimers titelrivaal Sam Bird kwam intussen niet verder dan P8, op 1,2 seconden van Leimer.

Even later stond de zaak helemaal stil. Voor de auto van Abt die op het lange rechte stuk was stilgevallen? Nee, debutant Gianmarco Raimondo was bij de brug in de vangrail gevlogen. De Trident-auto van de Canadees met de Italiaanse naam stond flink in de weg; rode vlag dus. Opnieuw gingen er snelle ronden in rook op: MP-teamgenoten Clos en De Jong hadden nog steeds geen serieuze tijd kunnen zetten.

 Q0C4802

Toen het groen eindelijk weer zwaaide, leek het er in eerste instantie op dat Leimer eenvoudig aan zijn pole kon vasthouden. Het verkeer was zo druk dat snelle rondjes bijna automatisch fout afliepen: Marcus Ericsson werd zwaar gehinderd door Dani Clos, Sam Bird werd in de weg gereden door Johnny Cecotto – niet één keer, maar twee keer, zodat de zwaar gefrustreerde Mercedes-tester niet verderkwam dan P10.

Maar bij Carlin had men blijkbaar goed zicht op de ruimte op de baan, want Jolyon Palmer – vanochtend ook al de snelste in de vrije training – knalde met een volledig vrije ronde opeens naar de pole. Kort daarna kwam Felipe Nasr daarachteraan, om er een 1-2 voor Carlin van te maken. Leimer probeerde terug te slaan, maar maakte twee keer een kleine fout. Stefano Coletti, de man die het eerste deel van het seizoen zo domineerde, kwam intussen niet verder dan de 11e plaats.

 R6T9310

Mede door de chaos, maar natuurlijk ook door de relatief lange baan, waren de verschillen groot. Werden op Monza de eerste 22 coureurs nog door minder dan een seconde gescheiden, op het circuit van Marina Bay had Daniël de Jong (als laatste van de coureurs die hun sessie konden afmaken) een achterstand van bijna vier seconden op de man op pole.

De Jong kwam de hele sessie niet in zijn ritme. Op een baan die hij niet kende en na de vrije training 'moeilijk' noemde, kon hij mede door verkeer geen enkele keer drie snelle sectoren aan elkaar rijgen. Lange tijd bleef hij dramatische tijden neerzetten, totdat er uiteindelijk één enigszins acceptabel rondje uitkwam. Daarmee wist hij alleen Raimondo en Evans achter zich te houden, twee coureurs die niet meer konden terugvechten. De Jong zal het morgen van zijn goede start moeten hebben om toch nog iets van zijn weekend te maken.

 A8C9097

GP2, Singapore, kwalificatie, 20 september 2013

1. Jolyon Palmer - Carlin - 1'53"600
2. Felipe Nasr - Carlin - 1'53"852
3. Fabio Leimer - Racing Engineering - 1'53"870
4. Alexander Rossi - Caterham - 1'54"285
5. Stéphane Richelmi - DAMS -1'54"403
6. Tom Dillmann - Russian Time - 1'54"695
7. Sergio Canamasas - Caterham - 1'54"812
8. James Calado - ART - 1'54"822
9. Marcus Ericsson - Dams - 1'54"987
10. Sam Bird - Russian Time - 1'55"163
11. Stefano Coletti - Rapax - 1'55"251
12. Julian Leal - Racing Engineering - 1'55"268
13. Nathanael Berthon - Trident - 1'55"567
14. Johnny Ceccotto - Arden - 1'55"683
15. Dani Clos - MP - 1'55"784
16. René Binder - Lazarus - 1'55"780
17. Daniel Abt - ART - 1'56"048
18. Adrian Quaife-Hobbs - Hilmer - 1'56"057
19. Jake Rosenzweig - Addax - 1'56"114
20. Jon Lancaster - Hilmer - 1'56"210
21. Vittorio Ghirelli - Lazarus - 1'56"333
22. Rio Haryanto - Addax - 1'57"753
23. Simon Trummer - Rapax - 1'57"13
24. Daniël de Jong - MP - 1'57"560
25. Gianmarco Raimondo - Trident - 1'57"837
26. Mitch Evans - Arden - 2'26"069

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet