Sportscars

Sportscars: Signatech Alpine domineert ELMS race in Hongarije

Signatech Alpine heeft in Hongarije de vierde race van het European Le Mans Series seizoen gewonnen. Op de Hungaroring wisten Nelson Panciatici en Pierre Ragues met hun Alpine-Nissan de concurrentie volledig zoek te rijden. Het enige LMP2 team op Michelin banden wist in de moeilijke omstandigheden in Hongarije na vier ronden de leiding te pakken en deze niet meer af te staan. Geen van de vier Nederlandse deelnemers aan de 3 Uur van de Hungaroring wist de finish te bereiken.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: PR

phototheque-2013-Hungaroring-p184ekdid8qlp1ln72t1n0ij8b6
Signatech Alpine domineerde vandaag op de Hungaroring

Signatech Alpine vernedert concurrentie in LMP2
Bij de start van de race besloten een aantal teams op intermediates of slicks te vertrekken, een gok die verkeerd uitpakte voor onder andere de regerend kampioen Thiriet by TDS Racing. Jonathan Hirschi wist zijn Murphy Prototypes Oreca-Nissan vier ronden voor de Signatech Alpine Alpine-Nissan van Pierre Ragues te houden, maar toen de Fransman eenmaal voorbij was aan de Zwitser kon hij het voordeel van de Michelin banden gebruiken en liep hij ver uit voordat hij de auto met startnummer 36 overdroeg aan teamgenoot Nelson Panciatici. Panciatici kon niet helemaal zorgeloos rondrijden omdat Murphy Prototypes coureur Brendon Hartley snelle tijden liet noteren, maar de Nieuw-Zeelandse coureur wist het gat niet dicht te rijden en finishte uiteindelijk op 38 seconden achterstand als tweede. Jota Sport finishte als derde op ruim een ronde achterstand, ondanks een lekke band eerder in de race. Door de eerste overwinning van Signatech-Alpine hebben zowel Signatech-Alpine als Thiriet by TDS Racing nu 73 punten in de strijd om de titel.

phototheque-2013-Hungaroring-p184et8ual1em91a1a25tto31hfe6
Proton Competition was het sterkste in de GTE 

Overwinning voor Porsche in LM GTE
In de GTE klasse wist Proton Competition de overwinning te behalen. De Porsche 997 GT3 RSR van Christian Ried, Nick Tandy en Klaus Bachler finishte na drie uur racen 45 seconden voor de Ram Racing Ferrari van Matt Griffin en Johnny Mowlem. Bij het begin van de race was het nog de IMSA Performance Matmut Porsche van Jean-Karl Vernay die vanuit het achterveld naar voren was gestormd, maar een stop&go-straf maakte een einde aan de aspiraties van het Franse team. Kleine problemen voor Ram Racing en een goede stint van Nick Tandy leverden Proton Competition de leiding op en de Porsche met startnummer 77 zou de leiding niet meer afstaan, waardoor Christian Ried in theorie nog de GTE titel kan binnenhalen. Mochten Griffin en Mowlem echter bij de laatste race op Paul Ricard in de punten finishen dan zijn zij kampioen. Pole-sitter JMW Motorsport viel vroegtijdig uit.

phototheque-2013-Hungaroring-p184et8ual1b3q12je1amrebpc4g5
Drie uit drie voor de SMP Racing Ferrari met startnummer 69

SMP Racing opnieuw oppermachtig in GTC
SMP Racing was op de Hungaroring opnieuw een klasse apart. De Ferrari's van het Russische team leken bij de start de boot te missen, maar kwamen vervolgens sterk opzetten. De Ferrari 458 Italia van Markozov, Frolov en Persiani wist als eerste de Ecurie Ecosse BMW Z4 GT3 en de Easyrace Ferrari achter zich te laten en later kwam ook de tweede SMP Racing Ferrari van Babini, Shaitar en Ladygin door het veld naar voren. Kort voor het einde van de race wisselden Fabio Babini en Luca Persiani van plek waardoor de Ferrari met startnummer 69 de derde opeenvolgende zege in de GTC-klasse wist te behalen en de leiding in het kampioenschap overnam van Ecurie Ecosse. Het Schotse team leek lange tijd op weg naar een podium, maar een half uur voor het einde van de race ging Joe Twyman samen met een AF Corse Ferrari van de baan en viel de BMW uit. De KOX Racing Lamborghini van Peter Kox, Nico Pronk en Dennis Retera ging niet van start, nadat Pronk in de warm-up lap crashte.

phototheque-2013-Hungaroring-p184e4b9n0lh51cueq8og9m10r85
De enige LMPC die een voldoende scoorde op de Hungaroring

Chatin en Hirschi winnaars in LMPC
In de LMPC-klasse was het armoe troef. Er stonden slechts drie auto's aan de start en het was Gary Hirsch die direct bij de start weg kon lopen. Soheil Ayari spinde in de eerste ronde maar liefst twee keer en ook Cornelius Jones, de teamgenoot van Nick Catsburg kon geen vuist maken. De teamgenoot van Hirsch, Paul-Loup Chatin, kende ook in zijn stint geen problemen en finishte uiteindelijk met ruim 14 ronden voorsprong op de tweede LMPC als eerste. De Formula Le Mans Oreca 09 van Jones en Catsburg finishte niet.

Uitslag race ELMS Hungaroring
1. Signatech Alpine (Ragues/Panciatici) in 99 ronden
2. Murphy Prototypes (Hartley/Hirschi) + 38.268
3. Jota Sport (Dolan/Turvey) + 1 ronde
4. SMP Racing (Mediani/Zlobin) + 3 ronden
5. Morand Racing (Gachnang/Klien) + 4 ronden
6. Thiriet by TDS Racing (Thiriet/Beche) + 5 ronden
7. Proton Competition (Ried/Tandy/Bachler) + 6 ronden (1e GTE)
8. Team Endurance Challenge (Chatin/Hirsch) + 6 ronden (1e LMPC)
14. SMP Racing (Babini/Shaitar/Ladygin) + 9 ronden (1e GTC)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet