GP2 Series: Sam Bird wint thuisrace. Geen succes Daniel de Jong en Robin Frijns

Sam Bird wint zijn thuisrace op Silverstone voor Monegask Stephane Richelmi en de Fransman Tom Dillmann. De ontknoping voor de derde podiumplaats viel in de laatste ronde. Kampioenschapsleider Stefano Coletti maakte een foutje en Dillmann pakte de derde plaats. Fabio Leimer wilde dit huzarenstukje herhalen maar tikt Coletti uit de race. Er zullen beslist nog straffen na de race worden uitgedeeld. Geen succes voor onze landgenoten Robin Frijns en Daniel de Jong. Na een prima beginfase had Frijns zicht op een achtste plaats, maar in de slotfase had de wagen niet meer voldoende snelheid en de Hilmer coureur valt terug naar een 13de plaats. Ook pech voor Daniel de Jong die al vroeg een voorvleugel moest laten vervangen en nog een stop&go straf van 10 seconden kreeg wegens te hard rijden in de pits.
Tekst: Gerrie Hoekstra
Marcus Ericsson start het vijfde raceweekend van de GP2 vanaf pole de hoofdrace op Silverstone voor Engelsman Sam Bird. Matige kwalificaties voor onze landgenoten die te laat de baan op gingen en slachtoffer werden van de veranderende weersomstandigheden. Robin Frijns bleef steken op een 16de tijd. Nog slechter verging het Daniël de Jong die van de baan spinde en genoegen moest nemen met een laatste 26ste startplaats.
Stuivertje wisselen bij de start. Marcus Ericsson heeft de beste start maar krijgt een tik van de prima gestarte Felipe Nasr. Sam Bird profiteert van deze schermutselingen en pakt de leiding voor Ericsson en Stefano Coletti die Nasr passeert. Ook Frijns pakt een aantal plaatsen en rijdt op de 12de plaats rond. Daniel de Jong moet met lichte schade de pits voortijdig bezoeken, maar kan de wedstrijd vervolgen. Helaas is de Nederlander bij het wegrijden uit de pits te snel en krijgt een 10 seconden stop&go straf wegen speeding in de pits. De wedstrijdleiding onderzoekt de acties van Ericsson en Nasr na de start. Marcus Ericsson wordt voor deze acties bestraft met een drive through straf door de pits. Frijns heeft de snelheid er goed inzitten en pakt de tiende plaats.
Na de eerste zes ronden komen de eerste rijders komen binnen voor de verplichte pitstops. De snelle pitbezoekers laten hun medium achterbanden vervangen door de hardere compounds. De rijders die op de harde banden zijn gestart wachten tot de slotfase van de wedstrijd. Eén van deze rijders is MP Motorsport rijder Adrian Quaife-Hobbs die op harde banden al is opgestoten naar een vijfde plaats en zwaar aan het knokken is met Johnny Cecotto om plek vier. Sam Bird, die al zijn pitstop gemaakt heeft verliest flink veel tijd bij zijn inhaalacties van rijders die nog wel de pits stop moeten maken.

Sam Bird blijft ondanks zijn tijdverlies koploper voor Stephane Richelmi, die te sterk is voor Stefano Coletti . De teamgenoot van Frijns, Jon Lancaster tikt Calado van de baan en zal daar beslist een straf voor krijgen, maar dat zal na de race worden beslist. Ondanks een moeilijke middenfase waar Robin Frijns enkele plaatsen verliest wint hij weer een paar plekken door de actie van Lancaster en een drive through straf voor de voor hem rijdende Mitch Evans. De Maastrichtenaar rijdt met nog negen ronden te rijden op een negende plaats, op jacht naar de achtste plaats die recht geeft op een pole position voor de sprintrace van morgen. Tom Dillmann haalt Fabio Leimer in voor de vierde plaats en is op jacht naar de derde podiumplaats van Coletti, die deze plaats flink verdedigd. Dillmann zoekt naar een opening maar krijgt in zijn spiegels Leimer en Lancaster te zien. Uit de auto van Robin Frijns is alle snelheid weg en valt terug naar een 13de plaats. Coletti maakt in de laatste ronde een klein rijdersfoutje en Dillmann profiteert optimaal en pakt de derde plaats. De op de vijfde plaats rijdende Leimer komt nog in aanraking met Coletti die uitvalt. Een hectische ontknoping om de strijd voor de derde plaats die wellicht later nog wordt aangepast door straffen van de organisatie. Sam Bird wint de race voor Stephane Richelmi en Tom Dillmann. Quafe-Hobbs pakt de 12de plaats voor de teruggevallen Frijns , terwijl Daniel de Jong wordt als 22ste wordt afgevlagd.
GP2, Silverstone, race 1, 29 juni 2013
1. Sam Bird - Russian Time - 29 ronden, 51'32"250
2. Stéphane Richelmi - DAMS - 2"427
3. Tom Dillmann - Russian Time - 12"052
4. Fabio Leimer - Racing Engineering - 13"888
5. Jon Lancaster - Himler - 14"782
6. Jolyon Palmer - Carlin - 18"762
7. Rio Haryanto - Addax - 19"734
8. Julian Leal - Racing Engineering - 20"365
9. James Calado - ART - 26"626
10. Alexander Rossi - Caterham - 30"352
11. Marcus Ericsson - DAMS - 32"235
12. Adrian Quaife Hobbs - MP - 32"829
13. Robin Frijns - Hilmer - 42"265
14. Jake Rosenzweig - Addax - 44"623
15. Daniel Abt - ART - 47"519
16. Rene Binder - Lazarus - 49"683
17. Johnny Cecotto - Arden - 1'00"115
18. Fabrizio Crestani - Lazarus - 1'01"125
19. Mitch Evans - Arden - 1'03"532
20. Nathanael Berthon - Trident - 1'04"852
21. Stefano Coletti - Rapax - 1 ronde
22. Daniël de Jong - MP - 1 ronde
23. Sergio Canamasas - Caterham - 1 ronde
24. Simon Trummer - Rapax - 1 ronde
Snelste ronde: Mitch Evans, 1'41"832
Uitgevallen
17e ronde - Felipe Nasr
2e ronde - Kevin Ceccon
Klassement
1.Coletti 120; 2.Nasr 96; 3.Bird 83; 4.Leimer 66; 5.Calado 42; 6.Dillmann, Palmer 39; 8.Frijns 37; 9.Evans 36; 10.Richelmi 33; 11.Ceccon, Rossi 28; 13.Lancaster 27; 14.Quaife-Hobbs, Cecotto 23.