Formule 2

GP2: Bird vliegt naar pole op Spa, Frijns 11e, De Jong 21e

 R6T5728

Sam Bird heeft zijn eerste GP2-pole van 2013 te pakken door al vroeg in de sessie naar een niet te verbeteren tijd te rijden. Hij versloeg daarmee Fabio Leimer en James Calado. Adrian Quaife-Hobbs verpeste voor veel coureurs de rondjes op hun tweede setje softs door een hele ronde met een los wiel terug naar de pits te hobbelen. Robin Frijns wist zich nog wel van de 20e naar de 11e plaats te tillen, maar Daniël de Jong zat vast op de 21e tijd.

Tekst: Mattijs Diepraam (vanuit Spa)
Foto: GP2 Series

Kwalificeren in een GP2-auto op Spa is een kwestie van alles of niets. Een rondje Spa duurt bijna twee minuten en de hele sessie duurt maar een halfuur. Dus je doet een outlap, een opwarmlap, dan heb je twee snelle rondjes en dan een inlap – en dan zijn er alweer tien minuten om en moet je naar binnen voor je verse setje.

In de warmte die Spa deze middag overviel, bleek de derde ronde het snelste en leverde het vierde rondje niets meer op. Marcus Ericsson opende het bal, daarna verbeterden Calado, Leimer en Bird de tijd van de Zweed. Nadat iedereen drie ronden had gereden, was Bird dus de snelste, vóór Leimer, Calado, Rossi, Palmer, Canamasas, Nasr en Ericsson. De tijd van Bird was fenomenaal: drie tienden sneller dan Leimer en de enige tijd onder de 1.57.

Klassementsleider Stefano Coletti stond slechts 19e, de Nederlanders 20e (Frijns) en 21e (De Jong). Texeira stond intussen in de pits met een probleem, met een tijd van 2.17 achter zijn naam. Het probleem bleek na 20 minuten terminaal, dus het team moet gaan pleiten om te worden vrijgesteld van de 107%-regel.

Omdat bijna niemand zich in de vierde ronde verbeterde, was het wachten op de tweede reeks snelle rondjes. Met nog tien minuten te gaan kwamen de mannen weer naar buiten. Maar niemand kon iets doen: in zijn outlap ontdekte Adrian Quaife-Hobbs dat zijn rechtervoorwiel loszat. In plaats van de auto aan de kant te zetten, probeerde hij de pits te halen! Dat leverde overal gele vlaggen op, waarmee hij het voor iedereen onmogelijk maakte om zijn tijd te verbeteren. Zo bleven er nog maar vier minuten over voor een totale sprint naar de pole.

Frijns was de eerste die zich verbeterde: hij sprong naar de negende tijd. Daarna sprong Ericsson naar P4. Leimer was kort daarachter met een nog snellere ronde bezig en leek de pole van Bird te bedreigen. Maar ook al verbeterde de Zwitser zijn eigen tijd wel, hij bleef tweede. Daarna zagen we nog maar twee nieuwelingen in de top-tien: Stéphane Richelmi pakte de achtste tijd, die een negende tijd werd toen Nathanaël Berthon verrassend P6 pakte.

En Coletti? Die kwam de pits in rijden, zijn rondjes gedaan. Geen verbetering: P20 was 't, P20 bleef 't, één plaatsje voor Daniël de Jong, die door de stunt van Quaife-Hobbs ook al het beste van zijn banden had gevergd.

Zo pakte Sam Bird zijn eerste pole van 2013, vóór Leimer, Calado, Ericsson, Rossi, Berthon, Palmer, Richelmi, Canamasas en Nasr. Robin Frijns viel net buiten de top-tien door de late sprongetjes van Berthon en Richelmi. Maar doordat Sergio Canamasas tien plaatsen op de grid wordt teruggezet, mag hij wel als tiende starten.

"Het was geen ideale ronde", zei Sam Bird na afloop. "Adrian Quaife-Hobbs reed in de weg, dus mijn tijd had nog sneller kunnen zijn. We hebben nu echt het kwalificatietempo gevonden, belangrijk in deze fase van het kampioenschap. Punten zijn nu extra duur, kijk naar waar Coletti staat."

Fabio Leimer was blij met de tweede plaats. "Ik sta vóór Nasr en Coletti, morgen moet ik gewoon een goede start maken." Net als Leimer bevestigde James Calado dat er maar één snelle ronde in de softs zat. "Het verschil tussen hard en zacht is een seconde, maar het verval in de softs was groter dan we dachten. De balans bleef wel goed in het tweede rondje, maar de tijd zit er niet meer in." En of het langzame rondje van Quaife-Hobbs hem nog had gehinderd, vroegen we. "In mijn geval niet. Ik was nog in mijn outlap en ik zag ook maar één gele vlag. P3 was vandaag maximaal."

Het weer gaat een grote rol spelen in de bandenkeuze voor de hoofdrace. "Sommige jongens zullen zeker voor twee keer harde banden kiezen", aldus Calado. "Daarmee offeren ze potentieel de sprintrace op, maar als de verwachting is dat het zondag regent, dan zijn ze in het voordeel. Maar ja, de weersverwachting zit er hier altijd naast!"

GP2, Spa, kwalificatie, 23 augustus 2013

1. Sam Bird - Russian Time - 1'56"957
2. Fabio Leimer - Racing Engineering - 1'57"156
3. James Calado - ART - 1'57"404
4. Marcus Ericsson - DAMS - 1'57"538
5. Alexander Rossi - Caterham - 1'57"578
6. Nathanael Berthon - Trident - 1'57"588
7. Jolyon Palmer - Carlin - 1'57"691
8. Stéphane Richelmi - DAMS - 1'57"802
9. Felipe Nasr - Carlin - 1'57"839
10. Robin Frijns - Hilmer - 1'57"881
11. Julian Leal - Racing Engineering - 1'57"924
12. Tom Dillmann - Russian Time - 1'57"950
13. Mitch Evans - Arden - 1'58"271
14. Simon Trummer - Rapax - 1'58"384
15. Dani Clos - MP - 1'58"385
16. Johnny Cecotto - Arden - 1'58"419
17. Rio Haryanto - Addax - 1'58"463
18. Sergio Canamasas - Caterham - 1'57"804 **
19. Adrian Quaife-Hobbs - Hilmer - 1'58"534
20. Stefano Coletti - Rapax - 1'58"618
21. Daniël de Jong - MP - 1'58"879
22. René Binder - Lazarus - 1'58"803
23. Vittorio Ghirelli - Lazarus - 1'58"831
24. Daniel Abt - ART - 1'59"022
25. Jake Rosenzweig - Addax - 1'59"253
26. Ricardo Teixeira - Trident - geen tijd

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet