Formule 2

GP2: Jolyon Palmer wint hoofdrace in Hongarije

palmer-podium

Jolyon Palmer is winnaar geworden van de spannende hoofdrace op de Hungaroring na een rondenlang duel met Marcus Ericsson. De Zweed eindigde als tweede na in de slotfase nog flink onder druk te zijn gekomen van Felipe Nasr. Weer geen geluk voor Daniel de Jong, die na het afslaan van zijn motor de race moest aanvangen vanuit de pits. De MP Motorsport-coureur eindigde als twaalfde maar er had veel meer in gezeten zonder de startproblemen.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto:PR

Kwalificatie
Tom Dillmann pakte zijn eerste poleposition in GP2. Naast de Fransman niet Sam Bird die zich als tweede kwalificeerde, maar Fabio Leimer. De Engelsman werd na de kwalificatie drie plaatsen teruggezet omdat hij Sergio Canamasas in de eerste bocht zou hebben opgehouden. Daniel de Jong zat er tot aan de slotfase nog goed bij, maar de MP Motorsport-coureur moest in de laatste fase nog drie rijders voor zich dulden. Maar ook De Jong start niet op zijn gekwalificeerde startplaats omdat hij na Silverstone werd bestraft door de wedstrijdleiding en vijf startplaatsen naar achteren werd gezet.

Race
De race komt moeizaam op gang door een extra opwarmronde veroorzaakt door de nieuwkomer Ricardo Teixeira die zijn wagen laat afslaan midden op de baan. Het complete MP Motorsport team met Daniel de Jong en Dani Clos wordt de pits ingeduwd. Mede door de hoge temperatuur op de Hungaroring zijn ook deze motoren bij de uitgestelde start afgeslagen. Beide wagens starten uit de pits.

Poleman Dillmann verpest zijn start en valt terug naar een zesde positie. Nasr pakt de kop voor Fabio Leimer en Palmer. In het gedrang van de eerste ronde gaat Jon Lancaster midden in het veld in de rondte en er is contact tussen Stefano Coletti en Jake Rosenzweig. Marcus Ericsson rijdt snelle ronden en pakt de derde plaats over van Palmer. Daniel de Jong en zijn nieuwe teamgenoot Dani Clos zijn inmiddels op plaats 17 en 18 beland. Na zes ronden komen de eerste wagens binnen voor de eerste verplichte pitstop. Na de pitstops van Nasr en Ericsson strijden de beide rijders zij aan zij om hun positie. Ericsson komt als winnaar uit deze strijd en heeft alleen nog rijders voor zich die nog moeten pitten. Palmer ligt op kop voor Cecotto, Evans, Trummer, Ghirelli en Teixeira. Maar al deze rijders moeten nog een pitstop maken. Sergio Canamasas en Lancaster komen met elkaar in aanraking en verliezen hun voorvleugels.

Koploper Palmer maakt een snelle pitstop en komt naast Ericsson de baan weer op. De Zweed blijft de Engelsman voor maar deze heeft de betere banden. Palmer pakt kortstondig de kop maar gaat te wijd waar de DAMS-rijder weer van profiteert. Een mooi rondenlang gevecht om de theoretische koppositie maar beide rijders zijn zo met elkaar bezig dat Nasr en Leimer dichterbij komen.

Met nog negen ronden te gaan lukt het Palmer eindelijk om Ericsson te passeren. Beide wagens raken elkaar zelfs lichtjes bij de zij aan zij inhaalmanouvre. Johnny Cecotto rijdt met een kapotte voorvleugel rond na een botsing met Dillmann en moet van de wedstrijdleiding zijn neus laten vervangen. Ook krijgt hij een extra drive through straf vanwege het veroorzaken van de botsing. Ook de gevechten rond de vijftiende plaats zijn prachtig om te zien. Het blijkt dus mogelijk om driedik met formulewagens te racen. Daniel de Jong is inmiddels opgerukt naar een 12de plaats. Koploper Palmer pakt een flinke voorsprong op Ericsson, die last krijgt van zijn banden en Nasr achter zich aan krijgt. De op de 22ste plaats liggende Cecotto laat zich weer van zijn beste kant zien door zich te gaan bemoeien met de strijd om de tweede plaats tussen Ericsson en Nasr.

Palmer wint deze schitterende wedstrijd voor Ericsson en Nasr. Daniel de Jong passeert de finish als twaalfde. Erg jammer van de problemen bij de start. Berthon eindigt als achtste en mag morgen vanaf pole de sprintrace aanvangen.

Uitslag hoofdrace:
1. 10 J. Palmer (Carlin) 36 ronden in 57:14.477
2. 1 M. Ericsson (DAMS) +15.407
3. 9 F. Nasr (Carlin) +15.794
4. 8 F. Leimer (Racing Engineering) +19.433
5. 2 S. Richelmi (DAMS) 36 +19.740
6. 19 S. Trummer (Rapax) 36 +21.499
7. 6 M. Evans (Arden International) +22.584
8. 20 N. Berthon (Trident Racing) +36.439
9. 3 J. Calado (ART Grand Prix) 36 +38.203
10. 11 S. Bird (RUSSIAN TIME) 36 +44.671
11. 17 R. Haryanto (Barwa Addax Team) +51.951
12. 27 D. De Jong (MP Motorsport) +52.520
13. 15 A. Rossi (EQ8 Caterham Racing) +54.815
14. 26 D. Clos (MP Motorsport) +55.990

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet