Dutch GT4

Dutch GT: Braams wint eerste race na spannende strijd

130726 GT4 R1 Start
Max Braams met de Las Moras-Camaro (r.) voor Porsche-rijder Jörg Viebahn

Max Braams heeft de eerste wedstrijd van het HDI-Gerling Dutch GT Championship op het circuit van Spa-Francorchamps op zijn naam geschreven. In de Chevrolet Camaro van het Las Moras Racing Team bleef hij de Duitser Jörg Viebahn in de Pro Sport-Performance Porsche 911 Cup GT4 na een spannende strijd 0,370 seconden voor. De twee wisselden meerdere malen van positie in het verloop van de elf ronden tellende race en maakten er aan de kop van het veld daarmee een aantrekkelijk schouwspel van. De derde plaats ging naar Bernhard van Oranje met de Ekris-BMW M3 GT4.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Chris Schotanus

In de stromende regen ging het veld van start voor de eerste van de in totaal drie races die dit weekeinde in het voorprogramma van de prestigieuze 'Total 24 Hours' op het circuit van Spa-Francorchamps worden verreden. Daarbij vond de startopstelling in drie groepen plaats op basis van de diverse kampioenschappen die voor de races waren gecombineerd: allereerst de Belgische BRCC, vervolgens het HDI-Gerling Dutch GT Championship en tenslotte de Britse GT4 Challenge. Terwijl gisteren de Nederlandse rijders duidelijk sneller waren dan hun Belgische collega's, waren het ditmaal toch de BRCC-deelnemers die vooraan bleven, terwijl de Dutch GT-coureurs in het middenveld om hun eigen posities en punten streden.

130726 GT4 R1 Ekris
Bernhard van Oranje kwam als derde over de streep

Gestart vanaf pole in de klasse voerde Max Braams in de Las Moras-Camaro in de beginfase het veld aan, maar in de derde ronde nam Jörg Viebahn in de Pro Sport-Performance-Porsche de kop over. Die hield hij twee ronden lang vast, maar daarna herstelde Braams de oorspronkelijke rangorde weer en reed de overwinning naar huis. Viebahn hield wel de druk erop en profiteerde daarbij ongetwijfeld van zijn riante Nordschleife-ervaring – in vergelijkbare weersomstandigheden op het Ardennencircuit zeker geen nadeel. Bernhard van Oranje completeerde het podium en was daarmee fortuinlijker dan de andere prinselijke Ekris-coureur, Pieter Christiaan van Oranje, die in de vierde ronde op het achterste gedeelte van het circuit werd geraakt door een concurrent en daarop in de begrenzing van de baan belandde. De schade was zelfs zodanig dat het team betwijfelde of de auto ter plekke kan worden hersteld.

130726 GT4 R1 Corvette
Marcel Nooren eindigde als vierde

Marcel Nooren klom met de HDI-Formido-Corvette na het uitvallen van Pieter Christiaan van Oranje op naar de vierde plaats en hield deze klassering vast tot aan de finish, ondanks een tijdstraf van vijf seconden die hij naderhand van de wedstrijdleiding kreeg opgelegd. Euser-Lotus-coureur Rob Severs passeerde in de slotfase van de wedstrijd de Brit Nigel Farmer in de Motorground-Ginetta en stelde zo de vijfde plaats veilig. Luc Braams stak met de tweede Las Moras-Camaro in de laatste ronde ook Farmer nog voorbij in de strijd om de zesde plaats, die hij zo in zijn voordeel wist te beslissen. Farmer werd zevende als best geklasseerde Ginetta-rijder, terwijl Hakan Ricknaes in de Ricknaes-Porsche en Marcos Vivian in de Reflex-Ginetta het totale aantal van negen geklasseerde rijders completeerden. Peter Larsen met de Primus-Ginetta strandde in de achtste ronde.

130726 GT4 R1 Finish
Klein verschil tussen winnaar Braams en de als tweede geklasseerde Jörg Viebahn

Uitslag:
1. Max Braams, Chevrolet Camaro SS GT4, 11 r. in 34:04,107 (gem. 135,687 km/u)
2. Jörg Viebahn, Porsche 911 Cup GT4, op 0,370
3. Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, op 20,559
4. Marcel Nooren, Corvette C6 GT4, op 36,982
5. Rob Severs, Lotus Evora GT4, op 43,093
6. Luc Braams, Chevrolet Camaro SS GT4, op 52,260
7. Nigel Farmer, Ginetta G50 GT4, op 52,996
8. Hakan Ricknaes, Porsche 911 Cup GT4, op 1 ronde
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet