Formule 2

GP2: Ericsson pakt pole in halfnatte sessie op Silverstone, Frijns 16e, De Jong 26e

C76D0685

De kwalificatiesessie voor de GP2-races dit weekend op Silverstone was eigenlijk binnen een kwartier al voorbij. De steeds harder vallende regen zorgde ervoor dat Marcus Ericsson zijn poletijd uit zijn eerste run niet meer hoefde te verdedigen. Nederlanders Robin Frijns en Daniël de Jong kregen het na een veelbelovende vrije training niet voor elkaar. Zij starten in de eerste race als 16e en 26e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Nadat de tweede vrije training voor de Formule 1 in grotendeels droge omstandigheden was verlopen, voorspelden de eerste druppels aan het voorafgaan van de GP2-kwalificatie al dat het in de eerste minuten een sprint zou worden naar de snelste tijden – voordat de baan zo nat zou zijn dat verder rijden op slicks geen zin meer had.

Met James Calado en Daniel Abt vooraan stonden de Dallara's dan ook ongeduldig in één lange rij in de pitstraat te wachten om naar buiten te gaan. Hoe lang zou het nog een beetje droog blijven? Robin Frijns – vanochtend tweede in de verregende vrije training – gokte op de eerste vijf minuten en ging vol van start. Met twee paarse sectortijden zette hij zichzelf ruim bovenaan. Richelmi en Cecotto hapten naar zijn hielen, totdat Haryanto het roer overnam, met in zijn kielzorg Dillmann, Crestani, Ceccon en Evans. Even later schoot Bird naar P1, gevolgd door de tweede tijd van Nasr.

Was dat 't? Toppers Nasr en Ericsson zagen we al van de baan afvliegen. Maar toch zat er nog tijd in de baan: Coletti schoof door naar de derde tijd, Leimer pakte de vierde tijd. Frijns, die vastzit in het verkeer, was daardoor naar de 12e plaats teruggezakt. Snel naar binnen dan maar voor de Limburger?

Daniël de Jong, die 's ochtends een prima vijfde tijd had gezet, stond 22e maar was eindelijk op weg naar een betere tijd. In Stowe ging het mis: de MP-coureur kwam te wijd uit en ging achterstevoren op het kunstgras. Momenten later pakte Ericsson alsnog de pole van Bird af, waarna Rosenzweig de actie van De Jong kopieerde.

De ronde van Ericsson kwam echt nét op tijd, want nu begon de regen echt door te zetten. Ook voor Frijns en De Jong was het te laat. Frijns raakte kostbare tijd kwijt op de weegbrug, maar aan de poging van James Calado – een van de weinigen die het een tweede keer probeerde – was te zien dat daaraan weinig verloren was gegaan. De Jongs teamgenoot Adrian Quaife-Hobbs maakte op hoge snelheid een flinke draaier in Copse, maar wist zijn auto uit de vangrail te houden. Met een 24e en 26e was het opnieuw een desastreuze sessie voor MP Motorsport, dat dit seizoen weinig geluk heeft.

Net zo'n pechvogel tot nu toe was Marcus Ericsson. De Zweed die als titelfavoriet van start ging, scoorde dit hele seizoen nog maar één keer punten: de pole op Barcelona. Nu voegde hij daar nog vier punten bij, met de pole op Silverstone. Laten we voor de DAMS-coureur hopen dat het daar in tegenstelling tot in Barcelona niet bij blijft.

GP2, Silverstone, kwalificatie, 28 juni 2013

1. Marcus Ericsson - DAMS - 1'40"716
2. Sam Bird - Russian Time - 1'41"087
3. Felipe Nasr - Carlin - 1'41"144
4. Stefano Coletti - Rapax - 1'41"219
5. Stephane Richelmi - DAMS - 1'41"411
6. Fabio Leimer - Racing Engineering - 1'41"442
7. Rio Haryanto - Addax - 1'41"537
8. Mitch Evans - Arden - 1'41"563
9. Tom Dillmann - Russian Time - 1'41"633
10. James Calado - ART - 1'41"662
11. Julian Leal - Racing Engineering - 1'41"765
12. Fabrizio Crestani - Lazarus - 1'41"771
13. Nathanael Berthon - Trident - 1'41"812
14. Sergio Canamasas - Caterham - 1'41"881
15. Kevin Ceccon - Trident - 1'41"890
16. Robin Frijns - Hilmer - 1'41"970
17. Jon Lancaster - Hilmer - 1'41"978
18. Johnny Cecotto - Arden - 1'42"013
19. Alexander Rossi - Caterham - 1'42"020
20. Jolyon Palmer - Carlin - 1'42"207
21. Simon Trummer - Rapax - 1'42"213
22. René Binder - Lazarus - 1'42"376
23. Jake Rosenzweig - Addax - 1'42"402
24. Adrian Quaife-Hobbs - MP - 1'42"658
25. Daniel Abt - ART - 1'42"687
26. Daniël de Jong - MP - 1'42"862
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet