Formule 2

GP2: Leimer verplettert oppositie op weg naar pole in Bahrein, Frijns knap 10e


_a8c9850

Het is Fabio-vrijdag in Bahrein. Nadat Fabio Leimer vanochtend in de vrije training al het hele GP2-veld op een seconde zette, herhaalde hij dat een paar uur later nog eens in de kwalificatie. Zelden werd de oppositie in de GP2 zo verpletterd als vandaag. Robin Frijns reed in de schaduw van de Zwitser naar een knappe tiende tijd.


_r6t3990

Bij MP Motorsport was Leiden lange tijd in last, al maakte Adrian Quaife-Hobbs op het allerlaatst veel goed door naar de achtste tijd te springen. Daniël de Jong start echter als 26e en laatste.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: GP2 Series


De dominantie die Fabio Leimer in de vrije training aan de dag legde, bleek al snel geen toeval. De coureur van Racing Engineering had het eerste halfuur van het weekend afgesloten met een marge van meer dan een seconde op Sam Bird en zette die lijn onmiddellijk voort in de kwalificatie. Nadat Simon Trummer als eerste een tijd had gezet, gingen in de eerste serie rondjes Ericsson, Rossi, Coletti en Calado daar onderdoor. Van Rossi – die dit weekend voor het eerst van start gaat in een GP2-auto van deze generatie – was dat een fenomenale prestatie. Toch dook Fabio Leimer daarna nog eens met vier tienden onder de tijd van Ericsson.

_r6t2821

Robin Frijns zette in zijn eerste run een 17e tijd: nog niet indrukwekkend, maar wel vier tienden sneller dan teamgenoot Varhaug. Bij MP Motorsport liep het intussen niet goed: De Jong en Quaife-Hobbs reden alleen langzame rondjes, waardoor ze voorlopig als 24e en 26e werden geklasseerd. Ook in de vrije training stonden de auto’s van het Nederlandse team al achteraan.

_r6t4367

In de tweede serie runs verbeterden Nasr en Coletti zich door respectievelijk een derde en vierde tijd te zetten. Quaife-Hobbs sleepte zichzelf van de laatste startrij met een 15e tijd. Daardoor werd teamgenoot De Jong naar de laatste plaats verdrongen, een positie die de coureur uit Westmaas niet meer zou verlaten. Trummer en Palmer verpestten hun tweede rondje intussen met fouten in de laatste bocht.

_a8c9424

In de laatste tien minuten zagen we juist coureurs in de eerste bocht doorschieten, onder wie De Jong en Leal, terwijl Mitch Evans zijn auto met bakproblemen aan de kant moest zetten. Tegelijk was Robin Frijns met een snelle ronde bezig, die werd afgesloten met een strakke zesde tijd. Richelmi, Quaife-Hobbs, Bird en tot slot Dillmann duwden de Nederlander wel plaatsen terug, maar met zijn tiende startplaats zit Frijns op koers voor de doelstelling die hij afgelopen week aan Autosport.nl toevertrouwde: morgen in de top-8 finishen zodat hij in de sprintrace van zondag vooraan kan meedoen. Samen met Rossi behoorde hij alvast tot de uitblinkers onder de debutanten.

_a8c9712

Wie morgen zeker vooraan meedoet, is Fabio Leimer. De winnaar van de hoofdrace in Maleisië leek even te worden bedreigd door Marcus Ericsson, maar de Zweed moest na de snelste eerste sector zijn ronde afbreken. Vrijwel tegelijkertijd verbeterde Leimer die sectortijd, waarna hij ook in sectoren 2 en 3 ‘paars’ liet noteren. Het resultaat was een verbluffende poletijd waarmee hij net als in de vrije training een seconde los was van de rest van het veld. Het was dominantie van een in GP2 ongekende vorm.

“The guy is on a serious mission!”, zo verklaarde Leimers teambaas Alfonso d’Orleans meteen na afloop tegenover Autosport.nl. “Het team heeft ook fantastisch werk verricht. Alle inzet van deze winter lijkt nu te worden beloond. Maar goed, laten we niet op de zaken vooruitlopen, morgen wordt het een lange race.” Daar zullen de banden wel voor zorgen, zoals we ook in Maleisië zagen. Daar was het Leimer die profiteerde van de versleten banden van poleman Coletti. Kan de Zwitser ook vanaf pole zo’n prestatie leveren of betaalt Coletti morgen met gelijke munt terug?

GP2, Sakhir, kwalificatie, 19 april 2013

1. Fabio Leimer - Racing Engineering 1m39.427s
2. Marcus Ericsson - DAMS - 1m40.420s + 0.993s
3. Felipe Nasr - Carlin - 1m40.520s + 1.093s
4. Stefano Coletti - Rapax - 1m40.585s + 1.158s
5. Tom Dillmann - Russian Time - 1m40.689s + 1.262s
6. Stephane Richelmi - DAMS - 1m40.704s + 1.277s
7. Alexander Rossi - Caterham - 1m40.756s + 1.329s

_a8c0087

8. Adrian Quaife-Hobbs - MP - 1m40.769s + 1.342s
9. Sam Bird - Russian Time - 1m40.842s + 1.415s
10. Robin Frijns - Hilmer - 1m40.865s + 1.438s
11. James Calado - ART - 1m40.878s + 1.451s
12. Simon Trummer - Rapax - 1m40.892s + 1.465s
13. Jolyon Palmer - Carlin - 1m41.033s + 1.606s
14. Johnny Cecotto - Arden - 1m41.043s + 1.616s
15. Daniel Abt - ART - 1m41.070s + 1.643s
16. Sergio Canamasas - Caterham - 1m41.229s + 1.802s
17. Kevin Giovesi - Lazarus - 1m41.236s + 1.809s
18. Mitch Evans - Arden - 1m41.237s + 1.810s
19. Kevin Ceccon - Trident - 1m41.243s + 1.816s
20. Julian Leal - Racing Engineering - 1m41.504s + 2.077s
21. Rene Binder - Lazarus - 1m41.553s + 2.126s
22. Jake Rosenzweig - Addax - 1m41.687s + 2.260s
23. Nathanael Berthon - Trident - 1m41.730s + 2.303s
24. Pal Varhaug - Hilmer - 1m41.980s + 2.553s
25. Rio Haryanto - Addax - 1m41.981s + 2.554s
26. Daniël de Jong - MP - 1m42.284s + 2.857s



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet