Formule 2

GP2: Quaife-Hobbs wint sprintrace op Monza, Leimer en Bird lopen verder uit

 R6T5490

Regerend Auto GP-kampioen Adrian Quaife-Hobbs, nog steeds mank lopend vanwege een ontstoken knie, heeft zijn eerste GP2-overwinning te pakken. De Brit leidde van start tot finish in de sprintrace, nadat hij poleman Alexander Rossi bij de start versloeg. Rossi zakte door zijn mislukte start terug naar de vierde plaats, maar een fantastische dubbelactie op Bird en Leal, tijdens een kort buitje halverwege de race, bracht de Amerikaan terug naar de tweede plaats. Titelkandidaten Leimer en Bird scoorden opnieuw punten, terwijl hun rivalen Nasr en Coletti met lege handen Monza verlaten.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Quaife-Hobbs had zijn handen al half op de trofee toen Alexander Rossi slecht wegkwam bij de start. Met een opeenvolgende reeks snelste ronden creëerde hij de buffer die hij nodig had, om die vervolgens de hele race in stand te houden. Julian Leal en Sam Bird waren in de eerste helft van de race AQH's naaste achtervolgers, Bird met een gelukje nadat Richelmi hem aantikte in de eerste chicane. Voor Bird was dat belangrijk vanwege de punten, Leal reed na gisteren opnieuw sterk. De Colombiaan, die nooit als hoogvlieger werd gezien en eigenlijk meer als pay driver, rijgt momenteel voor Racing Engineering een reeks goede resultaten aan elkaar. Maar ondanks zijn afkomst is Leal geen heethoofd: op Spa stond hij ook al op het podium, mede dankzij een team dat de bescheiden Zuid-Amerikaan goed begeleidt.

 89P2516

Alexander Rossi, die na afloop alle schuld op zich nam voor zijn beroerde start, lag vierde na de eerste ronde, maar de Amerikaan sloeg zijn slag toen het in de negende ronde licht begon te regenen. Leal en Bird verremden zich beiden in de eerste chicane, waarna Rossi meteen Bird pakte en vervolgens bij de Variante della Roggia een geweldige uitremactie ook nog Leal. In het tweede deel van de wedstrijd wisselden Quaife-Hobbs en Rossi snelste ronden van de wedstrijd uit, maar de leider in de wedstrijd wist het gat rond een seconde te stabiliseren. Eigenlijk kwam de Brit niet meer in gevaar. Quaife-Hobbs werd daarmee na Robin Frijns en Jon Lancaster de derde coureur die Hilmer Motorsport in zijn debuutjaar een zege schenkt. Net als Russian Time is het Duitse team bezig aan een fantastisch eerste seizoen in de GP2.

 89P2136

Klassementsleider Fabio Leimer reed een kalme race, de hele tijd op de zesde plaats, in het gat tussen Tom Dillmann en Rio Haryanto. Al snel zag de bekeken Zwitser dat Bird niet meer bij te halen was en daarom spaarde hij zijn banden voor een aanval in de slotronden op de snelste ronde van de wedstrijd. Twee ronden voor het eind dook hij maar liefst vijf tienden onder de tot dan toe snelste tijd van Quaife-Hobbs, om er in de laatste ronde nog eens een tiende af te halen. Dat leverde hem twee extra punten op. Het was het soort tactisch rijden dat titels oplevert.

Het vermaak in de race moest intussen komen van de twee andere titelkandidaten, Felipe Nasr en Stefano Coletti. Beiden maakten een rampweekend mee en zouden met lege handen vertrekken, maar hun onderlinge strijd om kansloze posities rond de 12e plaats in de wedstrijd was in ieder geval vermakelijk om te zien. In de achtste ronde reden de twee zelfs vier breed – samen met Canamasas en Palmer – op de Parabolica af. De vier nullen die Nasr en Coletti dit weekend verzamelden, wierpen het tweetal verder terug in hun strijd met Leimer en Bird, die in de sprintrace opnieuw waardevolle punten pakten.

 89P2560

Voor Coletti was het zelfs de zesde non-score op rij. De voorheen altijd zo wisselvallige Monegask verbaasde aan het begin van het seizoen door zijn aanhoudende topvorm. "Je kunt zeggen wat je wilt", zei een rivaal al op Spa, "maar hij presteert nu net zo constant..."

Voor ART en DAMS verliep de race eveneens rampzalig. James Calado bleef staan bij de start en wisselde vervolgens halverwege de race nodeloos naar regenbanden. Bij Daniel Abt zaten de banden nog niet op de auto met 3 minuten te gaan voor de start, wat hem in de race een stop-and-go opleverde van tien seconden. DAMS-duo Ericsson en Richelmi kwamen beiden niet ongeschonden door de eerste ronde: Richelmi tikte zijn neus stuk op de achterkant van Bird, Ericsson moest met een lekke rechterachterband naar binnen.

 R6T5373

Daniël de Jong kon intussen niet profiteren van zijn 11e startpositie. De Nederlander werd in de melée bij de start teruggeduwd naar de 17e plaats. In twee ronden vocht hij zich wel terug naar de 15e plaats, maar ging toen dwars bij het aanremmen van de eerste chicane. Even leek het erop dat hij van achteren was aangetikt, maar er werd niemand voor op het matje geroepen. Door de schuiver viel hij terug naar de 23e plaats, om uiteindelijk als 19e te eindigen, in een race zonder uitvallers.

GP2, Monza, race 2, 8 september 2013

1. Adrian Quaife-Hobbs – Hilmer - 21 ronden
2. Alexander Rossi – Caterham - 1"849
3. Julian Leal - Racing Engineering - 4"335
4. Sam Bird - Russian Time - 5"468
5. Tom Dillmann - Russian Time - 8"636
6. Fabio Leimer - Racing Engineering - 12"037
7. Rio Haryanto – Addax - 14"899
8. Johnny Cecotto – Arden - 17"338
9. Dani Clos - MP - 17"842
10. Jolyon Palmer – Carlin - 23"973
11. Sergio Canamasas – Caterham - 25"646
12. Felipe Nasr - Carlin - 26"088
13. Stefano Coletti – Rapax - 26"553
14. René Binder – Lazarus - 28"119
15. Mitch Evans – Arden - 28"504
16. Simon Trummer – Rapax - 29"004
17. Jon Lancaster – Hilmer - 29"588
18. Jake Rosenzweig – Addax - 36"746
19. Daniël de Jong - MP - 43"458
20. Vittorio Ghirelli – Lazarus - 47"238
21. Nathanael Berthon – Trident - 50"257
22. Daniel Abt – ART - 72"318
23. Marcus Ericsson – DAMS - 1 ronde
24. Sergio Campana – Trident - 1 ronde
25. Stéphane Richelmi – DAMS - 1 ronde
26. James Calado – ART - 2 ronden

Snelste ronde: Fabio Leimer, 1'32"749

Stand kampioenschap
1. Leimer 159; 2. Bird 153; 3. Coletti 135; 4. Nasr 130; 5. Calado 119.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet