Formule 2

GP2: Coletti blijft Frijns nipt voor in sprintrace Barcelona

 R6T1735

Stefano Coletti ontpopt zich als de grote favoriet voor de GP2-titel van 2013. Na opnieuw een superstart stak hij de sprintrace in Barcelona in zijn zak om voor de zesde keer in zes races het podium te betreden – en voor de tweede keer de hoogste trede. Robin Frijns schitterde intussen met net zo'n fraaie start en daarna een beheerste race naar de tweede plaats. Net als gisteren had hij nog over aan het slot, maar de Nederlander kwam zes tienden van een seconde tekort op de meesterlijke Monegask. Na drie weekenden staat Frijns nu vierde in de titelrace.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Alastair Staley, GP2 Series

Het spektakel in de sprintrace zat helemaal aan het begin en aan het eind. In een ongelooflijke openingsronde reden Stefano Coletti en Robin Frijns na geweldige starts naar de eerste en tweede plaats in de wedstrijd, terwijl aan het slot Johnny Cecotto eerst positief opviel door met versleten banden een trein achter zich te houden die uiteindelijk groeide tot meer dan tien auto's, maar daarna zich van zijn allerslechtste kant liet zien door met een bruuske beweging Sergio Canamasas van de baan te willen rijden. De manoeuvre leverde een harmonica-effect op in het toch al volgepakte veld achter het duo, waarin Rio Haryanto over de achtervleugel van Canamasas reed. Cecotto's actie is onderwerp van onderzoek door de stewards. Als de Venezolaan er niet minstens één race voor geschorst wordt, zou de GP2-organisatie een zeer slecht voorbeeld stellen aan de overige coureurs, waar nog meer heethoofden tussen zitten die best enige afkoeling kunnen gebruiken.

 R6T3382

Doordat iedereen rubber aan het sparen was, deed de tussenfase van de sprintrace langer aan dan de hele hoofdrace van gisteren. Een sprintrace werd het daardoor bepaald niet. In de openingsfase liep Stefano Coletti gestaag uit op Frijns, die op zijn beurt een gat van twee seconden op Felipe Nasr handhaafde. Die drie hadden zich in de openingsronde langs poleman Johnny Cecotto gewerkt. Die moest tegen het einde van de race de druk van Palmer, Ceccon (slecht gestart vanaf de tweede plek), Rossi en Lancaster weerstaan. Palmer wist in de 20e ronde Cecotto te passeren en bevrijdde zich daarmee van de ellende die achter de Venezolaan zou volgen. Ceccon en Lancaster verremden zich in de ronde daarna, waardoor Rossi de volgende was die een weg langs Cecotto moest vinden. De Arden-coureur reed inmiddels vier seconden langzamer dan de kop, maar rondenlang wist hij Rossi en diens alsmaar groeiende staart achter zich te houden. Dat kwam ook doordat Rossi's banden eveneens het beste hadden gehad.

Het ging mis toen de mannen achter Rossi ongeduldig werden en links en rechts langs de Amerikaan staken: eerst Canamasas, toen Haryanto. Maar toen werd Cecotto's verdediging opeens wanhopig op het asociale af, met de bedroevend brutale actie op Canamasas als resultaat. Eerder in Maleisië werd Cecotto voor een vergelijkbare wandaad tien plaatsen teruggezet op de startopstelling, maar we mogen hopen dat de stewards deze keer een zwaardere straf in petto hebben voor de Venezolaan. In alle chaos behield hij nota bene zijn vijfde plaats, met daarachter Rossi, Ceccon en Abt.

 A8C3249

Vooraan begon Nasr intussen even in te lopen op Frijns, maar die had zijn rugdekking net als gisteren goed voor elkaar. Met nog vier ronden te gaan was het juist de Nederlander die terrein begon te winnen op de leider in de wedstrijd. Van vier seconden werd het verschil teruggebracht tot zes tienden, maar Coletti haalde het net. Met zijn tweede sprintraceoverwinning en zijn zesde podium in zes wedstrijden staat de Monegask inmiddels ruim vooraan in het kampioenschap. De ooit zo onvoorspelbare Coletti ontpopt daarmee opeens als de Mister Consistency van de GP2 en dus ook de grote titelfavoriet. Zijn zege kwam na een emotionele week, waarin zijn vader overleed en hij daarna ook nog eens een goede vriend kwijtraakte.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet