Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch Race Driver Group

DRDO: Prachtige races, opperbeste sfeer bij Dutch Race Driver Organisation

BX5C2403

Het derde evenement van de Dutch Race Driver Organisation, verreden op Circuit Park Zandvoort, was in alle opzichten een succes. De races waren spannend, met veel leuke duels en verschillende winnaars. David Rijks was de man van de dag, hij won de beide races van de DRDO Specialklasse.

Tekst en foto's: PR

Het derde evenement van de DRDO telde een startveld van 30 auto's. Organisatoren Dillon Koster en Danny van Dongen verwelkomden enkele nieuwe deelnemers. Michael Hermans deed met zijn BMW 123D mee aan de DRDO Dieselklasse, André Onderwater mengde zich in de strijd van de DRDO Specialklasse met zijn BMW Compact. Peter Terlouw en Marco de Jong kwamen met hun BMW M3 E46 kennismaken in de DRDO Specialklasse, dat ging niet onopgemerkt voorbij. Last but not least kwam Kevin Abbring het starveld van de DRDO BMW M3 Cup versterken. De bekende WRC rallyrijder stond ook tot zijn eigen verrassing aan de start. "Ik kreeg vandaag een telefoontje van Marc Schipper van GP Elite", aldus Kevin. "Zijn eerste vraag was of ik een racelicentie heb. Na mijn positieve antwoord, vroeg hij of ik een equipe wilde vormen met Menno van de Grijspaarde. Ik was meteen enthousiast, maar ik vertelde Marc dat het vandaag voor mij een gewone werkdag is. Menno nam in de eerste race de start voor zijn rekening. Toen hij de verplichte pitstop maakte, was ik inmiddels op het circuit gearriveerd om zijn plaats in te nemen."

Close racing
De eerste race van de DRDO BMW M3 Cup stond in het teken van spannende duels om de podiumplaatsen. De eerste zes ronden had raceleider Wouter Boerekamps zijn handen vol aan de aandringende Robert Westerholt. Achter het leidende duo streden regerend kampioen Philip Romijn, de equipe Dennis van der Linden – Herman Peene en Marc Dijkhuis om de derde plek.
Begin dit seizoen introduceerde de DRDO het fenomeen 'successeconden': om meer teams een kans te geven op een podiumplek, dienen succesvolle rijders langer stil te staan tijdens de verplichte pitstop. Op basis van zijn podiumplaatsen dit seizoen, had Boerekamps 25 successeconden vergaard. Dat waren er 20 meer dan Westerholt, die daardoor in de tweede helft van de race de leiding kon nemen en de race winnend afsloot. Boerekamps gaf zich niet gewonnen. Nadat hij de race als vierde had hervat, passeerde hij de BMW's van Romijn en Van der Linden – Peene en eindigde aldus fraai als tweede. Romijn stelde het brons veilig.

Zege Van der Linden - Peene
In de tweede race zetten Marc Dijkhuis, Philip Romijn en de equipe Van der Linden – Peene hun duel uit de eerste race voort. Deze keer streden ze in de beginfase om de tweede plaats, achter raceleider Wouter Boerekamps.
Boerekamps moest wederom lijdzaam toezien hoe zijn tegenstanders hem tijdens de pitstops passeerden, met dank aan zijn 35 'successeconden'. Van der Linden – Peene lagen na de pitstops op kop en gaven de zege niet meer uit handen. Het was alweer de tweede zege van het duo dit seizoen. Philip Romijn zag als tweede de finishvlag, gevolgd door Wouter Boerekamps.
Kevin Abbring keek na afloop met een goed gevoel terug op zijn onverwachte raceoptreden. "Menno en ik hebben samen aan de afstelling van zijn auto gewerkt. We hebben een paar goede stappen gezet, we hebben de auto kunnen verbeteren."
Het duo werd twee keer als vijfde geklasseerd. "In de tweede race hadden we veel verder naar voren kunnen eindigen als we tijdens de pitstop niet waren geremd door een kapotte startmotor", blikte Abbring terug. "Dat kostte ons een podiumplek."

BX5C2423

Snelle 'debutanten'
Peter Terlouw en Marco de Jong mengden zich voor de eerste keer in de strijd van de DRDO Specialklasse. Het duo was meteen competitief met hun BMW M3 E46. In de eerste race ging de equipe de strijd aan met raceleider David Rijks (BMW 130i). Na een felle strijd lukte het de equipe zelfs om de leiding over te nemen.
Rijks had met zijn twee zeges en een tweede plaats in de eerste vier races 30 'successeconden' verzameld. Hij slaagde er desondanks in om de race winnend af te sluiten. Pieter Euser en Frans Meixner (BMW Compact) eindigden als tweede, voor de equipe Terlouw – De Jong.

Geluk bij een ongeluk
Met zijn zege werd David Rijks ook 'beloond' met vijftien extra successeconden voor de tweede race. Een goed resultaat leek daarmee onmogelijk, maar Rijks had geluk bij een ongeluk. De klassementsaanvoerder maakte zijn pitstop tijdens een neutralisatie van de race, een gevolg van een equipe met pech. Deze 'code 60' neutralisatie vond plaats op het moment dat zijn meeste tegenstanders hun pitstop al hadden gemaakt. Rijks behield daardoor zijn leidende positie en won alweer zijn vierde race van het seizoen. Cas Renders (BMW 130i) was in de eerste helft van de race in een felle strijd verwikkeld met de equipe Terlouw – De Jong. De inzet: de tweede plaats. Ook Renders maakte zijn pitstop op het achteraf gezien juiste moment en werd als derde geklasseerd, achter Rob ten Herkel (BMW 130i).

Never a dull moment
De beide races van de DRDO Dieselklasse waren samen te vatten onder de noemer 'never a dull moment'. Van start tot finish streden de deelnemers om elke millimeter asfalt en om de podiumplaatsen.
In de beginfase van de eerste race streden Marloes Dijkhuis en Ramon Zuketto (beiden BMW 120D) rondenlang om de leiding. Na enkele ronden moesten zij hun meerdere erkennen in de uit de pits gestarte equipe Martin de Weerd – Gerard van Schajik (VW Golf TDi).
Ook De Weerd – Van Schajik werden slachtoffer van hun eigen succes(seconden). Nadat ze maar liefst 30 seconden langer hadden stilgestaan dan hun concurrenten, vielen ze terug. Na een inhaalrace kwamen ze op de finishlijn welgeteld 0,294 seconde tekort voor een podiumplek!
Na de pitstops begon de opmars van de equipe Gert Jan Zantingh – Thierry Köhler. De VW Golf TDi van het duo werd uiteindelijk als eerste afgevlagd, gevolgd door Zuketto en regerend kampioen Dijkhuis.

Wauw!
De tweede race van de DRDO Dieselklasse werd steeds spannender naarmate het einde van de race dichterbij kwam. Met nog vijf ronden te gaan voerden Marloes Dijkhuis, De Weerd – Van Schajik, Zantingh –Köhler en Ramon Zuketto het veld aan. Het verschil tussen de vier auto's: een seconde of twee. Na diverse inhaalacties en nog veel meer pogingen om elkaar te passeren, werd Marloes als winnaar geklasseerd. De Weerd – van Schajik volgden op een seconde, Zuketto eindigde op 0,113 seconde achter het duo als derde. "Wauw! Wat een geweldige race!", straalde Marloes na haar eerste zege van het seizoen. De regerend kampioen is alweer de negende dieselrijder die dit seizoen op het hoogste treetje van het podium mocht plaatsnemen!

Volgende evenement: zondag 21 juli, circuit van Zolder (B).

CY7H6304

Uitslagen:
DRDO BMW M3 Cup:
Race 1: 1. Robert Westerholt; 2. Wouter Boerekamps; 3. Philip Romijn.
Race 2: 1. Dennis van der Linden en Herman Peene; 2. Philip Romijn; 3. Wouter Boerekamps.

DRDO Specialklasse:
Race 1: 1. David Rijks, BMW 130i; 2. Pieter Euser en Frans Meixner, BMW Compact; 3. Peter Terlouw en Marco de Jong, BMW M3 E46.
Race 2: 1. David Rijks; 2. Rob ten Herkel, BMW 130i; 3. Cas Renders, BMW 130i.

DRDO Dieselklasse:
Race 1: 1. Gert Jan Zantingh en Thierry Köhler, VW Golf TDi; 2. Ramon Zuketto, BMW 120D, 3. Marloes Dijkhuis, BMW 120D.
Race 2: 1. Marloes Dijkhuis; 2. Martin de Weerd – Gerard van Schajik, VW Golf TDi; 3. Ramon Zuketto.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet