Dutch GT4

Dutch GT: Luc Braams en Duncan Huisman winnen eerste race Trophy of the Dunes

480 huisman braams 4119

De eerste race van het Dutch GT kampioenschap tijdens de Trophy of the Dunes op Circuit Park Zandvoort is gewonnen door Luc Braams en Duncan Huisman. De equipe in de Chevrolet Camaro wist in het tweede deel van de race het gevecht met de BMW van Pieter-Christiaan van Oranje en Ricardo van der Ende in haar voordeel te beslechten. Frank Wilschut en Bertus Sanders brachten de tweede Camaro naar het podium op een derde plaats.


Tekst: Maarten Overdijk (Twitter: @maartenoverdijk)
Foto's: Co van der Gragt

Het Dutch GT rijdt dit weekend samen met het Britse GT kampioenschap. In het Britse veld rijden voornamelijk GT3 bolides, die een stuk sneller zijn. Er rijden echter ook GT4 bolides vanuit Engeland mee. Deze wagens staan dit weekend ingeschreven als deelnemers in het Dutch GT.

480 ende 3750

Beste start voor Van Oranje
De beste start is er voor Pieter-Christiaan van Oranje. Hij weet in het gedrang tussen alle Engelsen zijn hoofd koel te houden en pakt de leiding in de Dutch GT. Frank Wilschut volgt op plaats twee, voor Declan Jones en Nathan Freke.
Marcel Nooren en Kelvin Snoeks kenden veel pech in de kwalificatie met de auto en start zodoende als laatste. Ze kennen echter een flitsend begin en liggen na drie ronden al op de derde positie.

480 crash 3798

Harde crash voor Rick Parfitt
Na vier ronden wordt de race onderbroken door een harde crash van Rick Parfitt in de Arie Luyendijk Bocht. De bandenstapels staan daar natuurlijk erg dicht op het circuit, waardoor de auto op een heel gevaarlijk punt blijft staan. De safetycar wordt uiteraard ingezet voor opruimwerkzaamheden, maar ook de vangrail moet gerepareerd worden. De neutralisatie duurt ruim tien minuten.

480 nissan es 3897

Wisselen bij de herstart
Bij de herstart gaat op de seconde precies ook het pitwindow open. Pieter-Christiaan van Oranje geeft gelijk het stuur over aan Ricardo van der Ende, Luc Braams doet hetzelfde met Duncan Huisman. Het zorgt ervoor dat beide auto's uiteindelijk na alle rijderswisselingen op de plekken één en twee liggen. Echter, voor die tijd is het Dennis van de Laar die maximale rijtijd pakt. Teamgenoot Sandor van Es staat minutenlang in vol ornaat klaar in de pitstraat, maar Van de Laar laat lang op zich wachten. Na de rijderswissel, in de laatste minuut van het afgebakende pitwindow, valt de Nissan terug naar de vijfde positie.

480 wilschut sanders 4066

Huisman verslaat Van der Ende
Na drie kwartier racen heeft Duncan Huisman de druk er vol op bij Ricardo van der Ende. Het duurt niet lang voordat de Chevrolet Camaro de BMW passeert. Kelvin Snoeks ligt op driekwart van de race op plaats vier en vindt de aansluiting bij Bertus Sanders. In hun gevecht lijken ze elkaar te raken bij het oprijden van de Hunzerug, maar zonder gevolgen.

In de slotfase van de race is er sprake van consolidatie. Huisman slaat een gat naar Van der Ende, Sanders weet Snoeks op achterstand te rijden. Sandor van Es ligt daar ver achter op plek vijf, ruim voor Dan Eagling, de eerste niet Nederlandse GT4 coureur.

480 podium gt 4180

Quotes na afloop
Na de race spraken we met de podiumfinishers. Behalve met Luc Braams, die dook snel onder de douche om fris en fruitig op een feestje te verschijnen.

Duncan Huisman (winnaar): "We hadden een heel klein beetje geluk met de safetycar. Luc zat een beetje klem achter de Ginetta's en we wilden geen risico nemen. Door de safetycar werd dat nadeel ongedaan gemaakt. Na de safetycar hadden we een heel klein beetje pech, omdat er meerdere auto's in de fastlane reden in de pits waardoor ik niet kon invoegen om weg te rijden. Hier verloren we ongeveer twee seconden. In mijn stint had ik een mooi gevecht met Ricardo. Ik zag dat hij aan het pushen was. Onderstuur, overstuur en een beetje blokkeren met remmen. Ik dacht toen 'dat is mooi, maar gaat niet makkelijk worden'. Na een rondje of vier kwam de balans bij ons zoals we wilden en kon ik vol de druk erop zetten bij hem. Bij de derde poging wist ik hem in te halen na het Scheivlak. Ik probeerde hem eerst voor het Scheivlak te bedreigen, hij schoot toen iets door, waardoor ik hem voorbij kon voor de Mastersbocht. Daarna was het trappen en uitrijden. Ik kreeg twee keer een trein van drie GT3 wagens achter mij aan. Die probeerde ik zo netjes mogelijk voorbij te laten, om niemand zijn race te verpesten. Ik had immers een voorsprong van vier seconden, dus kon het me veroorloven het zo te doen.

Pieter-Christiaan van Oranje (tweede): "Als je de eerste bocht aan de leiding gaat, dan loop je niet te klagen. Ik zat vrij snel in een comfortabel positie doordat er ook wat GT3's achter me zaten. Voor mij zaten ook een paar grote surfplanken die mij een soort van meesleurden. Dat was een mooie drag voor twee ronden. Helaas werd het gat naar Luc teniet gedaan door de safetycar. Tot die tijd ging het goed, want ik had een gat en rookte de banden niet op."

Ricardo van der Ende (tweede): "Ik denk dat we het maximale eruit hebben gehaald en dan doen we het goed. Als je de auto als P1 binnen krijgt en dan als P2 moet binnen brengen is nooit leuk, maar dat is de situatie. Het gat met de Camaro is wel echt kleiner geworden."

480 sanders 3854

Bertus Sanders (derde): "We reden een ronde langer door dan Duncan en Luc. Ik kwam na de wissel achter Duncan terecht, maar kon hem net niet bij houden. Ik had daarna een leuk gevecht met Kelvin. Hij raakte me een paar keer, waardoor mij stuur niet meer recht stond, maar het was wel een leuke strijd. Met die GT3's was het wel lastig plannen wanneer je de snelle mannen voorbij liet, maar ik denk dat me dat redelijk af ging, want ik wist er wel een gat mee te slaan naar Kelvin en zo derde te worden. En dat is erg leuk, zo samen met mijn zwager."

Frank Wilschut (derde): "Het was helemaal geweldig voor mij. De eerste keer in de auto en dan met al die GT3's. Ik moet zeggen dat de auto snel went, maar ik had nog wel wat moeite met de rempunten en instuurpunten. Ik heb hem in ieder geval heel aan de pitstops gebracht en ben heel tevreden daarmee en tevreden met mijn zwager natuurlijk."

Uitslag race 1, Dutch GT
Trophy of the Dunes, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 7 september 2013
1. Duncan Huisman - Luc Braams (Chevrolet Camaro SS GT4) 30 ronden
2. Ricarco van der Ende - Pieter Christiaan van Oranje (BMW M3 GT4) + 5.324
3. Bertus Sanders - Frank Wilschut (Chevrolet Camaro SS GT4) + 14.812
4. Kelvin Snoeks - Marcel Nooren (Chevrolet Corvette C6 GT4) + 15.832
5. Sandor van Es - Dennis van de Laar (Nissan 370 Z GT4) + 37.583
6. Dan Eagling - Matt Smith (Ginetta G50 GT4) + 1:15.625
7. James May - Alex Osborne (Ginetta G50 GT4) + 1 ronde
8. Nathan Freke - Declan Jones (Ginetta G50 GT4) + 1 ronde

Uitgevallen
David Barker - Rory Bryant (Ginetta G50 GT4)
Colin White - Tom Sharp (G55 Ginetta)
Rick Pafitt Jr - Ryan Ratcliffe (Ginetta G50 GT4)
Rick Pafitt Jr - Ryan Ratcliffe (Ginetta G50 GT4)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet