GP2: Bird wint met neuslengte sprintrace Bahrein, Nederlanders finishen achterin

Sam Bird heeft het nieuwe GP2-team van Russian Time al in zijn tweede raceweekend een overwinning geschonken. De Brit moest er in de sprintrace in Bahrein wel alles aan doen, want aan het slot wist hij Felipe Nasr met slechts acht honderdsten achter zich te houden. Robin Frijns ondervond intussen aan den lijve wat bandenmanagement in GP2 inhoudt: halverwege de race vloog hij omhoog door het achterveld, om in de slotfase als een baksteen naar de staart van de uitslag te zakken. Daniël de Jong reed vanaf de laatste startplaats intussen beheerst naar de 18e plaats.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's Alistair Staley, GP2 Series/Paolo Pellegrini
Bird legde het fundament voor zijn overwinning aan het slot van de openingsronde, toen hij poleman en teamgenoot Tom Dillmann passeerde. Dillmann pakte de Brit op het rechte stuk kortstondig terug, maar Bird was er twee bochten later toch weer voorbij. Daarna bouwde hij zijn voorsprong gestaag uit tot een seconde of drie totdat hij in de slotfase met zijn banden in de knoop kwam. Hij bleek zijn bandenmanagement uiteindelijk tot op honderdsten van een seconde te hebben afgepast.
Birds belangrijkste rivaal was bijna de hele race Stefano
Coletti. De sprintracewinnaar van Maleisië vertrok opnieuw fantastisch uit de
startblokken: vanaf de zevende plaats op de grid schoot hij buitenom in de
eerste bocht naar P3. Een ronde later was hij ook Dillmann voorbij, waarna
Felipe Nasr in de derde ronde ook de Fransman passeerde. De topdrie – Bird,
Coletti, Nasr – stabiliseerde zich vervolgens tijdens het middendeel van de
wedstrijd, terwijl Dillmann een eenzame race reed naar de vierde plaats.
In de slotfase kwam de spanning er vooraan toch weer in, toen Nasr op Coletti begon in te lopen en Coletti op zijn beurt op Bird. Twee ronden voor het eind leek Coletti de grootste kanshebber op de zege, maar die maakte van die twee laatste ronden één groot foutenfestival. Dat promoveerde Nasr tot de belangrijkste opponent van Bird, die steeds meer aan tempo verloor. De Braziliaan probeerde het in de laatste bocht, maar Bird verdedigde goed. In de slipstream op het laatste rechte stuk kwam Nasr net te kort: 0,08 seconden om precies te zijn.
“Ja, een enorm gat aan de finish!”, zei Bird na afloop. “In de laatste vijf ronden worstelde ik met de banden. Felipe ging als een raket, maar ik ben blij dat ik hem net kon voorblijven. Vergeet niet dat dit nog een nieuw team is en dat ik het jaar ben begonnen zonder testen in het voorseizoen. Dit is feitelijk nog de auto zoals hij van de laatste test in Barcelona is vertrokken, dus ik kan niet wachten totdat we ‘m eindelijk verder kunnen ontwikkelen.”
Iets verder naar achteren hield Adrian Quaife-Hobbs voor MP
Motorsport uiteindelijk nét vast aan het laatste punt, maar het Nederlandse
team had op meer gehoopt nadat de Brit vanaf de eerste rij had mogen starten.
Bij de start viel AQH echter al terug naar de vierde plaats, waarna Nasr hem
nog een plaats terugzette. Daar bivakkeerde hij vrijwel de hele wedstrijd,
totdat bleek dat zijn race twee ronden te lang duurde: hij ging met zijn banden
‘over de afgrond’ en viel terug naar de achtste plaats. Nog wel vóór Fabio
Leimer, de glorieuze winnaar van gisteren, die lang zesde lag maar last had van
de schade die Alexander Rossi met een schuiver bij de start had aangericht. In
de chaos die daarvan het gevolg was, werden Rio Haryanto en Marcus Ericsson het
slachtoffer. De Zweed, in de ‘kampioensauto’ van Romain Grosjean en Davide
Valsecchi, staat daardoor nog steeds op een desastreuze nul punten.
Voor Robin Frijns duurde de race geen twee, maar acht ronden
te lang. In de eerste helft van de race liet de Nederlander zien dat hij wel
degelijk kan inhalen, door vanaf de 21e plaats op te rukken naar de 15e, met
rondetijden die even snel waren als van de topdrie. Maar de banden hadden veel
te vroeg hun beste tijd gehad, waarna Frijns alle gewonnen terrein weer moest
prijsgeven. Het was een harde les in Pirelli-bandenmanagement voor de regerend
kampioen Formule Renault 3.5, een klasse waarin je een race lang 100% kunt
gaan.
Daniël de Jong deed het in de openingsfase rustiger aan. Hij
profiteerde slim van de toestanden in de eerste bocht na de start om vanaf de
laatste startplaats even naar de achttiende plaats te schieten, maar moest die
positie al snel opgeven aan Mitch Evans. Lange tijd reed hij op de 19e plaats
rond, om aan het eind Rosenzweig te passeren, die ook te veel van zijn banden
had gevergd. “Het elektronicaprobleem dat Daniël de afgelopen dagen parten
speelde, konden we in ieder geval oplossen”, zei MP’s teammanager Sander
Dorsman tegen Autosport.nl. “Het bleek in het stuurtje te zitten. Maar vanaf de
26e plaats kun je natuurlijk niet veel doen. Met de punten voor Quaife-Hobbs
verliep het weekend wel iets beter dan in Maleisië, maar het moet natuurlijk
nog beter kunnen.”
Door Leimers negende plaats pakte Stefano Coletti de leiding in de tussenstand terug. De Monegask is nu in vier races vier keer op het podium gefinisht, terwijl Leimer naast zijn twee overwinningen in de hoofdraces twee keer nul punten scoorde. De constante vorm van Coletti geeft vooralsnog dus de doorslag. Het GP2-seizoen wordt vervolgd op 11 en 12 mei in Barcelona.
GP2, Sakhir, sprintrace, 21 april 2013
1. Sam Bird - Russian Time - 41m08.133s
2. Felipe Nasr - Carlin - 0.080s
3. Stefano Coletti - Rapax - 4.206s
4. Tom Dillmann - Russian Time - 10.328s
5. James Calado - ART - 19.713s
6. Jolyon Palmer - Carlin - 21.773s
7. Daniel Abt - ART - 24.108s
8. Adrian Quaife-Hobbs - MP - 27.722s
9. Fabio Leimer - Racing Engineering - 27.894s
10. Kevin Ceccon - Trident - 27.997s
11. Sergio Canamasas - Caterham - 28.601s
12. Johnny Cecotto - Arden - 35.477s
13. Stephane Richelmi – DAMS - 35.858s
14. Simon Trummer - Rapax - 36.346s
15. Mitch Evans - Arden - 36.950s
16. Julian Leal - Racing Engineering - 37.671s
17. Kevin Giovesi - Lazarus - 41.248s
18. Daniel de Jong - MP - 44.757s
19. Jake Rosenzweig - Addax - 47.006s
20. Alexander Rossi - Caterham - 52.044s
21. Paul Varhaug - Hilmer - 54.740s
22. Nathanael Berthon - Trident - 55.332s
23. Robin Frijns - Hilmer - 1m02.964s
24. Ryo Haryanto - Addax - 1m17.388s
25. Rene Binder - Lazarus - 1 ronde
Uitgevallen
5e ronde – Marcus Ericsson