DTM

DTM: Vanaf 2017 identiek reglement in Duitsland, Japan en de VS

Committee 2
Groepsfoto met de diverse betrokkenen uit Duitsland, Japan en de VS

Vanaf 2017 rijden de DTM in Europa, de Super GT-serie in Japan en een nieuw op te zetten serie in de Verenigde Staten allemaal volgens hetzelfde reglement. Dat was de uitkomst van de eerste bijeenkomst van de stuurgroep met betrokkenen van alledrie de series alsmede de nationale autosportfederaties in Duitsland, Japan en de VS, rondom de DTM-race op de Norisring in Neurenberg. Eerder al sloot de DTM samenwerkingsovereenkomsten met de organisatie van de Japanse Super GT en de GRAND-AM-organisatie in de Verenigde Staten. Het DTM-reglement, dat vorig jaar als resultaat van de samenwerking tussen de DTM-organisatie ITR, de Duitse autosportfederatie DMSB en de deelnemende merken Audi, BMW en Mercedes-Benz werd ingevoerd, ligt ten grondslag aan de uniforme regels die voor alledrie de series moeten gaan gelden. Met een identiek reglement is bijvoorbeeld ook een DTM-wereldfinale mogelijk.

Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

Besloten werd dat de nieuw opgerichte stuurgroep voortaan gaat toezien op de naleving van het reglement en de ontwikkeling daarvan. "Een zeer belangrijke stap", aldus Hans Werner Aufrecht, bestuursvoorzitter van de DTM-organisatie ITR e.V. Van de beide landen die het DTM-reglement willen invoeren, zijn de Japanners duidelijk het verst. "Eind deze maand sluiten de drie fabrikanten Lexus, Honda en Nissan de ontwikkeling van hun nieuwe auto's af, op 16 augustus staat tijdens de vijfde ronde van de Super GT op Suzuka de eerste shakedown op het programma en zullen we ook de nieuwe auto's voor het eerst aan pers en publiek tonen", zei Masaaki Bandoh, voorzitter van de GT Association, tijdens een persconferentie in Neurenberg. De Japanners gebruiken vanaf volgend jaar een groot deel van het bestaande DTM-reglement als basis voor hun Super GT-serie.

Committee
DMSB-bestuurslid dr. Gerd Ennser, GRAND-AM-president Ed Bennett, ITR-voorzitter Hans Werner Aufrecht, Masaaki Bandoh van de GT Association en Yoshiki Hiyama van de Japanse automobielfederatie (vlnr)

Het is de bedoeling dat in 2017 de reglementen in Japan, Duitsland en de VS volstrekt identiek zijn. Dat zou voor de Duitsers bijvoorbeeld een reductie van de cilinderinhoud van de motoren betekenen, want de DTM rijdt nog met vierlitermotoren, terwijl in Japan vanaf volgend jaar tweeliter-turbomotoren worden toegepast. Wat er met uitzonderingen als bijvoorbeeld de nieuwe Honda NSX gebeurt, die met een middenmotor en hybride-technologie eigenlijk helemaal niet in het reglement past, is nog niet bekend. "Natuurlijk hadden we nog de nodige verschillen van inzicht, maar dat is normaal", verklaarde dr. Gerd Ennser, bestuurslid van de Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB.

Wat er in de VS gebeurt, is nog grotendeels onzeker. Daar heeft men eerst de handen vol aan het tot stand brengen van de nieuwe United SportsCar Racing-serie. In dat kader moet ook een serie volgens DTM-reglement functioneren, maar velen rekenen erop dat dit op z'n vroegst in 2016 en mogelijk zelfs pas in 2017 zijn beslag krijgt. Meer dan de aankondiging van de "fantastische circuits", waarop de sportwagenserie rijdt, en dus mogelijk ook races met DTM-auto's kunnen plaatsvinden, kwam GRAND-AM-president Ed Bennett tijdens de persconferentie dan ook niet. Daarbij noemde hij Daytona, Sebring, Road Atlanta, Road America en het nieuwe Circuit of the Americas in Austin, Texas.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet