IndyCar

Indycar: Drievoudige Ganassi-zege in Pocono. Scott Dixon schenkt Chip Ganassi jubileumzege

Scott Dixon bezorgde het team van Chip Ganassi in Pocono een schitterende jubileumzege. Behalve een drievoudige overwinning heeft het team van Ganassi nu in de diverse Amerikaanse autosporttakken 100 overwinningen op haar naam staan. Tevens bezorgde Dixon motorenleverancier Honda de 200e overwinning!

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar/Honda Racing USA

2013 Pocono Dixon actie

Scott Dixon bezorgt Ganassi en Honda nieuwe records.

30e Indycar-zege voor Scott Dixon
Scott Dixon bezorgde het team van Chip Ganassi in Pocono een schitterende jubileumzege. In de diverse Amerikaanse autosporttakken heeft het team nu 100 overwinningen op haar naam staan. Tevens bezorgde de Nieuw Zeelander motorenleverancier Honda de 200e overwinning in Indycar. Dixon versloeg zijn teamgenoot Charlie Kimball met een verschil van slechts 0.4572 secs. Slechts twee korte neutralisaties verkortte het wedstrijdverloop. Achter Dixon en Kimball eindigde Dario Franchitti voor het team van Chip Ganassi als derde.
Penske-coureur Will Power finishte als vijfde. In 2011 behaalde Team Penske op Sonoma Raceway de laatste drievoudige overwinning in de IZOD Indycar-series. Voor Scott Dixon betekende het tevens zijn 30e Indycar-overwinning. Niet alleen voor Ganassi maar ook voor hoofdsponsor Ganassi betekende de zege van Dixon de 100e overwinning.

Andretti Autosport-coureur James Hinchcliffe schakelde zichzelf al in de eerste ronde uit. Marco Andretti drukte vanaf pole andermaal zijn stempel op de wedstrijd maar vergaloppeerde zich in het brandstofverbruik. In de uitloopronde kwam hij zelfs zonder ethanol te staan. In de 61e ronde zorgden Ryan Hunter Reay en Takuma Sato voor de nodige commotie doordat de Japanner bij het naar binnenrijden tegen de Amerikaan aanreed. Beide coureurs leden behalve een gedeukte ego aanzienlijke schades op.

2013 Pocono Dixon 2
Scott Dixon, grote triomfator in Pocono.

Marco Andretti: "Wij wisten af van het brandstofverbruik. Maar wij hebben hier niet goed op geanticipeerd. Wij waren dominant. Ik ben hier doodziek van"
Dat was ook Tony Kanaan. Die verspeelde zijn kansen om een bonus van 1 Miljoen Dollar van sponsor Fuzzy's Circle in de wacht te slepen. Ik reed snel naar Dixon toe, maar ik dacht niet al te snel." Kanaan toucheerde in de 107e ronde de achterkant van Dixon's bolide en moest in de pits een nieuwe neus laten noteren. De Braziliaan verloor daardoor een ronde. Later dit jaar maakt hij een herkansing. Op Fontana kan de Braziliaan altijd nog U$ 250.000 voor zijn crew in de wacht slepen.

In de 143e van de 160 ronden tellende wedstrijd neemt Dixon definitief de leiding en legt daarmee de basis voor zijn jubileumzege. In de eeuwigdurende Indycar-ranglijst staat Dixon met 30 zeges op de tiende plek.

Scott Dixon: "Vanmorgen dacht ik echt niet aan winnen. Het team heeft het echter niet opgegeven. Ik denk wel dat het brandstofverbruik vandaag een sleutelrol speelde. Zonder besparen te rijden beschikte ik zelfs nog over voldoende snelheid. Ik ben er erg blij mee. Ik hou van deze plek. Op Pocono is iedereen fantastisch. Ik heb er lang op moeten wachten om weer in Winner's Circle terug te keren."

Teambaas Chip Ganassi: "Hiervan had ik nauwelijks durven dromen. Ik hoopte op een goede finish. Maar iedereen binnen het team heeft hieraan bijgedragen. Prachtig. Ik hoop dat wij nu een bladzijde omgeslagen hebben. Pennsylvania is mijn thuisland. Honda had wel een "boost" nodig. Iedereen heeft fantastisch werk verricht."

2013 Pocono JG Leo
Jeff Gordon: "Mijn zoontje Leo wilde echte raceauto's zien, dus ben ik op mijn vrije zondag maar naar Pocono gegaan"

Nieuw wedstrijdgemiddelde
Tevens werd er op Pocono een nieuw wedstrijdgemiddelde gevestigd. Het gemiddelde bedroeg 192.864 mph. In 1989 won Danny Sullivan op Pocono met een gemiddelde van 170.720 mph.

Uitslag
1. (17) Scott Dixon, Dallara-Honda, 160 ronden
2. (12) Charlie Kimball, Dallara-Honda, 160 ronden
3. (20) Dario Franchitti, Dallara-Honda, 160 ronden
4. (4) Will Power, Dallara-Chevy, 160 ronden
5. (15) Josef Newgarden, Dallara-Honda, 160 ronden
6. (8) Simon Pagenaud, Dallara-Honda, 160 ronden
7. (22) Justin Wilson, Dallara-Honda, 160 ronden
8. (6) Helio Castroneves, Dallara-Chevy, 160 ronden
9. (14) Ed Carpenter, Dallara-Chevy, 160 ronden
10. (1) Marco Andretti, Dallara-Chevy, 160 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet