Formule 2

GP2: Bird in vogelvlucht naar winst in hoofdrace Spa, Frijns 9e, De Jong hard eraf in Eau Rouge

 R6T6160

Sam Bird heeft in overtuigende stijl zijn pole position omgezet in een overwinning in de GP2-hoofdrace op Spa. Bij de start sloeg hij succesvol een aanval van James Calado af, waarna zijn zege niet meer in gevaar kwam. De Brit kwam over de streep met zeven seconden voorsprong op Marcus Ericsson en Alexander Rossi. Na een vertraagde pitstop slaagde Robin Frijns er net niet in om Calado van de achtste plaats te ontdoen, zodat hij morgen van pole had mogen starten. Daniël de Jong verliet de race al vroeg: hij ging er in de derde ronde hard op de Raidillon, nadat zijn achterband werd lekgeprikt door de voorvleugel van Rio Haryanto.

Tekst: Mattijs Diepraam (vanuit Spa)
Foto: GP2 Series en Paolo Pellegrini

De GP2-hoofdrace ging op een nog vochtige baan van start, maar iedereen kwam gelukkig zonder schade door La Source. James Calado, als een vuurpijl gestart vanaf de tweede rij, deed een poging om Bird te ontdoen van de leiding, maar zijn lijn buitenom was tot mislukken gedoemd. Na de eerste ronde was de volgorde Bird, Calado, Leimer, Rossi, Palmer, Ericsson, Nasr, Richelmi, Leal en Frijns, maar de Nederlander passeerde Leal al gauw voor de negende plaats. Grote verliezer was Nathanael Berthon, die vanaf de zesde startplaats terugzakte naar P13.

Terwijl Bird al snel een gaatje sloeg, vocht Marcus Ericsson duels uit met Carlin-teamgenoten Palmer en Nasr, maar na drie ronden ging alle aandacht opeens naar een oranje auto die bovenaan Eau Rouge aan diggels lag. Daniël de Jong was er hard afgegaan. Zijn auto was stuurloos geworden nadat Rio Haryanto met zijn voorvleugel de achterband van De Jong had lekgeprikt. Wie er de schuldige was? Dat was lastig te zeggen. De Jong stuurde in terwijl Haryanto nog in zijn linkerhoek zat en vol de kerbs moest opzoeken om nog ruimte te vinden. Aan de andere kant bleef de Indonesiër te lang schuin achter De Jong rijden op een plaats – afstormend op Eau Rouge – waar alleen de heel groten een passeermanoeuvre durven uitvoeren en daar ook nog in slagen.

ZM2N1838

De Jong voelde het contact met Haryanto niet eens, zei hij toen we hem na afloop opzochten. "Ik wist dat hij er zat en had ook wel het idee dat hij zich niet gauw gewonnen zou geven. Toen ik instuurde, dacht ik nog: 'Ha, dat ging goed!', maar toen voelde ik 'pssssjt' en zakte de auto van achteren weg. Ik dacht meteen 'Ho, dit gaat een klap worden', dus ik kroop helemaal ineen en zette me schrap. Maar eigenlijk viel het nog mee. Ik werd natuurlijk flink in de riemen geduwd en ik voelde m'n hersenen klotsen, maar het was sneller voorbij dan ik dacht. Verder ben ik OK. Ik heb nog wel nekpijn, dus ik moet straks weer naar de masseur. De schade aan de auto valt me trouwens nog mee." Teameigenaar Henk de Jong wilde dat wel nuanceren. "Nou, toch alle vier kanten eraf." Daniël knikte. "Maar de monocoque is nog heel." Wordt 't een lange avond voor de jongens? "Ik ben bang van wel..."

ZM2N1846

De safety car kwam uiteraard naar buiten om de marshals de kans te geven de schade rustig op te ruimen. Na de herstart ging het meteen mis voor Palmer en Nasr. De Braziliaan probeerde de actie in La Source te herhalen waarmee hij Ericsson was gepasseerd, maar deze keer ging het faliekant mis. De anders zo constant scorende Nasr schakelde zichzelf en zijn teamgenoot ter plekke uit voor de punten.

James Calado had intussen al weten dat zijn banden marginaal waren en kwam al in de zevende ronde naar binnen, net als Frijns. Beiden hadden vertraging bij hun pitstop. Kort daarna stopten ook Leimer, Richelmi, Clos en Ericsson, waarbij Clos een goede opmars had gemaakt en even de snelste op de baan was. Van de wisselaars leidde Ericsson voor Leimer, Richelmi, Calado, Clos en Frijns.

 A8C9915

In de 12e ronde kwam van de koplopers Rossi naar binnen. Hij kwam net voor Ericsson en Leimer uit, maar op zijn koude banden had de Amerikaan op de Kemmel geen weerwoord tegen de slipstreamactie van Ericsson. Vooraan had Bird intussen een voorsprong van 11,5 seconden opgebouwd op Leal en Coletti. De Monegaskische klassementsleider werd echter uitgeschakeld voor een hoge klassering vanaf zijn kansloos geachte startpositie toen ook hij bij zijn bandenstop werd geconfronteerd met een haperende wielmoer. Coletti kwam net voor Calado uit, maar de Brit passeerde hem al voor het bestijgen van de Raidillon. Clos, in hun rubbersporen, kwam er niet langs en vergiste zich bij het opgaan van de heuvel in het tempo van Coletti op koude banden: vol reed de Spanjaard zijn neus kapot op de achterkant van Coletti, die daar ook meteen enkele plaatsen mee terugviel. Clos moest naar de pits voor een nieuwe neus, zodat MP Motorsport opnieuw naar een race met nul punten mocht kijken. Frijns profiteerde en nam de positie achter Calado in.

In de 14e ronde kwam Bird binnen voor nieuwe banden. Ruim voor Ericsson kwam hij terug de baan op. Leal, Dillmann, Trummer, Evans en Cecotto reden nog door, zoals ze wel vaker doen. Terwijl Rossi de snelste ronde liet noteren en met Ericsson om de virtuele tweede plaats vocht, kwamen Leal en Dillmann de pit binnen. Met nieuwe banden kwamen ze vóór Richelmi, Calado en Frijns de baan weer op.

 R6T5628

Nadat ook Cecotto, Palmer en Evans hadden gewisseld, bleef alleen Simon Trummer nog vooraan doorrijden. De Zwitser legde een niet onaardig tempo aan de dag op banden van meer dan 20 ronden oud en ging maar niet naar binnen. Hij kreeg te horen dat hij geen tijd moest verliezen aan het tegenhouden van Bird, terwijl Bird werd verteld dat hij geen risico moest nemen met Trummer. Tot aan de pitstop van de Zwitser in de 23e ronde was het tussen de twee duidelijk een kwestie van 'Na u', 'Nee, na ú!'.

Bird finishte uiteindelijk met 7 seconden voorsprong op Ericsson en Rossi, terwijl Frijns het niet lukte om James Calado te passeren en daarmee recht te hebben op de pole position in de sprintrace.

 R6T5796

"Heerlijk om weer op een historisch circuit te winnen", zei Bird na afloop. "Russian Time heeft me opnieuw een geweldige auto gegeven. Het feit dat ik te horen kreeg dat ik rustig aan moest doen, zegt genoeg." Bird is Coletti nu genaderd op 14 punten, terwijl Nasr en Leimer nog dichterbij zitten. Het kampioenschap is weer helemaal open.

GP2, Spa, race 1, 24 augustus 2013

1. Sam Bird - Russian Time - 25 ronden, 52'55"642
2. Marcus Ericsson - DAMS - 7"001
3. Alexander Rossi - Caterham - 8"242
4. Fabio Leimer - Racing Engineering - 13"950
5. Tom Dillmann - Russian Time - 15"353
6. Julian Leal - Racing Engineering - 18"643
7. Stéphane Richelmi - DAMS - 26"086
8. James Calado - ART - 27"559
9. Robin Frijns - Hilmer - 28"425
10. Adrian Quaife-Hobbs - Hilmer - 30"497
11. Mitch Evans - Arden - 33"190
12. Simon Trummer - Rapax - 33"341
13. Stefano Coletti - Rapax - 33"837
14. Johnny Cecotto - Arden - 48"970
15. Jolyon Palmer - Carlin - 49"347
16. Daniel Abt - ART - 52"471
17. Jake Rosenzweig - Addax - 57"102
18. Vittorio Ghirelli - Lazarus - 57"982
19. Rio Haryanto - Addax - 1'03"628
20. Dani Clos - MP - 1'20"316
21. Ricardo Teixeira - Trident - 1'27"365
22. Nathanael Berthon - Trident - 1'28"885

Snelste ronde: Tom Dillmann, 1'59"644

Uitgevallen
19e ronde - Sergio Canamasas
5e ronde - Felipe Nasr
3e ronde - Daniël de Jong
0 ronden - René Binder

Stand kampioenschap
1.Coletti 135; 2.Nasr 129; 3.Leimer 122; 4.Bird 121; 5.Calado 94; 6.Ericsson 82; 7.Lancaster 65; 8.Palmer 64; 9.Richelmi, Dillmann 63.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet