IndyCar

Indycar: Tony Kanaan wint 97e editie Indy 500. Sterk optreden A.J. Allmendinger

Een crash van Dario Franchitti in de slotfase leverde de Braziliaan Tony Kanaan eindelijk de fel begeerde Indy 500 overwinning op. Een luid gejuich stak er vanaf de Brickyard op toen er voor de laatste maal geneutraliseerd werd. Eindelijk was Tony Kanaan erin geslaagd om de Indy 500 op zijn naam te schrijven. Er was geen toeschouwer op de Brickyard die Kanaan de zege niet gunde. In de laatste elf edities reed Kanaan maar liefst achtmaal aan de leiding. Onder luid gejuich reed de populaire Braziliaan richting "Winner's Circle" A.J. Allmendinger reed een uitermate sterke wedstrijd en eindigde als zevende. Polesitter Ed Carpenter eindigde als tiende


Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2013 Finish Indy 500
Finish van een gedenkwaardige Indy 500. Eindelijk is Tony Kanaan er na elf jaar in geslaagd om de Indy 500 op zijn naam te schrijven.

Carpenter leidt openingsfase. Kanaan wint Indy 500.
Een laatste neutralisatie bezorgde Tony Kanaan de zo fel begeerde overwinning in de Indy 500. Elf jaar moest de Braziliaan op deze zege wachten.Polesitter Ed Carpenter pakte direct bij de start van de 97e editie van de Indy 500 de leiding met daarachter Carlos Munoz, Marco Andretti, Will Power, Helio Castroneves, Tony Kanaan, Alex Tagliani en Ryan Hunter Reay. Na twee ronden zorgde JR Hildebrand met zijn Dallara Chevrolet na een touché met de muur voor de eerste neutralisatie. Na de eerste herstart wisselden Ed Carpenter, Tony Kanaan en Marco Andretti kortstondig de kop.Gedurende de eerste 24 ronden wisselde de leiding maar liefst achtmaal. In de 29e ronde nam KV Racing-coureur Tony Kanaan het initiatief door als eerste voor een reguliere brandstofstop naar binnen te komen.

Bij de tweede herstart nam Marco Andretti met zijn Dallara Chevrolet de kop. De Japanner Takuma Sato was inmiddels van een 18e naar een zevende plek opgeklommen maar zorgde in de 57e ronde op de backstretch voor de derde neutralisatie door van de baan te spinnen maar kon zonder een ronde te verliezen op de 27e plek achteraan in het veld aansluiten. In de 75e ronde greep Penske-coureur Will Power voor de eerste maal de leiding. Gedurende deze wedstrijdfase begon de strijd tussen de teams van Penske en Andretti zich af te tekenen. A.J. Allmendinger deed het uitstekend en bevond zich in de 83e ronde al op de vierde plek.

Sterk optreden A.J. Allmendinger
In de 88e ronde opende Sam Schmidt Motorsports-coureur Tristan Vautier de tweede reguliere pitstopcyclus. Na het beëindigen hiervan bevond Tony Kanaan zich wederom aan de leiding. Halverwege de wedstrijd pakte A.J. Allmendinger voor de eerste maal de kop in de Indy 500. Gedurende de eerste wedstrijdfase had de kop tussen negen coureurs maar liefst 28 maal gewisseld. In de 113e ronde kwam Allmendinger kortstondig voor een ongeplande stop naar binnen omdat zijn veiligheidsgordels los zaten. De Penske-coureur verloor daardoor een ronde en viel kortstondig naar de 25e plek terug.

2013 Kanaan Andretti
Tony Kanaan en Marco Andretti in fel gevecht om de leiding.

Marco Andretti en Tony Kanaan openden in de 120e ronde de derde reguliere pitstopcyclus. Na het beëindigen van deze cyclus bevond Penske-coureur Allmendinger zich weer in 8e positie. In de 143e ronde kwam Allmendinger voor zijn reguliere stop naar binnen terwijl zijn Penske teamgenoot Helio Castroneves voor de eerste maal de leiding in de wedstrijd greep.In tegenstelling tot Carburation Day bleken de Chevrolet-motoren dominant. Vooral Alex Tagliani wist zich met zijn Honda-aangedreven Dallara constant in de Top 10 te handhaven maar werd als 24e geklasseerd. Met een vijfde plek was Justin Wilson de beste Honda-coureur.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet