WTCC

WTCC: López imiteert Muller in race 2 op Río Hondo, Coronel in de punten

Lopez Arg 40

De tweede WTCC-race in het Argentijnse Termas de Río Hondo bleek een kopie van de eerste. Alleen nu was het de lokale held en WTCC-debutant José María López die zich vanaf pole met succes van het veld wist los te rukken en eenzaam naar de zege reed, en niet Yvan Muller. López won wel met dank aan de Fransman, die rap naderbij kwam en behalve López alleen nog Tiago Monteiro in de weg zag staan van een perfect weekend. Maar Muller tikte Monteiro onhandig van de baan en kreeg een drive-through. Daardoor kon López rustig ademhalen en vóór Tarquini en Oriola zijn BMW naar een opmerkelijke overwinning sturen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: WTCC

De openingsronde van de held van de Argentijnen creëerde de basis voor de overwinning van López. De tijdelijke coureur van Wiechers kwam fantastisch weg bij de start en eindigde de eerste ronde met bijna twee seconden voorsprong. Ook het vervolg was een kopie van de eerste race: terwijl 'Pechito' (zoals zijn Argentijnse koosnaam luidt) rustig zijn voorsprong uitbreidde, struikelde iedereen achter hem over elkaar heen in de strijd om de tweede plaats.

In die strijd deed Gabriele Tarquini in eerste instantie zijn kansen geen goed door zich in de tweede ronde te verremmen. Daarmee maakte hij de weg vrij voor Yvan Muller, die vanaf de zevende plaats was gestart, maar al stevig met zijn opmars bezig was. Terwijl Muller zijn ogen richtte op de tweede plaats van Tiago Monteiro, kreeg Tarquini al snel zijn plaatsen terug toen Nykjaer een stevige beuk uitdeelde aan James Nash.

Monteiro Arg 78

Na vier ronden zat Muller op de staart van Monteiro. Bovendien was zijn vorige ronde een seconde sneller dan die van López. Een perfect weekendresultaat leek aan de hemel geschreven voor de Fransman. Maar die beging op het rechte stuk een enorme blunder door Monteiro van achteren in de rondte te tikken. De Portugees was van zijn lijn afgeweken om zijn positie te verdedigen en stond daardoor vroeger op de remmen. Dat verraste Muller zozeer tijdens zijn 'switchback' achter Monteiro langs naar de andere kant van de baan dat hij de Honda vol op de achterbumper raakte. Monteiro verloor er acht plaatsen door, een drive-through penalty als vergelding was voor Muller niet meer dan terecht.



De tweede helft van de race stond in het teken van flink wat duw- en trekwerk, waarvan Rob Huff en Marc Basseng het slachtoffer werden. Een mooi duel tussen Hugo Valente en Darryl O'Young eindigde in een tranendal en (waarschijnlijk) een tijdstraf voor Valente. Dat promoveerde Tom Coronel uiteindelijk naar de negende plaats, die door de straf voor Valente een achtste zal worden. Vooraan hield López intussen gemakkelijk stand. Zijn voorsprong bedroeg maximaal 5 seconden, maar het gat op Tarquini en Oriola werd nooit veel kleiner.

Valente Arg 46

WTCC, Termas de Río Hondo, race 2, 4 augustus 2013

1. Josè Maria Lopez – BMW 320 TC – Wiechers – 11 ronden
2. Gabriele Tarquini – Honda Civic – JAS – 3"619
3. Pepe Oriola – Chevrolet Cruze – Tuenti – 3"989
4. Michel Nykjaer – Chevrolet Cruze – Nika – 4"945
5. Norbert Michelisz – Honda Civic – Zengö – 7"135
6. Tiago Monteiro – Honda Civic – JAS – 7"517
7. James Nash – Chevrolet Cruze – Bamboo – 13"866
8. Hugo Valente – Seat Leon – Campos – 16"422
9. Tom Coronel – BMW 320 TC – Roal – 16"767
10. Stefano D'Aste – BMW 320 TC – PB – 18"320
11. Alex MacDowall – Chevrolet Cruze – Bamboo – 19"073
12. Tom Chilton – Chevrolet Cruze – RML – 19"634
13. Yvan Muller – Chevrolet Cruze – RML – 20"232
14. Fernando Monje – Seat Leon – Campos – 23"092
15. Franz Engstler – BMW 320 TC – Engstler – 23"515
16. Mikhail Kozlovskiy – Lada Granta – Lada – 26"544
17. René Münnich – Seat Leon – Münnich – 27"050
18. Darryl O'Young – BMW 320 TC – Roal – 36"055
19. Charles Ng – BMW 320 TC – Engstler – 36"476
20. James Thompson – Lada Granta – Lada – 1 ronde
21. Mehdi Bennani – BMW 320 TC – Proteam – 1 ronde

Snelste ronde: Yvan Muller, 1'50"248

Uitgevallen
4e ronde – Rob Huff
7e ronde – Marc Basseng

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet