Formule 2

GP2: Robin Frijns: “Van zulke berichten word ik niet vrolijk”

spa13-frijns-1

Robin Frijns maakt dit weekend op Spa een verrassende terugkeer in de GP2. Hoe kijkt hij op zijn eerste halfjaar in de opstapklasse naar de F1 terug? Hoe is het hem vergaan na zijn glorieuze optreden in Barcelona? En nu we hem toch spreken: dat driejarige Sauber-contract waarover nu een gerucht de ronde is gaan doen? "Niets van waar."

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam (vanuit Spa)

Toen we hem begin van dit jaar spraken, had Robin Frijns een duidelijke mening over de GP2, de categorie waarin hij later alsnog zijn opwachting zou maken: hij vond het maar een rare bedoening met de Pirelli-banden, heel anders dan hij met Michelin in de World Series by Renault gewend was. Het snelle verval van het Italiaanse rubber deed zijn hart als echte racer niet echt warmer branden. Is zijn mening veranderd na een halfjaar ervaring met de Dallara GP2-11? "Nee, ik vind 't nog steeds raar met de banden. Ze veranderen ze het hele jaar door, je kunt steeds weer opnieuw beginnen. Voor dit weekend hebben ze bijvoorbeeld de stalen constructie vervangen door kevlar. Daar moet je de auto weer helemaal aan aanpassen. Da's niet makkelijk, sommige jongens hebben daar echt moeite mee."

spa13-vrijdagochtend-19

Dat de banden zo snel hun beste tijd hebben gehad, kan hem ook nog steeds niet bekoren. "Je hebt maar één rondje. Zeker hier op Spa, waar een rondje bijna twee minuten duurt." Robin wijst op de kwalificatiesessie van gisteren, waar niemand iets had aan zijn tweede snelle rondje op dezelfde banden. "Als je verkeer hebt, sta je zo 20e." Ook hier, op zo'n lang circuit als Spa? "O, ja hoor. Als je bij de Bus-Stop aankomt, zitten ze daar allemaal te wachten om ruimte te creëren. Dan schuift 't als een harmonica in elkaar en kun je het hele rondje vergeten."

spa13-vrijdagochtend-20

In Barcelona schitterde Frijns doordat hij in Bahrein zijn tweede race eraangaf om de banden te leren kennen. Hij had nu de banden door, zei hij na afloop. Duiden zijn wisselende resultaten sindsdien erop dat de banden toch moeilijker zijn te doorgronden dan hij dacht? "Nee, dat heeft niets met de banden te maken. Ik heb na Barcelona de banden altijd onder controle gehad. Ik heb gewoon veel pech gehad met allerlei andere dingen: een kapotte demper, een mislukte pitstop, noem maar op. Op tempo zaten we er altijd goed bij."

spa13-vrijdagochtend-23

Een ander fenomeen dat Frijns frustreert, is het feit dat sommige coureurs hun sprintrace opofferen door op zaterdag twee keer met de hardere compound te rijden. "Ja, zo kan ik het ook. Ze rijden zogenaamd een schitterende race, maar iedereen vergeet dat ze op zondag nergens zijn. Daar kun je gewoon niet tegenop!"

spa13-vrijdagochtend-28

Frijns is in ieder geval altijd snel uit de startblokken. Zo viel ook dit weekend weer op dat hij in de vrije training meteen uit de pits de snelste was. "Tja, ik begin gewoon graag snel. Andere jongens willen misschien voorzichtig de auto en de baan leren kennen en het langzaam opbouwen, maar ik rij op gevoel." Over zijn verwachtingen voor de race is hij kenmerkend nuchter. "Als ik de eerste bocht maar doorkom, en dan zien we wel." En zou hij graag zien dat 't regent? "Daar is niets van te zeggen. Als je op het podium staat, ja, dan heb je 't graag..."

spa13-vrijdagochtend-10

Intussen komt Robins begeleider Pieter Belmans binnen. Hij leest zojuist het bericht dat Robin volgens Robert Doornbos een driejarig contract met Sauber zou hebben getekend. Doornbos zou dat hebben gehoord van Frijns' manager Werner Heinz. "Da's helemaal niet waar!" reageert Robin, als door een adder gebeten, om vervolgens te verzuchten: "Met dit soort speculaties zijn we echt niet geholpen." Want hoe staat het er nu voor bij Sauber? "Ik weet niets. Sauber houdt zich op de vlakte. Dus van zulke berichten over contracten die al zijn getekend, word ik niet vrolijk."

spa13-vrijdagochtend-11

De hernieuwde samenwerking met Hilmer Motorsport is opnieuw eenmalig, bevestigt Frijns, net zoals bij alle voorgaande races in het seizoen. Maar is er kans op dat hij toch het seizoen uitrijdt bij het team? "Hilmer wil 't wel, zeker weten! Ik heb altijd goed werk voor het team geleverd, daarom wilden ze me nu ook terug. Maar het geld moet er zijn. Sauber zit zelf in geldnood, zoals je weet, dus ik kan daar moeilijk mijn hand ophouden."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet