Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Arie Luyendijk sluit Historic GP winnend af

hgp-sun-3

Het Britse volkslied klonk de afgelopen dagen volop tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort, met name voor Michael Lyons, Jason Minshaw en Philip Walker, die alle drie naar dubbeloverwinningen raceten. Maar nadat DHG Racing door pech werd overvallen, wist Arie Luyendijk aan het slot van een frisse laatste dag toch nog het Wilhelmus door de speakers te laten galmen. Veel bezoekers waren toen al vertrokken, maar met ruim 45.000 toeschouwers overtrof de editie 2013 met gemak de ook al verrassend goed bezochte eerste versie van het herboren evenement.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Co van der Gragt & Mattijs Diepraam

Michael Lyons was ongenaakbaar in de twee races om de FIA Masters Historic Formula One Championship, zoals de jonge Brit de laatste tijd al is. Won hij op Silverstone en de Nürburgring nog met de RAM Williams FW07 van de familie Lyons, voor Zandvoort werd de aloude Hesketh in befaamde Penthouse-Rizla-kleuren van stal gehaald, de auto waarmee vader Frank jaren reed. Ook daarmee reed Lyons junior naar twee onbedreigde overwinningen. Simon Fish in de Ensign van Jan Lammers werd tweemaal tweede.

MGP 1675

Ook Philip Walker was tweevoudig winnaar. In zijn Lotus 16 was hij heer en meester in beide HGPCA-races voor F1-auto's van vóór 1961. In de eerste race versloeg Walker nipt Julian Bronson in de bulderende Scarab, waarna hij in de tweede race het rijk voor zich alleen had toen de heftige Amerikaan van de al even gewichtige Bronson al vroeg moest uitvallen. Alexander van der Lof reed in zijn Maserati 250F verdienstelijk naar een zesde plaats in de tweede race.

hgp-sun-2

Jason Minshaw had het zo mogelijk nog makkelijker in de HGPCA-races voor 1,5-liter F1's. Twee keer reed hij Miles Griffiths en de rest van het veld zoek in zijn razendsnelle Brabham BT4, een auto die niet voor de Goodwood Revival werd uitgenodigd omdat volgens Minshaw te snel is... (Daar kunnen we ons iets bij voorstellen.) Minshaw beschouwde het historische weekendje Zandvoort als goede oefening voor volgend weekend, als hij opnieuw in de duinen aantreedt voor het British GT Championship.

MGP 2364

Nick Fleming en Matthew Watts verdeelden de prijzen in de Historic Formula 2, waarvan de auto's opnieuw opvielen door hun oorverdovende snerp. Robert Simac en Tim Barrington bestreden opnieuw de tweede divisie van de F2-klasse en behaalden elk één overwinning.

Schade en schrik hoorden ook bij het evenement, hoewel alle betrokkenen er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf kwamen. Christopher Wilks prakte zijn prachtige Deep Sanderson vol in de bandenstapels toen zijn aandrijfas midden in de Arie Luyendijkbocht knapte. De Formule Junior was meteen stuurloos. Hetzelfde lot overkwam bijna Adriaan van Hooydonk, die in dezelfde bocht een wiel van zijn Linder BMW M3 voor zich uit zag rollen. Op miraculeuze wijze hield de BMW-ontwerpgoeroe de M3 op de weg. Dat gold niet voor Brian Maile, die na een klapband bij het uitkomen van de Audi-S een dubbele koprol maakte in zijn Cooper T41. De Brit was meteen al zijn beschermengeltjes kwijt, want ondanks het gebrek aan rolbeugel kwam hij met de schrik vrij. Ook de auto zelf zag er eigenlijk nog wonderbaarlijk goed uit.

MGP 1216

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet