Supercar Challenge

Supercar Challenge: Dubbelslag voor Glynn Geddie in de duinen

130908 sgt3

Glynn Geddie kan terugkijken op een perfect weekend in Zandvoort. De McLaren-coureur pakte namelijk ook in de zondagrace van de GT-divisies van de Supercar Challenge tijdens de Trophy of the Dunes de overwinning, na een spannend gevecht met onder andere Jan Versluis. Henry Zumbrink eindigde op de tweede plaats, gevolgd door de Can-Am McLaren van het duo Bailey/Schulz op positie drie. In de GT-divisie ging de overwinning naar Craig Wilkins en Aaron Scott, in de GTB-divisie ging de overwinning naar Daan Meijer. Koen Bogaerts en Pieter van Soelen zegevierden in de Supersport-divisie.

Tekst en foto's: Supercar Challenge

Bij de start van de race ging het er meteen heftig aan toe tussen Glynn Geddie en Jan Versluis. Jan Versluis had de beste start maar drukte meteen Glynn Geddie in het nauw. Spiegel aan spiegel ging het tweetal richting de eerste bocht, waarbij uiteindelijk Jan Versluis de eerste positie pakte. Achter de twee koplopers sloot de Can-Am McLaren aan op positie drie. Hierachter lag Roger Grouwels op de vierde plaats, met daarachter Bob Herber en Peter Versluis.

hoofdfoto

Jan Versluis reed een sterke beginfase en hield goed stand onder de druk van Glynn Geddie. De McLaren-coureur drong flink aan bij Versluis, maar de Ferrari-coureur liet zich niet zomaar van de wijs brengen. Hierachter was Bailey in fel gevecht met Roger Grouwels, die de Can-Am McLaren flink onder druk zette. Hierachter zaten Bob Herber en Henry Zumbrink op het vinkentouw.

130908 sgt2


In de vierde ronde lukte het Roger Grouwels om de McLaren van Bailey te verschalken. Hierna kwam Bailey meteen onder druk te staan van Henry Zumbrink, die ook sneller was dan de McLaren maar hier niet zomaar voorbijkwam. Aan de kop van het veld was het nog steeds uitermate spannend met Jan Versluis die nog steeds flink op de huid werd gezeten door Glynn Geddie.

Het duurde uiteindelijk tot de negende ronde totdat Versluis toch zijn meerdere moest erkennen in Glynn Geddie. Daarachter was ook Henry Zumbrink snel, want de Volvo-coureur was inmiddels voorbij gegaan aan Roger Grouwels en zette daarna koers richting Jan Versluis. Achter Grouwels lag Bob Herber inmiddels op de vijfde positie, gevolgd door Bailey in de McLaren en Peter Hoevenaars in de Viper.

Na de pitstops kwam Henry Zumbrink als koploper de baan op, met op zijn hielen meteen GLynn Geddie. Geddie kreeg hierna de eerste plaats weer cadeau, want Zumbrink brak met zijn Volvo uit bij het uitkomen van de Slotemakerbocht en kon zijn wagen nog maar net in bedwang houden. Geddie pakte bij deze actie dankbaar de eerste plaats weer over. Achter Zumbrink lag Roger Grouwels na de pitstops op de derde plaats, gevolgd door Peter Hoevenaars, Martin Lanting en Jan Versluis. Versluis pakte hierna al snel de vijfde plaats, door achterop het circuit Lanting binnendoor in te halen.

Bij deze groep was de Engelsman Schulz in de McLaren zeer snel onderweg. Schulz kwam na de pitstops op de zevende positie de baan op, maar reed snelle rondetijden en was zelfs enige tijd de snelste man op de baan. Schulz haalde dan ook verschillende rijders in, waaronder Martin Lanting, Peter Hoevenaars en ook Jan Versluis.


130908 sgt1

In de slotfase van de race ging Schulz nog richting de op de derde plaats liggende Roger Grouwels en met nog twee ronden te gaan haalde Schulz de Corvette-coureur zelfs in. Voor Grouwels was het gevaar hierna nog niet geweken, want ook Jan Versluis meldde zich inde laatste ronde nog aan de staart van de Corvette. De Ferrari-coureur zette Grouwels meteen onder druk en waagde bij de S-bocht een gewaagde inhaalactie. Versluis remde zeer laat en dook in een gat dat Roger Grouwels open liet. Grouwels gaf zich niet zomaar gewonnen, schoot zelfs nog een stukje door het grind maar moest toch zijn vierde plaats prijsgeven aan Jan Versluis.

Aan de kop van het veld had GLynn Geddie de eerste plaats kunnen consolideren. De McLaren-coureur pakte dus wederom een overwinning en deed hiermee goede zaken voor het kampioenschap. Henry Zumbrink eindigde op de tweede plaats, voor het duo Bailey/Schulz in de Can-Am Mclaren.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet