Formule 2

GP2: Bird wint met neuslengte sprintrace Bahrein, Nederlanders finishen achterin


_r6t6788

Sam Bird heeft het nieuwe GP2-team van Russian Time al in zijn tweede raceweekend een overwinning geschonken. De Brit moest er in de sprintrace in Bahrein wel alles aan doen, want aan het slot wist hij Felipe Nasr met slechts acht honderdsten achter zich te houden. Robin Frijns ondervond intussen aan den lijve wat bandenmanagement in GP2 inhoudt: halverwege de race vloog hij omhoog door het achterveld, om in de slotfase als een baksteen naar de staart van de uitslag te zakken. Daniël de Jong reed vanaf de laatste startplaats intussen beheerst naar de 18e plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's Alistair Staley, GP2 Series/Paolo Pellegrini

Bird legde het fundament voor zijn overwinning aan het slot van de openingsronde, toen hij poleman en teamgenoot Tom Dillmann passeerde. Dillmann pakte de Brit op het rechte stuk kortstondig terug, maar Bird was er twee bochten later toch weer voorbij. Daarna bouwde hij zijn voorsprong gestaag uit tot een seconde of drie totdat hij in de slotfase met zijn banden in de knoop kwam. Hij bleek zijn bandenmanagement uiteindelijk tot op honderdsten van een seconde te hebben afgepast.

Birds belangrijkste rivaal was bijna de hele race Stefano Coletti. De sprintracewinnaar van Maleisië vertrok opnieuw fantastisch uit de startblokken: vanaf de zevende plaats op de grid schoot hij buitenom in de eerste bocht naar P3. Een ronde later was hij ook Dillmann voorbij, waarna Felipe Nasr in de derde ronde ook de Fransman passeerde. De topdrie – Bird, Coletti, Nasr – stabiliseerde zich vervolgens tijdens het middendeel van de wedstrijd, terwijl Dillmann een eenzame race reed naar de vierde plaats.

_r6t6804

In de slotfase kwam de spanning er vooraan toch weer in, toen Nasr op Coletti begon in te lopen en Coletti op zijn beurt op Bird. Twee ronden voor het eind leek Coletti de grootste kanshebber op de zege, maar die maakte van die twee laatste ronden één groot foutenfestival. Dat promoveerde Nasr tot de belangrijkste opponent van Bird, die steeds meer aan tempo verloor. De Braziliaan probeerde het in de laatste bocht, maar Bird verdedigde goed. In de slipstream op het laatste rechte stuk kwam Nasr net te kort: 0,08 seconden om precies te zijn.

“Ja, een enorm gat aan de finish!”, zei Bird na afloop. “In de laatste vijf ronden worstelde ik met de banden. Felipe ging als een raket, maar ik ben blij dat ik hem net kon voorblijven. Vergeet niet dat dit nog een nieuw team is en dat ik het jaar ben begonnen zonder testen in het voorseizoen. Dit is feitelijk nog de auto zoals hij van de laatste test in Barcelona is vertrokken, dus ik kan niet wachten totdat we ‘m eindelijk verder kunnen ontwikkelen.”

_r6t6741

Iets verder naar achteren hield Adrian Quaife-Hobbs voor MP Motorsport uiteindelijk nét vast aan het laatste punt, maar het Nederlandse team had op meer gehoopt nadat de Brit vanaf de eerste rij had mogen starten.

_89p3549

Bij de start viel AQH echter al terug naar de vierde plaats, waarna Nasr hem nog een plaats terugzette. Daar bivakkeerde hij vrijwel de hele wedstrijd, totdat bleek dat zijn race twee ronden te lang duurde: hij ging met zijn banden ‘over de afgrond’ en viel terug naar de achtste plaats. Nog wel vóór Fabio Leimer, de glorieuze winnaar van gisteren, die lang zesde lag maar last had van de schade die Alexander Rossi met een schuiver bij de start had aangericht. In de chaos die daarvan het gevolg was, werden Rio Haryanto en Marcus Ericsson het slachtoffer. De Zweed, in de ‘kampioensauto’ van Romain Grosjean en Davide Valsecchi, staat daardoor nog steeds op een desastreuze nul punten.

_a8c0400

Voor Robin Frijns duurde de race geen twee, maar acht ronden te lang. In de eerste helft van de race liet de Nederlander zien dat hij wel degelijk kan inhalen, door vanaf de 21e plaats op te rukken naar de 15e, met rondetijden die even snel waren als van de topdrie. Maar de banden hadden veel te vroeg hun beste tijd gehad, waarna Frijns alle gewonnen terrein weer moest prijsgeven. Het was een harde les in Pirelli-bandenmanagement voor de regerend kampioen Formule Renault 3.5, een klasse waarin je een race lang 100% kunt gaan.

ymiv3215

Daniël de Jong deed het in de openingsfase rustiger aan. Hij profiteerde slim van de toestanden in de eerste bocht na de start om vanaf de laatste startplaats even naar de achttiende plaats te schieten, maar moest die positie al snel opgeven aan Mitch Evans. Lange tijd reed hij op de 19e plaats rond, om aan het eind Rosenzweig te passeren, die ook te veel van zijn banden had gevergd. “Het elektronicaprobleem dat Daniël de afgelopen dagen parten speelde, konden we in ieder geval oplossen”, zei MP’s teammanager Sander Dorsman tegen Autosport.nl. “Het bleek in het stuurtje te zitten. Maar vanaf de 26e plaats kun je natuurlijk niet veel doen. Met de punten voor Quaife-Hobbs verliep het weekend wel iets beter dan in Maleisië, maar het moet natuurlijk nog beter kunnen.”

_89p3541

Door Leimers negende plaats pakte Stefano Coletti de leiding in de tussenstand terug. De Monegask is nu in vier races vier keer op het podium gefinisht, terwijl Leimer naast zijn twee overwinningen in de hoofdraces twee keer nul punten scoorde. De constante vorm van Coletti geeft vooralsnog dus de doorslag. Het GP2-seizoen wordt vervolgd op 11 en 12 mei in Barcelona.

GP2, Sakhir, sprintrace, 21 april 2013
1. Sam Bird - Russian Time - 41m08.133s
2. Felipe Nasr - Carlin - 0.080s
3. Stefano Coletti - Rapax - 4.206s
4. Tom Dillmann - Russian Time - 10.328s
5. James Calado - ART - 19.713s
6. Jolyon Palmer - Carlin - 21.773s
7. Daniel Abt - ART - 24.108s
8. Adrian Quaife-Hobbs - MP - 27.722s
9. Fabio Leimer - Racing Engineering - 27.894s
10. Kevin Ceccon - Trident - 27.997s
11. Sergio Canamasas - Caterham - 28.601s
12. Johnny Cecotto - Arden - 35.477s
13. Stephane Richelmi – DAMS - 35.858s
14. Simon Trummer - Rapax - 36.346s
15. Mitch Evans - Arden - 36.950s
16. Julian Leal - Racing Engineering - 37.671s
17. Kevin Giovesi - Lazarus - 41.248s
18. Daniel de Jong - MP - 44.757s
19. Jake Rosenzweig - Addax - 47.006s
20. Alexander Rossi - Caterham - 52.044s
21. Paul Varhaug - Hilmer - 54.740s
22. Nathanael Berthon - Trident - 55.332s
23. Robin Frijns - Hilmer - 1m02.964s
24. Ryo Haryanto - Addax - 1m17.388s
25. Rene Binder - Lazarus - 1 ronde

Uitgevallen

5e ronde – Marcus Ericsson



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet