WTCC

WTCC: Draconische straffen na chaotische kwalificatie

130518 WTCC Quali
Prachtige omgeving, maar volop turbulentie in het WTCC na de kwalificatie in Salzburg

De kwalificatie voor de WTCC-races op de Salzburgring in Oostenrijk gaat beslist de boeken in als een van de vreemdste sessies in de historie van de sport. Op het circuit met de lange rechte stukken, waar een goede slipstream cruciaal is voor een snelle rondetijd, wachtten nagenoeg alle rijders in de tweede en beslissende heat om een 'sleepje' te krijgen. Chevrolet-rijder Tom Chilton, wiens RML-teamgenoot Yvan Muller op dat moment al bovenaan de ranglijst stond, wilde niet iedereen van zijn slipstream laten profiteren en reed zo langzaam, dat alle rijders achter hem na het vallen van de zwart-wit geblokte vlag te laat over de start- en finishlijn kwamen en daardoor geen snelle rondetijd meer konden realiseren. Naderhand greep de wedstrijdleiding echter hard in.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: FIA WTCC/Photo4

De sportcommissarissen Yves Bacquelaine, Henry Krausz en Walter Jobst beriepen zich daarbij op artikel 122, annex I van het sportief reglement van het WTCC, waarin staat dat een rijder niet onnodig langzaam mag rijden. Dat was bij het wachten op een slipstream natuurlijk heel duidelijk het geval, en daarbij was er sprake van een gevaarlijke situatie. De straffen die werden uitgedeeld, waren niet mis. Gabriele Tarquini werd het zwaarst bestraft met een boete van 6.000 Euro en 24 plaatsen terug op de grid. Tiago Monteiro, Yvan Muller, Tom Chilton en Norbert Michelisz kregen allemaal 3.000 Euro boete en twaalf startplaatsen, D'Aste 1.000 Euro en vijf plaatsen, Coronel 4.000 Euro en 15 startplaatsen, MacDowell 3.000 Euro en acht plaatsen, Oriola 6.000 Euro en 16 plaatsen, O'Young 1.000 Euro en vijf plaatsen en Huff 1.000 Euro en tien plaatsen.
Naar verluidt (maar er is nog geen definitief resultaat, laat staan een startopstelling), mag Michel Nykjaer nu vanaf pole vertrekken.

"Het is niets nieuws, we doen dit al jaren zo", meldde Tom Coronel, gevraagd om een reactie. "Maar ja, het staat in het reglement en het zal dus wel zo zijn dat het niet mag, dus werd iedereen nu wel heel zwaar bestraft. Dit is een nieuwe situatie waaraan we wel even zullen moeten wennen. Nu is er heel wat discussie, laten we maar kijken wat eruit komt."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet